۱۳:۵۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - 04 December 2019
کد خبر: ۵۴۱۲۵
در نامه رییس کانون انبوه‌سازان به وزیر راه‌وشهرسازی تاکید شد:
صدور دستور توقف ابلاغیه و دستورالعمل اجرائی تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرائی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سوی وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 21 آبان ماه جاری، انتقاد انبوه سازان را درپی داشته است.

به گزارش «صما» در همین راستا جمشید برزگر، رییس کانون سراسری انبوه سازان در نامه ای سرگشاده به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، نسبت به تبعات منفی لغو ابلاغیه عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی بر روند فعالیت بخش خصوصی و انبوه سازان هشدار داده و خواستار تجدید نظر در این زمینه شده است.

مشروح نامه جمشید برزگر به وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است؛

جناب آقای دکتر اسلامی

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی

با سلام و احترام

پیرو مذاکرات حضوری مورخ 06/09/98 در سفر جناب آقای رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، همانطور که حضوراً به استحضار رسید، بخشنامه شماره 02/100/121006 مورخ 21/08/98 جنابعالی به مدیران کل محترم راه و شهرسازی استان ها در خصوص اینکه دستورالعمل موضوع تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در دست بررسی و تدوین می باشد و تا تدوین و ابلاغ دستورالعمل یاد شده مفاد مندرج در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان کمافی‌السابق ملاک عمل باشد، قطعاً موجب خدشه به حقوق بخش خصوصی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان می‌گردد، در حالی که آن وزارتخانه برای تحقق اهداف اقدام ملی خود در احداث 000/400 واحد مسکونی قطعاً نیاز به همکاری بخش خصوصی خواهد داشت.

جناب وزیر، مخاطب و بهره بردار اصلی دستورالعمل موضوع تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی و یا شیوه نامه های صادره در قالب مبحث دوم مقررات ملی ساختمان چه گروه و چه اشخاصی می باشند؟ آیا مخاطب دستورالعمل های مذکور، وزارتخانه است؟ سازمان نظام مهندسی است یا بخش خصوص فعال در زمینه ساخت و ساز و تولید مسکن و ساختمان می باشد؟ چه اشخاصی الزاماً باید دستورالعمل های مذکور را اجرا و رعایت کنند و از آن منتفع یا متضرر گردند؟ وزارتخانه یا سازمان نظام مهندسی و یا بخش خصوصی تولید مسکن و ساختمان؟

در این دستورالعمل جای صنوف مرتبط با کسب و کار تولید مسکن و ساختمان کجاست؟ چگونه است که در تهیه و تدوین این دستورالعمل‌ها هیچگونه نظرخواهی و پیشنهاد هماهنگی و همکاری با بخش خصوصی که اصلی ترین مخاطب این دستورالعمل‌ها می باشد صورت نمی گیرد و در جلسات از نمایندگان این صنف دعوت به عمل نمی‌آید؟

معاون اول محترم ریاست جمهور در سال 1397 و معاون حقوقی رئیس جمهور به تاریخ 19/04/98 طی شماره 46532 به کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداری های سراسر کشور بخشنامه نمودند در اجرای مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب 1390 مبنی بر لزوم بهره گیری از نظرات صنوف و تشکل های ا قتصادی غیردولتی نظیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و تشکل های کارفرمایی و کارگری، تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند در تدوین یا اصلاح بخشنامه ها و رویه های اجرایی مرتبط باکسب و کار نظر تشکل های اقتصادی و صنوف ذیربط را اخذ و در تدوین و اصلاح مقررات مورد توجه قرار دهند و از نماینده آنها برای شرکت در جلسات دعوت کنند. (بند 1 بخشنامه مذکور) و به شرح مندرج در بند 3 بخشنامه فوق الذکر وزارتخانه و دستگاه‌های اجرایی باید گزارش سالیانه عملکرد خود را در اجرای این بخشنامه به همراه مستندات آن در پایان هر سال به معاونت حقوقی رئیس جمهور ارسال نمایند. (تصویر بخشنامه پیوست می گردد.)

آیا تا این زمان در تهیه و تدوین و اصلاح دستورالعمل های موضوع ماده 33 قانون نظام مهندسی ساختمان تحت عنوان مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و از همه مهمتر در اصلاح و تدوین دستورالعمل تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی ماده 33 از بخش خصوصی و کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان که تنها تشکل صنفی کارفرمایی فعال و مؤثر بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن و ساختمان کشور می باشد و درحقیقت اعضای کانون مخاطبین اصلی این دستورالعمل هستند؛ هیچ نظرخواهی شده است یا از نمایندگان آن حتی در یک جلسه دعوت به عمل آمده است؟

به خوبی مستحضرید ساخت و ساز، بالاترین پیشران صنعت تولید است، ساخت و ساز مهمترین عامل رونق تولید و اشتغال است، بنابراین در تصمیم گیری های مهم و تدوین دستورالعمل های مرتبط نباید از نظرات این بخش تولیدی غافل ماند.

توجه جنابعالی را به دو فراخوان که از ناحیه سازمان ملی زمین و مسکن وشرکت بازآفرینی شهری برای مشارکت در ساخت وساز داده شده جلب می نماید، چون فراخوان های مذکور بدون اطلاع و نظرخواهی از مخاطبین اصلی اش یعنی سازندگان و سرمایه گذاران صورت گرفت بود با کمترین استقبال مواجه شده است.

در خاتمه با پوزش از اطاله کلام تقاضا دارد دستور فرمایند کمیته ای متشکل از سه نماینده از وزارت راه و شهرسازی، سه نماینده از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و سه نماینده از کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان که تنها تشکل صنفی فعال بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن و ساختمان می باشد عهده دار اصلاح و تدوین دستورالعمل تبصره 2 ماده 24 آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی ساختمان گردد و نتیجه آن نیز تقدیم حضور جنابعالی گردد.

قبلا از دستور مساعدی که صادر می فرمایید، سپاسگزاری می شود.

با تشکر

جمشید برزگر

خدشه به حقوق بخش خصوصی درپی لغو ابلاغیه تبصره 2 ماده 24/ جای تولیدکنندگان مسکن در این دستورالعمل کجاست؟
خدشه به حقوق بخش خصوصی درپی لغو ابلاغیه تبصره 2 ماده 24/ جای تولیدکنندگان مسکن در این دستورالعمل کجاست؟

انتهای پیام/
کد خبر: 0224
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar