۰۹:۴۵ - ۲۵ دی ۱۳۹۸ - 15 January 2020
کد خبر: ۵۴۳۱۴
همگام با ‌محورهای انتخابات چهره سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمان):
یکی از کاندید‌های جشنواره چهره‌سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) شرکت عمران شهرهای جدید و شهرهای تابعه آن است. در این جشنواره یکی از محورهای اصلی در سنجش موفقیت یا عدم موفقیت شهرهای جدید توجه به توسعه حمل و نقل پایدار ،ارزان و پاک است.

به گزارش «صما » یکی از موانع تحقق‌پذیری شهرهای جدید طبق برنامه، فقدان حمل و نقل مناسب و پرسرعت بین کلانشهرها و شهرهای جدید اعلام شده است. امروزه آنچه که متخصصین حمل و نقل بر روی آن اتفاق نظر دارند دستیابی به الگوی حمل و نقل سریع، ایمن و پایدار است تا بتواند شهر سالم، آرام و کارآمد برای عموم شهروندان به ارمغان آورد. در این راستا شرکت عمران شهرهای جدید با رویکرد تحقق برنامه مذکور و به منظور ارتقای سطح حمل و نقل عمومی فعالیت‌های مؤثری را در دستور کار دارد.

نباید فراموش شود موضوع حمل و نقل بین مراکز کار و سکونت در مراکز کلانشهری موضوعی محوری است که می‌تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را نشان دهد و آثار مثبت فراوانی در محیط‌زیست، ترافیک و مصرف انرژی به‌جای بگذارد.

اگرچه در حال حاضر در این مناطق حمل و نقل شخصی بر حمل و نقل عمومی غلبه دارد اما این موضوع آسیب‌های فراوانی در پی داشته و دارد به طور مثال در حال حاضر روزانه ۲۰۰ هزار خودرو از سمت کرج به تهران وارد می‌شود و آلودگی فراوانی به دنبال دارد و این اتفاق البته از سایر محورها به مقصد تهران نیز انجام می‌شود و مردم از حمل و نقل شخصی استفاده بیشتری می‌کنند و زمانی‌که پایداری هوا بر منطقه حاکم می‌شود، آلودگی زیادی محیط را در بر می‌گیرد.

با استناد به آمارهای وزارت نفت ۲۳/۵ درصد بنزین کشور در منطقه کلان‌شهری تهران مصرف می‌شود که شامل دو استان تهران و البرز است. در حالی‌که این منطقه فقط یک درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد و نتیجه قطعی چنین شرایطی، آلودگی هوا است.

این میان در کنار سیاست‌های قیمتی توسعه حمل و نقل ریلی که امکان حمل و نقل انبوه و ارزان را برای شهروندان در مناطق شهری میسر می‌کند، اولویت اصلی و توفیق شهرهای جدید وابسته به فراهم کردن یک سیستم حمل و نقل انبوه، ایمن و ارزان برای شهروندان است و سیاستمان زمانی موفق خواهد بود که این کار را به درستی انجام دهیم. از این رو، توجه به سیستم حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌های اصلی در شرکت عمران شهرهای جدید است.

در این بین به گفته حبیب‌اله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ،شرکت عمران شهر جدید در مجموع ۱۶۳ کیلومتر قطار برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار دارد بخش دیزلی قطار حومه‌ای توسط شرکت راه‌آهن انجام می‌شود و شرکت عمران شهرهای جدید متولی قطارهای برقی این بخش است و عموماً بهره‌برداری این قطارها نیز مترو کلان شهرها است.

مقرر شده برای سال آتی شرکت عمران شهر جدید در قالب تبصره ۵ لایحه بودجه سال ۹۹ از ظرفیت اوراق مشارکت استفاده کند و برنامه این شرکت این است که سال آینده هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر و آن را به سیستم حمل و نقل ریلی شهرهای جدید متصل کند.

به هر روی با رشد شتابان شهر نشینی در چند دهه اخیر شهرها به عنوان بزرگترین مجموعه های زیستی جهان پذیرای بیش از حد دو سوم جمعیت جهان تا سال 2020 خواهند بود با گسترش این روند نهایتا کره زمین رو به سمت تبدیل شدن به یک جهان شهری می رود این روند در حالی پیش می رود که در دهه های اخیر جابجایی و حمل و نقل در شهرها به ویژه شهرهای پر جمعیت همواره به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های شهری مطرح بوده است.

برچسب ها مسکن ، شهرهای جدید
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar