۰۹:۰۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 18 January 2020
کد خبر: ۵۴۳۲۶
مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت‌و‌گو با «صما»:
آینده خوبی را در انتظار این جشنواره می بینم به شرط اینکه اولاً برگزاری آن مستمر بوده و تدوام داشته باشد و دبیرخانه انجام یکسری اقدامات علمی، آموزشی را هم طی سال پیگیری نماید؛ ثانیاً اطلاع رسانی بهتری در سطح رسانه های جمعی و دست اندرکاران مدیریت شهری در خصوص برگزاری و ابعاد مختلف آن صورت بگیرد، شهروندان با آگاهی نسبت به این موضوع که نظرات و قضاوت آنان در گزینش مدیران برتر در عرصه های مختلف تاثیرگذار است

در بسیاری از کشورها نهادهای خصوصی اقدام به برگزاری انتخابات و نظرخواهی از شهروندان در مورد عملکرد نهادها و افراد مسئول می کنند که اتفاقا با استقبال دست اندرکاران و مردم مواجه می شود. خوشبختانه در کشور ما هم تاکنون شش دوره انتخابات چهره سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) برگزار شده و با حضور گسترده شهروندان و مسئولان نتایج قابل تاملی به همراه داشته است. امروز و در آستانه برگزاری هفتمین دوره انتخابات چهره سال (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) زمان آن رسیده که شهرداری ها به جامعه ای که در قبال آن مسئول هستند، فرصت بدهند که آنها را مورد ارزیابی قرار بدهند و عملکردشان را در ترازوی عدالت مردم بسنجند. قطعا فعالیت های اجرایی هیچ مسئول و به طور کلی انسانی فارغ از نقص نیست اما نکته مهم شناخت نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت با استفاده از خط کش جامعه هدف است.

متن زیر ماحصل گفت‌و‌گوی ما با مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حول همین محور است .

لطفا بفرمایید برگزاری چهره سال مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی چه تاثیری در مطالبه گری شهروندان می تواند داشته باشد؟

بی شک ترویج روحیه مطالبه گری و کمک به افزایش میزان مشارکت شهروندان، مهم ترین اصل برای تحقق اهداف و برنامه های مدیریت شهری در تمامی ابعاد مختلف آن و در راستای رشد و توسعه شهر است؛ همچنین انتخاب شهرهای برتر و شهرداران موفق علاوه بر ایجاد فضای رقابت و انگیزه بیشتر در مدیران شهری در عرصه خدمت رسانی به شهروندان، احساس تعلق خاطر شهروندان را به شهر و سکونتگاه خود تقویت می کند. برای انتخاب شهردار و یا مدیران موفق در حوزه های خدمات، عمران، توسعه و سایر بخشهای مدیریت شهری شاخص های مختلفی بررسی و ارزیابی می شوند که یکی از مهمترین شاخصهای این ارزیابی «رضایت شهروندان» از عملکرد آنان است. لذا ارزیابی این شاخص مهم از یک سو موجب آشنایی شهروندان با حقوق قانونی خود و تقویت فرهنگ مطالبه گری آنان شده و از سوی دیگر برنامه ها و فعالیتهای مدیریت شهری را به سوی اهداف صحیح و حکمرانی مطلوب جهت دهی خواهد کرد.

ضمنا معرفی برترین ها در عرصه مدیریت شهری شامل برنامه های برتر، اقدامات و فعالیتهای برتر، پروژه های برتر، ایده ها و نوآوری های برتر، شهرداری و شهردار برتر، سازمان های وابسته به شهرداری برتر و حتی شهردار منطقه و ناحیه برتر و کارشناسان برتر شهرداری در بخش های مختلف این نهاد عمومی عیردولتی این توان و ظرفیت را دارد که این موارد را به عنوان یک دغدغه عمومی در اذهان شهرداران، کارکنان شهرداری و شهروندان مطرح نماید تا آنها هم در خصوص رعایت الزامات برترین ها در مدیریت شهری منفعل نبوده و برای ارتقای جایگاه شهرداری و شهر و محله خود مطالبه گری جدی داشته باشند و با هدف ارتقاء کیفیت زندگی، مشارکت جدی تری در برنامه های مدیریت شهری داشته باشند.

معرفی برترین های مدیریت شهری همچنین میتواند آنها را به مطالبات اساسی شهروندان تبدیل نماید و این ظرفیت را دارد که نگاه مردم به برخی ابعاد مدیریت شهری را تغییر دهد. در سالهای اخیر شاهدیم که شهروندان در کنار تاکید بر توسعه زیرساختهای شهر و اجرای پروژه های عمرانی بر لزوم توجه به بکارگیری سامانه های هوشمند و تحقق شهر و شهرداری الکترونیک، توجه به امور فرهنگی و اجتماعی، اجرای برنامه های ورزشی و هنری، اجرای برنامه برای سالمندان، کودکان و بانوان و ترویج مطالعه و کتابخوانی هم تاکید دارند.

برگزاری این مراسم توسط بخش خصوصی چه مزیت هایی می تواند برای این جشنواره ایجاد کند؟

چنانچه بخش خصوصی به عنوان نهاد بی طرف و با استفاده از آرای مردم، نظرات سازمانهای مردم نهاد، همفکری با مراکز علمی و پژوهشی اقدام به تدوین شاخص های منطقی و مبتنی بر حوزه کاری و اهداف و وظایف شهرداریها برای انتخاب چهره های برتر و برترین های عرصه مدیریت شهری میکند؛ این انتخاب از قوام و پشتوانه محکمتری برخوردار است و در درستی آن کمتر میتوان تردید کرد. همچنین بخش خصوصی بعلت توان و ظرفیت تخصصی و عدم بوروکراسی پیچیده اداری در بهره گیری از سیستم های نوین و پیشرفته خلاقانه تر عمل می کند.

چرا شهرداران تمایل زیادی ندارند که عملکردشان مورد قضاوت مردم و شهروندان قرار گیرد؟

شاخص‌ها نمایانگر واقعیت‌های موجود در عرصه فعالیت‌های یك سازمان هستند و در نظام مدیریت ابزاری كارآمد برای ارزشیـابی از برنامه ها و فعالیت‌ها هستند و بررسی شاخصهای عملكردی در شناسایی و درك بهتر خلاءها، نارسائی‌ها و كمبودها كمك شایانی می كند. لذا شهرداران علاقمند نیستند که این خلاءها و کمبودها به خصوص از نگاه مردم دیده شوند؛ در صورتی‌که مدیر موفق و برتر از نقاط منفی ارزیابی عملکرد خود برای برنامه ریزی مناسب در جهت رفع کمبودها و نواقص بهره می گیرد. از سوی دیگر داشتن مسئولیت توفیق و فرصتی بزرگ است تا بتوانیم به مردم خدمت کنیم و اگر در دوره مسئولیت نتوانیم کار مثبتی انجام دهیم نارضایتی مردم و نارضایتی درونی برای ما به همراه خواهد داشت. البته بایستی این را هم تاکید کنم که مدیران دولتی اکثرا صرفا مدیران هزینه ای هستند ولی چون مدیریت شهری در کشور ما مدیریت درآمد و هزینه توامان است، رضایتمندی صددرصدی شهروندان را بسیار دشوار می‌کند و به‌همین دلیل مقبولیت و محبوبیت در سبقه و کسوت شهرداری اندک مشاهده میشود.

آینده این جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟

آینده خوبی را در انتظار این جشنواره می بینم به شرط اینکه اولاً برگزاری آن مستمر بوده و تدوام داشته باشد و دبیرخانه انجام یکسری اقدامات علمی، آموزشی را هم طی سال پیگیری نماید؛ ثانیاً اطلاع رسانی بهتری در سطح رسانه های جمعی و دست اندرکاران مدیریت شهری در خصوص برگزاری و ابعاد مختلف آن صورت بگیرد، شهروندان با آگاهی نسبت به این موضوع که نظرات و قضاوت آنان در گزینش مدیران برتر در عرصه های مختلف تاثیرگذار است، مشارکت بیشتر و آگاهانه تری در فرایند برگزاری این جشنواره خواهد داشت و هرچه مشارکت مردم بیشتر باشد نتایج جشنواره با موفیت بیشتری همراه است. بنده هم به سهم خود از دست اندرکاران برگزاری جشنواره قدردانی کرده و در ادامه مسیر برای آنان آرزوی توفیق روز افزون دارم.

برچسب ها شهرداری ، چهره
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar