۰۹:۵۴ - ۱۰ دی ۱۳۹۸ - 31 December 2019
کد خبر: ۵۴۲۲۷
سرانجام پس از سال‌ها انتظار، مترو گلشهر کرج ـ شهر جدیدهشتگرد با بودجه‌ای معادل هزار میلیارد تومان در هفته جاری توسط رییس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد. گفته می‌شود این خط ریلی ظرفیت جابه‌جایی 250 هزار مسافر را دارد که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا و کاهش بار ترافیک مسیر تهران ـ قزوین موثر باشد.

به گفته مسئولان، متروی گلشهر ـ شهر جدید هشتگرد به طول 26 کیلومتر ظرفیت جابه‌جایی روزانه 250 هزار مسافر را دارد که با توجه به ترافیک پر حجم در مسیر بزرگراه تهران ـ کرج ـ قزوین، مترو هشتگرد می‌تواند از بار ترافیکی این مسیر بکاهد.

به‌زودی پیشرو‌ترین قطار برقی در سطح شهرهای جدید افتتاح خواهد شد

در همین راستا مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در سطح جهان توسعه حمل‌و‌نقل ریلی، مقدم بر توسعه شهرهای پیرامونی است‌‌، گفت: متاسفانه ما ابتدا به توسعه شهر و احداث شهرهای جدید پرداخته‌ایم و بعد از آن به فکر توسعه حمل‌ونقل افتادیم .

وی گفت: به هر حال توسعه و توجه به احداث خطوط برقی از آغاز دولت دوازدهم همواره از اولویت‌های شرکت عمران شهرهای جدید بوده و بخش عمده منابع داخلی شرکت به این سمت هدایت شده است. برای مثال فقط در خصوص قطار برقی هشتگرد در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید را استفاده کرده‌ایم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: شهر جدید هشتگرد جزو شهرهای جدیدی است که اواخر دهه ۶۰ برای پاسخ‌گویی به نیاز اسکان شهر تهران مکان‌یابی شد. این شهر علیرغم ظرفیت جمعیت‌پذیری ۶۰۰ هزارنفری تنها ۸۰ هزار نفر دارد که مهمترین دلیل عدم توسعه جمعیتی این شهر مربوط به فقدان حمل‌ونقل سریع و ارزان بود.

وی با بیان اینکه دولت نیز بر این موضوع واقف بود گفت: علیرغم کمبود بودجه، دولت یازدهم و دوازدهم با تمام توان به دنبال تکمیل این پروژه ملی و مهم بود.

وی، مترو هشتگرد را پیشروترین قطار برقی شرکت عمران عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.

طاهرخانی گفت : اهمیت حمل‌ونقل ریلی به‌اندازه‌ای است که ما همزمان با تکمیل و بهره‌برداری از متروی شهر هشتگرد، مترو تهران _پردیس، قطار شهر جدید گلبهار به مشهد، بهارستان-اصفهان به‌طول ۱۵ کیلومتر و فولادشهر _اصفهان به طول ۲۵ کیلومتر را در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی را بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار داریم، گفت: بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموما بهره‌برداری از این قطارها نیز با مترو کلان‌شهرها است.

وی با بیان اینکه مترو هشتگرد سال ۹۰ شروع شده است گفت: این مترو تا ایستگاه گلشهر کرج ۲۵ کیلومتر فاصله دارد که ۵ کیلومتر آن مسقف و مابقی روی زمین است و با راه‌اندازی آن فاصله هشتگرد تا تهران ۴۰ دقیقه‌ای طی خواهد شد .

طاهر‌خانی با بیان اینکه محوطه این مترو ۳۰ هکتار است گفت: مقرر شده محوطه بیرونی این مترو کاربردی باشد تا شهروندان بدون دغدغه مایحتاج خود را تهیه کنند .

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: اعتبار این مترو ۱۰۰۰ میلیارد بوده که بخشی از آن در سال ۹۰ توسط دولت تامین شده اما مابقی از منابع شرکت عمران در طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ از محل اعتباری تامین شده است .

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ساخت این پروژه معارضین بود اظهار کرد: معارضان ملکی و نبود اعتبارات کافی همواره از مشکلات پروژه‌های عمرانی است .

طاهرخانی در ادامه، این مترو را شاخص‌ترین پروژه از لحاظ مهندسی داخلی عنوان کرد و اظهار داشت: همواره ما در بخش زیرساختی و برقی وابسته به کشورهای توسعه یافته بودیم اما این پروژه از تجهیزات و دانش داخلی بهره برده و برق این پروژه به دست پیمانکاران و مشاوران ایرانی اجرا شده است و به نوعی ما در توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای به توانایی داخلی رسیدیم.

طاهرخانی با بیان اینکه این پروژه همواره مورد توجه مسئولان بوده خاطر نشان کرد: بیشتر مسئولان درجه یک کشوری در جریان ساخت این پروژه قرار گرفته‌اند و همواره بر افتتاح هر چه سریع‌تر این پروژه تاکید کرده‌اند.

طاهرخانی در نهایت گفت: به هر حال تمامی تلاش‌های چند ساله منتج به افتتاح این پروژه ملی در چند روزه آینده شده و ما در تلاشیم همواره گام‌های اساسی در احقاق حقوق شهروندی برداریم.

ارتقای حمل‌ونقل عمومی، توسعه شهری را به دنبال دارد/ مترو هشتگرد می‌تواند رفت‌وآمدهای پر ترافیک را کاهش دهد

در همین راستا مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه روزانه ۲ میلیون سفر به سمت تهران انجام می‌شود گفت: این میزان جابه‌جایی با خودروهای شخصی یا عمومی اثر سوء بر کلانشهر تهران دارد چرا که علاوه بر آلودگی و ترافیک، آرامش شهروندان نیز سلب می‌شود.

علی امام با بیان مطلب فوق گفت: تنها راه‌حل مشکلات ذکر شده توسعه حمل‌و‌نقل ریلی است که خوشبختانه در طی سال‌های اخیر این مورد به‌خوبی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از مترو شهر جدید هشتگرد را باید به فال نیک گرفت، گفت: مترو هشتگرد می‌تواند علاوه بر جلوگیری از رفت‌وآمدهای پر ترافیک، آرامش و آسایش را برای شهروندان به ارمغان بیاورد و سطح زندگی ساکنان این شهر جدید را ارتقا دهد.

امام در ادامه با تاکید بر اینکه مترو هشتگرد یک مترو حومه‌ای است خاطر نشان کرد: نباید هزینه بهره‌برداری، نگهداشت و فعالیت آن بر عهده شهرداری تهران باشد چرا که شهرداری تهران از لحاظ مالی توانایی انجام این گونه فعالیت‌ها را ندارد و البته بهره‌برداری این مترو در زیرمجموعه فعالیت‌های این شهرداری نیز قرار ندارد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: در حال حاضر شهرداری تهران هزینه‌های مترو کرج را می‌پردازد درحالی‌که این مسئولیت باید به عهده شهرداری کرج باشد و با وجود تاکیدات فراوان هنوز هم هزینه‌های مترو کرج بر دوش شهرداری کلانشهر تهران است.

امام در ادامه افزود: اگر مترو شهر جدید هشتگرد نیروی کار متخصص برای بهره‌برداری و نگهداشت مترو ندارد می‌تواند از نیروهای متخصص و آموزش دیده تهران بهره‌مند شود به شرطی که هزینه‌های آن را متقبل شوند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: کارفرمای مترو هشتگرد که شرکت مادر تخصصی عمران شهر جدید است می‌تواند با پرداخت هزینه از نیروی ماهر ما استفاده کند.

امام با بیان اینکه البته وجود نیروی کار ماهر و متخصص در امر بهره‌برداری مترو، چالش بزرگ کشور در ‌ آینده نزدیک است خاطرنشان کرد: بدون تردید در سال‌های آتی و با شروع متروی اسلامشهر این چالش به یک ابر چالش بدل خواهد شد، چرا که مترو برای بهره‌برداری، نگهداشت و تعمیر نیازمند افراد متخصص است.

امام در پاسخ به این سؤال که چه میزان در احداث خطوط مترو در کشور، توانسته‌ایم بحث بومی‌سازی را رعایت کنیم؟ گفت: در بخش ساختمانی در چند دهه بعد از انقلاب، اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده و تقریباً در این بخش خودکفا هستیم. در بخش تجهیزات مانند سیگنالینگ، سیستم‌های مخابراتی، تأمین توان و انرژی، بالای ۶۰ درصد متکی به سازندگان داخلی هستیم و اگر حمایت هدفمند از سازندگان داخلی داشته باشیم، می‌توانیم در مدت کوتاهی این میزان را به درصد بالاتری برسانیم.

وی در ادامه افزود: در بخش ناوگان با وجود تلاش‌های زیادی که در ۱۵ سال گذشته شده از نظر ظرفیت داخلی‌سازی ناوگان مترو به ظرفیت ۳۰ درصد رسیده‌ایم ولی خوشبختانه از نظر ظرفیت مهندسی و صنعتی این توانمندی را داریم که با تمهیدات و برنامه‌ریزی این میزان را در وهله اول به بالای ۵۰ درصد و در مرحله بعد به بالای ۸۰ درصد برسانیم.


برچسب ها مترو ، هشتگرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar