۱۲:۴۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۸ - 28 December 2019
کد خبر: ۵۴۲۰۹
معاون حمل‌ونقل و مهندسي ترافيك پلیس راه راهور ناجا در گفت و گو با »صما»:
به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت حمل‌ونقل، ارتقای شأن و منزلت رانندگان رابطه تنگاتنگی با افزایش فرهنگ عمومی مردم درخصوص این شغل است. به باور این عده ارائه حق‌ و حقوق و کاهش دغدغه‌های این اقشار درخصوص تأمین قطعات و سوخت می‌تواند جلوی رفتار‌های هیجانی وگاه تهاجمی این عده را بگیرد.

به گفته معاون حمل و نقل و مهندسي ترافيك پليس راه راهور ناجا در کشور ما شرکت‌هاي حمل و نقلي از وظیفه ذاتی خود دور شده‌اند و این راننده است که ضمن حفظ ایمنی مسافر، باید مقررات ترافیکی و فنی خودرو را بررسی کند تا بتواند به‌صورت ایمن مسافر را به مقصد برساند. به‌طور یقین این حجم از وظیفه راننده را شکننده‌تر می‌کند

سرهنگ ناصر قلی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اذعان مي‌دارد راننده‌ای که دغدغه تأمین قطعات و مشکلات حقوقی و بیمه‌ای نداشته باشد، با آرامش خاطر به حرفه خود می‌پردازد. این راننده باید شغل خود را همتراز با شغل‌های حساس ببیند و رفتارهای خود را براساس یک رفتار مناسب با مسافر تنظیم کند؛ یعنی باید باور قلبی داشته باشد که اگر مسافر وجود نداشته باشد، شغل وی به مخاطره می‌افتد؛ بنابراین حفظ ایمنی و رفتار صحیح می‌تواند به‌نوعی تضمین‌کننده شغل این راننده باشد. آنچه در پي مي‌آيد ماحصل گفت‌وگوي ما با سرهنگ ناصر قلي‌نيا است كه مي‌خوانيد.

پلیس‌راه چه نقشی در ارتقای شأن و منزلت رانندگان دارند؟

ما یکی از رده‌های عملیاتی هستیم که با رانندگان حمل‌ونقل عمومی از نزديك در ارتباط هستیم. بالطبع پلیس در مقوله رانندگی و راننده می‌تواند نقش هدایت‌گری و آگاهی‌دهی را ایفا کند و با آموزش صحیح که از قبل دیده‌شده است، در ارتقای شأن و منزلت رانندگان اثرگذار باشد.‌ در طول سال‌های گذشته این نهاد آموزش‌های جامع رفتاری و استانداردسازی رفتاری اعضای خود را سرلوحه كار خويش قرار داده و توانسته است گام‌های مؤثری را دراین زمينه بردارد.

این آموزش‌ها شامل چه مباحثی است؟

پلیس راهنمایی و رانندگی ارتباطات فشرده‌ای با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارد و در حوزه راه و راهداري این دو نهاد همکار محسوب می‌شوند. در سال‌های اخیر پلیس راهنمایی رانندگی با استفاده از روان‌شناسان درجه‌یک کشور آموزش‌هایی را به اعضای خود ارائه کرده که این مباحث شامل رفتارهای اجتماعی و رفتارهای شغلی است. ما اعتقادداریم حرفه رانندگی یک سبد شغلی در کشور است. شاید در سال‌های اخیر جفاهایی به این اقشار زحمتکش شده است، اما این رفتارها در حال اصلاح است. معتقديم که اگر رفتار صحیحی با راننده اعمال شود، ایمنی جاده، بار و مسافر تأمین می‌شود.

به طور کلی چنانچه فشار مضاعف بر راننده‌ها اعمال شود، این اقشار در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی با مشکل مواجه مي‌شوند و هر اشتباه آن‌ها، این شغل و تمام مؤلفه‌هایی را که با این شغل در ارتباط است، به چالش می‌کشاند. ازاين‌رو پلیس در ایجاد و حفظ ایمنی خود را شریک راننده می‌داند و معتقد است اگر همکار ما با اعصاب یک راننده بازی کند، راننده از وظیفه خود غافل مي‌ماند و ایمنی جمعی را به چالش می‌کشاند. درمجموع پلیس به ارتقای شأن و منزلت راننده بسیار اهمیت می‌دهد و به دنبال ایجاد کارگروه‌هایی با کانون دفتر مسافری است و مقررشده در این کارگروه‌ها چند موضوع مرتبط با دغدغه‌های رانندگان در دستور کار قرار گيرد. در حال حاضر رانندگان شکایت‌های متعددی درخصوص جایگاه شغلی و موقعیت اجتماعی خود دارند که چنين کارگروه‌هایي می‌توانند این معضلات را کاهش دهند. البته برای رسیدن این رانندگان به مدینه فاضله نیازمند زمان طولانی و برنامه‌های منسجمی هستیم؛ که این مورد نیز به‌مرورزمان شکل خواهد گرفت.

درگذشته استفاده از روانشناسان تراز اول برای ارتقای رفتارهای اجتماعی و بنیادی پلیس مدنظر این ارگان نبوده، اما بعد از تحلیل تصادفات متعدد به این نقطه رسیدیم که باید بخشی از رفتارهای اعضای این نهاد اصلاح شود. بخشی از این تحلیل‌ها از سامانه 197 استخراج‌شده است. این سامانه به مردم اجازه می‌دهد به‌عنوان چشم دوم پلیس و بازوی حمایتی دغدغه‌های رانندگان را بیان کنند .یکی از اين دغدغه‌ها رفتارهای برخی از اعضای پلیس بود که این مورد توسط مدیریت کلان مورد بررسی قرار گرفت و در حال حاضر این موضوع با ایجاد آموزش‌های منسجم و دانشگاه‌های متعدد در مسیر علمی قرار گرفته است. در این راستا مدیریت کلان با ایجاد دانشگاه‌های پلیس تا مقطع دکتري به دنبال علمی‌تر کردن مباحث رفتار و اجتماعی است تا پلیسی را وارد جامعه کند که رفتار و منش مطلوبی داشته و اشراف کامل به مباحث علمی داشته باشد. به‌هرحال در جامعه که ادعا داریم جامعه اسلامی است، باید مکارم اخلاقی از سوی مجریان قانون نهادینه شود.

آیا پلیس راهنمایی و رانندگی با صدا سیما رابطه تنگاتنگی در بخش آموزش و ایجاد فرهنگ‌سازی دارد و به‌عنوان نهاد تصمیم‌گیرنده وارد محتوای فرهنگی صدا و سیما در خصوص راننده و ایمنی شده است؟

در قانون هم به این موضوع تصریح‌شده است که صدا سیما به‌عنوان یک عامل می‌تواند در ارتقای ایمنی مؤثر باشد. در سال‌های اخیر نقش صداوسیما در مبحث ایمنی کمرنگ شده و این نقش بیشتر به سمت درآمدی رفته است. در این خصوص معاونت فرهنگ ترافیک و اجتماعی با دریافت این سیگنال‌های منفی به دنبال اصلاح موضوع است.

در تلاش هستیم که این فرهنگ را به یک فرهنگ مطلوب تبدیل کنیم؛ چراکه معتقديم رانندگی یک سبد شغلی است؛ همان‌طور که در کشورهای پیشرفته این شغل به‌عنوان یک شغلِ حرفه‌ای محسوب می‌شود. البته تغییر این تفکر در کشوری که هرکسی از هرکجا رانده‌شده، وارد مقوله رانندگی می‌شود، اندکی سخت و پیچیده است. این دید در حال تغییر توسط پلیس است و در تلاش هستیم که انتخاب این شغل براساس علاقه باشد. چراکه معتقديم هرکسی باعلاقه وارد این شغل شود، می‌تواند به‌عنوان راننده حرفه‌ای در این شغل بدرخشد.

آیا سخت‌تر کردن روال ارائه گواهینامه می‌تواند بخشی از معضلات رفتاری و اجتماعی راننده را اصلاح کند؟

ما برای اعطای گواهینامه مطالعات دقیقی را روی کشور‌های توسعه‌یافته و کمتر توسعه‌یافته انجام دادیم و این مورد را به‌صورت بومی‌سازی شده وارد کشور کرده‌ایم. در حال حاضر روال اخذ گواهینامه از طریق آموزشگاه‌های مورد تأيید راهنمایی ورانندگی انجام می‌شود و متقاضی برای دریافت گواهینامه باید درس‌های نظری و علمی را بگذراند؛ اما به‌طورکلی بعد رانندگی دارای دو بخش‌ فن و فوت است و ما معتقدیم آموزش‌های فنی باید تحت نظر مجریان این امر یعنی راهنمایی و رانندگی انجام گیرد؛ اما فوت این حرفه نیازمند اخذ تجربه است. راننده در بخش فن و فوت رانندگی می‌تواند با دریافت سیگنال‌های ارزشی از سوی جامعه رفتار ایمن‌تر و منزلت‌وارانه‌تر داشته باشد.

بخشی از شأن و منزلت رانندگان به شرکت‌های زیرمجموعه این اقشار برمی‌گردد. نقش این شرکت‌ها در ارتقای رفتارهای اجتماعی رانندگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در کشورما رانندگی هم‌شغل است، هم نیست. درحالي كه در کشورهای توسعه‌یافته حمل مسافر، شرکت‌محور است نه راننده محور؛ یعنی رانندگان مجبورند یک ‌تنه در برابر تمامی دغدغه‌ها ایستادگی کند. ذهن راننده حین رانندگی به تأمین قطعات، فرسودگی خودرو و هزار مشکل مرتبط با رانندگی معطوف می‌شود و این مورد باعث می‌شود ایمنی به مخاطره بیفتد.

هم‌اکنون در کشور ما شرکت‌ها از وظیفه ذاتی خود دور شده‌اند و این راننده است که ضمن حفظ ایمنی مسافر باید مقررات ترافیکی و فنی خودرو را بررسی کند تا بتواند به‌صورت ایمن مسافر را به مقصد برساند. به‌طور یقین این حجم از وظیفه راننده را شکننده‌تر می‌کند.

راننده‌ای که دغدغه تأمین قطعات و مشکلات حقوقی و بیمه‌ای نداشته باشد، با آرامش خاطر به حرفه خود می‌پردازد.

از نگاه پلیس شاخصه‌های رفتاری راننده شامل چه موضوع‌هايي است؟

یک راننده باید ضمن حفظ ایمنی مسافر با رعایت قوانین ترافیکی رفتار اجتماعی صحیحی داشته باشد. این راننده باید شغل خود را همتراز با شغل‌های حساس ببیند و رفتارهای خود را بر اساس یک رفتار مناسب با مسافر تنظیم کند؛ یعنی باید باور قلبی داشته باشد که اگر مسافر وجود نداشته باشد، شغل وی به مخاطره می‌افتد؛ بنابراین حفظ ایمنی و رفتار صحیح می‌تواند به‌نوعی تضمین‌کننده شغل این راننده باشد.

بخشی از رفتار راننده به مقوله احقاق حق رانندگان برمی‌گردد؟ در این خصوص پلیس چه کاری باید انجام بدهد؟

وظیفه پلیس نظارت است و ما با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و کانون و انجمن صنفی در ارتباط هستیم و این مشکلات را رصد کرده‌ایم. بخشی ازاین مشکلات به ساختارهای حمل‌ونقل برمی‌گردد. زمانی که راننده بیمه کامل داشته باشد و حقوق مناسب بگيرد و احساس امنیت داشته باشد، به طور قطع رفتار مطلوب‌تری خواهد داشت. به‌جای اینکه راننده غم و غصه تأمین قطعات را داشته باشد، شرکت حمل‌ونقلی داشته باشد، بخشی از دغدغه‌های رانندگان مرتفع می‌شود. البته در سال‌های اخیر در این خصوص نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است. شرکتی مانند شرکت جوان سیر ایثار با استخدام رانندگان حرفه‌ای توانسته است دغدغه‌های کامل این رانندگان را پوشش دهد. اخیراً اقداماتی نیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها درخصوص استراحت رانندگان انجام گرفته و براساس آن مقررشده است رانندگان هفته‌ای یک روز استراحت داشته باشند.
منبع :مجله ساختمان

برچسب ها راه ، حمل و نقل
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar