۰۹:۴۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - 07 December 2019
کد خبر: ۵۴۱۳۳
«صما» گزارش می‌دهد:
در راستای اجرای برنامه‌های دولت تدبیر و امید و باهدف تکمیل شبکه راه‌های روستایی طرح ملی «ابرار» مشتمل برساخت، تکمیل و بهره‌برداری از دو هزار کیلومتر از راه‌های اولویت‌دار روستایی با ۱۸۰ اکیپ راه‌سازی و یک هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی دولتی از ابتدای سال جاری آغاز به کارکرده است.

 این طرح در وزارت راه و شهرسازی و توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌های، از محل اعتبارات ملی و استانی تأمین اعتبارشده است. در این طرح که قرار است با استفاده از اکیپ‌های راه‌سازی سراسر کشور اجرا شود اولویت با تکمیل راه‌های روستایی ناتمام است. بر اساس این گزارش اولویت اجرای پروژه‌ها در طرح ابرار، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و تکمیل راه‌های روستایی بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار فاقد راه آسفالته است که با توان اجرایی اکیپ‌های راه‌سازی در استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.در مرحله دوم اجرای طرح «ابرار» ساخت و تکمیل سه هزار کیلومتر راه روستایی تا پایان دولت دوازدهم هدف‌گذاری شده و در دستور کار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرارگرفته است.

پیش‌تر راه‌های روستای در دو بخش نگهداری و ساخت مدیریت می‌شد که نگهداری راه‌های روستای به عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ساخت راه‌ها بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بود.

از ۵ سال پیش تاکنون تعداد بسیار زیادی پروژه راه‌سازی در روستاها تعریف و حجم قابل‌توجهی از مطالبات روی زمین جامانده بود و اعتبارات کافی برای ساخت و بهره‌برداری از این راه‌ها وجود نداشت.

به‌هرروی در طی چند ماه اخیر اقدامات مطلوبی از سوی استان‌های کشور باری مرمت و بهسازی راه‌های روستایی انجام‌شده است اما به نظر می‌رسد برخی از استان‌ها با اولویت دانستن این امر مهم توانسته‌اند در اجرای این گام مهم پیشگام باشند.

پیشرفت ۴۵.۸ درصدی طرح ابرار راه‌هاي روستايي در استان مرکزی

در حال حاضر این طرح در قالب دو پروژه زیرسازی و آسفالت محور قره‌کهریز به طول ۳ کیلومتر و زیرسازی و آسفالت محور طرمزد به طول ۱.۵ کیلومتر در شهرستان اراک در حال انجام است.

در شهرستان ساوه ۳ پروژه در حال اجراست به‌طوری‌که زیرسازی محور بند نقین با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی، زیرسازی محور دروازه میچیتک شهر غرق‌آباد با ۲۵ درصد پیشرفت و زیرسازی محور امامزاده خورق با ۴۵ درصد پیشرفت نیز در دستور کار اجرا قرار دارد.

پروژه زیرسازی محور موک شهرستان خنداب با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی و زیرسازی محور فریسمانه در تفرش با ۴۵ درصد پیشرفت از دیگر پروژه‌های طرح ابرار در استان مرکزی است و به‌صورت میانگین پروژه‌های طرح ابرار در استان در ۶ ماهه نخست سال جاری به پیشرفت ۴۵.۸ درصد رسیده است.

پیشرفت 45 درصدی 93 پروژه طرح ابرار در استان آذربایجان شرقی

۲۵۰ کیلومتر راه روستایی در قالب ۹۳ پروژه سهم استان آذربایجان شرقی در طرح ابرار قرار دارد و تاکنون روسازی و آسفالت ۱۲۰ کیلومتر بالغ‌بر ۴۵ درصد پروژه‌ها در قالب طرح ابرار انجام و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

در اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی، اقدامات به دو فاز، شامل تکمیل پروژه‌هایی باقابلیت انجام رویه آسفالتی تا پایان سال به طول ۱۵۰ کیلومتر در فاز اول و انجام پروژه‌های نیازمند به عملیات زیرسازی به طول ۱۰۰ کیلومتر در فاز دوم تقسیم شد.
اکثر پروژه‌های راه روستایی طرح «ابرار» در شهرستان‌های اهر، هوراند، کلیبر، ورزقان، خدا‌آفرین، هریس، مرند، هشترود، چاراویماق و سراب تعریف‌شده و تاکنون روسازی و آسفالت
۱۲۰ کیلومتر از ۲۵۰ کیلومتر بالغ‌بر ۴۵ درصد پروژه‌ها انجام و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. ۵۵ درصد پروژه‌ها نیز در مرحله زیرسازی قرار دارند و از پیشرفت ۳۵ درصدی برخوردار هستند.

هزینه اجرای هر کیلومتر راه روستایی در استان ۲۵۰ میلیون تومان محاسبه‌شده و تاکنون ۲۰ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه و ۱۰ میلیارد تومان از فصل تهیه قیر ابلاغ‌شده است.

پیشرفت ۴۰ درصدی ۱۰ پروژه طرح ابرار در استان اصفهان

سهم استان اصفهان از طرح ابرار ۶۰ کیلومتر است که در قالب ۱۰ محور روستایی آغازشده است. پروژه‌های ۱۰ گانه طرح ابرار استان اصفهان شامل محورهای روستایی اسلام آباد-فهره، کلوسه دورک و مغاندر- اسلام آباد در شهرستان فریدون‌شهر، دهق- میلاگرد در شهرستان فریدن، جندق- مصر در شهرستان خورو بیابانک، هونجان-گرموک در شهرستان سمیرم، صحرای انقلاب در شهرستان اصفهان، چقا-ننادگان در شهرستان فریدن، آنالوجه-قرقر در شهرستان چادگان، پادنا-خسروشیرین-حسن آباد در شهرستان سمیرم است. همچنین عملیات زیرسازی پروژه‌های دهق- میلاگرد، فهره- اسلام آباد به پایان رسیده و آماده اجرای عملیات روسازی و آسفالت است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۰ کیلومتر از محورهای روستایی طرح ابرار آسفالت شده و به بهره‌برداری برسد.

این پروژه‌ها تاکنون به‌صورت امانی انجام‌شده و اعتباری برای انجام آن اختصاص نیافته است.

اعتبار لازم برای احداث ابنیه فنی، روسازی، سیلکت و آسفالت گرم مناطق روستایی سردسیر بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد ریال است و تلاش داریم پیش از افزایش سردی هوا و بارش‌های زمستانی پروژه به‌ویژه در مناطق سردسیر استان به سرانجام برسند.

35 درصد از را های روستایی استان اردبیل بهسازی شدند

از ۸۷ کیلومتر سهم استان اردبیل تاکنون ۲۸ کیلومتر شامل ۱۲ کیلومتر در شهرستان گرمی، ۸ کیلومتر در شهرستان مشکین‌شهر، ۸ کیلومتر در شهرستان اردبیل ازنظر شن‌ریزی، بهسازی و زیرسازی آماده‌شده است. در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی طی روزهای آینده تا ۴۵ کیلومتر نیز در پروژه‌های طرح ابرار استان اردبیل پیشرفت حاصل می‌شود.

اعتبار ابلاغی طرح ابرار در استان اردبیل ۹۸۰ میلیون تومان است البته باید توجه داشت که انجام روکش آسفالت در استان‌های سردسیر تابع شرایط آب و هوایی است و در صورت شروع بارندگی در استان، انجام روکش آسفالت پروژه‌ها به بعد از فروردین‌ماه سال آینده موکول می‌شود. تمام تلاش خود را برای آماده‌سازی ۸۷ کیلومتر راه روستایی طرح ابرار تا پایان سال جاری انجام می‌دهیم.

بیش از 20 درصد راه های روستایی زنجان بهسازی شدند

۶۲ کیلومتر از راه‌های روستایی استان زنجان در طرح اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی، احداث و بهسازی می‌شوند. محورهای راه‌های روستایی دالکی ۴ کیلومتر، آقکند - اوچ تپه ۷ کیلومتر، مرصع ۵ کیلومتر، کج کلاه گلستانه ۶.۵ کیلومتر زیرپوشش طرح اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی (طرح ابرار) قرار دارند.

در محور راه‌های روستایی دالکی وکج کلاه- گلستانه انجام عملیات رگلاژ، تسطیح، کمپکت و اجرای آسفالت سرد با ۶۰ درصد پیشرفت در حال انجام است، همچنین در محور راه روستایی مرصع ۲۰ درصد عملیات خاکی و اجرای ابنیه فنی صورت گرفته و از روزهای آینده نیز انجام عملیات در محور راه روستایی آقکند اوچ تپه آغاز خواهد شد.

چرا استان‌های دیگر اهتمامی برای اجرای سرعتی بهسازی راه‌های روستایی ندارند؟

ازآنجایی‌که برخورداری از حداقل امکانات رفاهی و خدمات عمومی بر اساس اصول قانون اساسی حق مسلم همه اقشار کشور ازجمله روستائیان است و محرومیت از امکانات عمومی همواره یکی از مهم‌ترین موارد دافعه روستایی و بروز مهاجرت و جابجایی جمعیتی است که ارائه خدمات عمومی و امکانات زیربنایی در نقاط روستایی نیازمند طراحی و تدوین برنامه‌ای با اهداف مشخص است.

با توجه به اینکه توسعه آسفالت جاده‌های روستایی نقش مهمی در شکوفایی منطقه دارد اغلب مسیر ارتباطی منطقه خاکی و تردد در این جاده‌ها بسیار سخت و دشوار است و وضعیت راه‌های ارتباطی روستانشینان با شهر بسیار نامناسب که فراهم نبودن زیرساخت‌های توسعه تأثیرات مستقیم و غیرمستقیمی در عقب‌ماندگی روستاها دارد.

بحث راه و توجه به حمل‌ونقل جاده‌ای از مهم‌ترین نیازهای روستاییان است و ارتقای جاده‌های روستایی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه شهرستان‌ها محسوب می‌شود و این مسئله برای روستاییان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی برای عرضه محصولات خود به بازار از اهمیت بالایی برخورداراست اما به نظر می‌رسد اجرای این مسئله مهم به علت عدم تخصیص اعتبارات کارآمد، بی‌توجهی به رعایت اصول مهندسی در جاده‌سازی بسیاری از نقاط راه‌های روستایی، مهم تلقی نشدن راه‌های روستایی و عدم مطالبه گری روستایان به چالش کشیده شده است.

شاید در یک کلام بتوان گفت بزرگترین دلیل عدم اهتمام شهرستان‌ها برای اصلاح راه‌های روستایی از نبود اعتبارات نشات گرفته باشد. برای این مورد باید استان‌هابه دنبال ارائه مشوق‌ و استفاده از طرح امانی باشند.

همچنین استفاده از‌ ‌روش‌های نوین می‌تواند هزینه‌های جانبی ساخت راه را کاهش دهد به‌طور مثال حذف لایه اساس و استفاده از لایه زیراساس باسیمان یا آهک در مناطق غیر سردسیر می‌تواند در برخی از استان‌ها هزینه ساخت را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

برچسب ها طرح ابرار ، مسکن ، راه
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
qwHKdFCufNlUma
|
Ghana
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
rPKXwIFUAHm
yPfZntYqXheIkuF
|
Ghana
|
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
0
0
EDrwadlHIXJU
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar