۱۱:۰۶ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 09 December 2019
کد خبر: ۵۴۱۴۲
«صما» گزارش می‌دهد:
توسعه حمل‌ونقل ریلی یکی از ضرورت‌های مهم در حوزه تقویت زیرساخت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و برای کلان‌شهری همانند تهران، با افزایش روزافزون جمعیت توسعه مترو از ضروریات انکارناپذیر به شمار می‌رود. در حال حاضر علاوه بر قطارهای برون‌شهری، روزانه میلیون‌ها مسافر در پایتخت با مترو رفت‌وآمد دارند

و به گفته علی امام، مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) تا سال 1420 تعداد سفرهای مترو روزانه به حدود 10 میلیون سفر می‌رسد.البته طی سال‌های اخیر مسافرت‌های برون‌شهری با قطار نیز به دلیل امنیت بالای سفر ، آلودگی کمتر قیمت بهینه در بین مسافران در حال افزایش است .

در این خصوص تأمین واگن از ضروریات توسعه مترو و راه‌آهن است و در شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده و تهیه ملزومات از خارج کشور سخت‌تر شده توجه به تولید داخل واگن توسط برخی از شرکت‌ها به یک هدف تبدیل‌شده است البته در طی سال‌های اخیر شرکت‌های داخلی توانستند گام‌های مؤثری در واگن‌سازی داشته باشند؛ و به گفته کارشناسان و متخصصان اگر زیرساخت‌ها تولید شامل تأمین منابع مالی ،مواد اولیه و تجهیزات موردنیاز تأمین شود توان داخلی تولید واگن در کشور به میزان قابل‌توجهی وجود دارد . اما همان‌طور که گفته شد برای افزایش ظرفیت باید دولت حمایت‌های مستمری با این تولیدکنندگان داشته باشد.

شرکت واگن پارس پیشتاز در تولید واگن‌های باری

نتایج بررسی‌ها و محاسبات‌ نشان می‌دهد تعداد کل واگن‌های باری در کشور 23 هزار و 113 واگن است که از این تعداد حدود 14 هزار و 276 واگن از خارج خریداری‌شده است در حال حاضر در بخش تولید واگن‌های باری داخلی، 4 شرکت واگن پارس، ایریکو، واگن سازی کوثر و فولاد درخشان تلاش های مستمری دارند.

اطلاعات واگن‌های باری به تفکیک نوع و تعداد واگن‌های تولیدشده در ایران منتهی به 11 ماهه سال 1395

عنوان

تعداد کل واگن‌های باری

سازنده ایرانی

خریدار خارج

واگن پارس

ایریکو

واگن سازی کوثر

فولاد درخشان

جمع کل واگن باری

23113

8111

136

529

61

14276

بر اساس آخرین برآوردها تعداد واگن‌های باری ساخته‌شده توسط واگن پارس 8 هزار و 111، ایریکو حدود 136، کوثر 529 و فولاد درخشان حدود 61 دستگاه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های انجام‌شده در اسناد بالادستی جهت تعیین نیاز ناوگان حمل‌ونقل ریلی باید به‌صورت واقع‌بینانه و با توجه به تجربه‌های قبلی موردبازنگری قرار گیرد‌، درصورتی‌که نوسازی ناوگان فعلی در اولویت قرار گیرد شرکت‌های داخلی توانمندی ساخت و تأمین نیاز داخل رادارند.

بیشترین تعداد واگن‌های باری مربوط به واگن‌های از نوع لبه‌بلند است که در حمل‌ونقل مواد معدنی و مواد اولیه کارخانه‌های ذوب‌آهن و صنایع مشابه کاربرد دارد؛ حدود 59 درصد واگن‌های باری کشور از خارج از کشور تأمین‌شده‌اند و مابقی شامل 41 درصد واگن‌ها توسط چهار سازنده واگن‌های باری واگن پارس، ایریکو، واگن‌سازی کوثر و فولاد درخشان تولیدشده‌اند.

در میان این واگن‌سازان، شرکت واگن‌سازی پارس با تولید 8 هزار و 111 واگن بیش از 92 درصد سهم تولید داخل را به خود اختصاص داده و مابقی واگن‌سازان سهم اندکی در تولید داخل دارند.

تولید 501 واگن مسافری توسط 3 شرکت داخلی

بر اساس آخرین برآورد تعداد واگن‌های مسافری کشور حدود 2 هزار و 241 دستگاه است که حدود هزار و 740 دستگاه آن از طریق خرید از خارج تأمین‌شده است.

تقریباً 22.3 درصد از ناوگان مسافری کشور با انجام فرایندهای انتقال فناوری به‌صورت CKD، از کشورهایی مانند آلمان، کره جنوبی و رومانی توسط واگن‌سازان داخلی مانند واگن پارس، ایریکو و پلور سبز تأمین‌شده است.

در این میان شرکت واگن پارس با تولید 323 دستگاه به دلیل قدمت و با تولید 14.4 درصد در مقام اول واگن‌سازان قرار دارد، این شرکت درزمینهٔ تولید واگن‌های خواب معمولی از شرکت SGP اتریش و همچنین ترن‌ست اتوبوسی از شرکت زیمنس ‌مبادرت کرده است.

شرکت ایریکو با تولید 52 دستگاه و با کسب 2.3 درصد از سهم تولید نوعی از واگن‌های مسافری اتوبوسی به نام ریل باس که از شرکت هیواندی روتم انتقال فناوری کرده است در مقام سوم در بخش تولید واگن قرار دارد.

شرکت پلور سبز با تولید 126 دستگاه در رده دوم بین شرکت‌های تولیدکننده واگن قرار دارد. تولیدات این شرکت از طریق انتقال فناوری از شرکت آسترا رومانی نسبت به تولید واگن‌های مسافری چهارتخته است و هم‌اکنون این شرکت سهم 5.6 درصدی در تولید داخل دارد.

آمار کل واگن‌های مسافری تولیدشده در کشور و خرید خارج

عنوان

تعداد کل واگن‌های مسافری

سازنده ایرانی

خرید از خارج

پلور سبز

واگن پارس

ایریکو

جمع کل واگن باری

2241

126

323

52

1740

درصد سهم تولید واگن‌سازان داخلی و خارجی

100

5.6

14.4

2.3

77.7

به گفته کارشناسان توجه به واگن‌سازان داخلی و حل مشکلات این شرکت‌ها کمک شایانی به بالا بردن درصد سهم ساخت داخل و بومی‌سازی تولید واگن‌های مسافری در کشور خواهد کرد. صنعت واگن‌سازی در ایران قدمت 40 ساله دارد که تولیدکنندگان داخلی در حوزه واگن مسافری 22.3 درصد، واگن باری 38 درصد، واگن مترو 61 درصد و لکوموتیو 21 درصد از ناوگان ریلی موجود را طی این 40 سال توانسته است پاسخگو باشد. بنابراین دولت می‌تواند با کاهش دغدغه‌های این شرکت‌ها علاوه بر ذخیره منابع مالی از هدررفت هزینه‌های کلان نیز خودداری و بخشی از نیاز شغلی شهروندان را تامین کند .

برچسب ها ریل ، واگن
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar