۰۹:۳۵ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 22 January 2020
کد خبر: ۵۴۳۴۷
«صما» گزارش می‌دهد:
امروزه اگرچه با افزایش آگاهی عمومی مردم، تمایل به خریداری و سکونت در ساختمان‌هایی که معیارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در آنها رعایت شده است، تاحدودی افزایش یافته است؛ اما همچنان توجه به این موضوع در بین عموم جامعه جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

به این معنا که مردم همچنان توجه به‌ظاهر و نما و دکوراسیون داخلی ساختمان را در اولویت شروط خود برای خرید مسکن قرار می‌دهند و توجهی به مسئله بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان و پایدار بودن آن ندارند.

به گزارش «صما» در این بین یکی از مهمترین شروطی که کارشناسان در خصوص توجه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن به مسئله انرژی در ساختمان مطرح می‌کنند؛ این است که مردم به‌عنوان بهره‌برداران ساختمان‌ها این مهم را از سازندگان مسکن مطالبه کنند. به این معنا که بهره‌برداران همان‌طور که مواردی نظیر نصب کابینت، کولر و... را از سازندگان مطالبه می‌کنند؛ موارد دیگری ازجمله الزامات کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های خود را نیز از آنها مطالبه کنند.

در همین راستا عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است: اگر مردم نسبت به مزایای زندگی در ساختمان‌های سبز و پایدار پی ببرند و تجربه زندگی در این بناها را به دست آورند؛ دیگر حاضر به سکونت در خانه‌هایی نخواهند بود که از این قابلیت‌ها برخوردار نیستند. بنابراین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و مردم از اثرات این‌گونه اقدامات آگاه شوند.

علی علایی با بیان اینکه احداث ساختمان‌های پایدار به معنای افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز و یا صرفه‌جویی 100 درصدی انرژی نیست، به خبرنگار مجله «ساختمان» گفت: نکته مهم این است که با صرف هزینه 10‌درصدی در مرحله ساخت ساختمان، می‌توان به صرفه‌جویی 70 درصدی انرژی در این ساختمان‌ها دست یافت.

غفلت نهادهای متولی از برندسازی در زمینه ساختمان پایدار

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که به عقیده کارشناسان، نهادهای متولی در کشور هنوز نتوانسته‌اند معیار مناسبی برای تشخیص ساختمان پایدار از ساختمان غیرپایدار معرفی کنند و با ارائه یک برچسب به ساختمان، در زمینه ساختمان پایدار برندسازی کنند.

بر همین اساس، فرهنگ‌سازی در بین مردم برای توجه به بحث پایداری و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان انجام نشده است و به همین دلیل متاسفانه بهره‌برداران توجهی به بحث پایداری و بهینه‌سازی مصرف انرژی در هنگام خرید و معامله ساختمان مورد نظر خود ندارند.

درواقع به عقیده این صاحب نظران، غفلت از برندسازی در زمینه ساختمان پایدار و سبز، باعث شده که فرهنگ‌سازی لازم در این بخش انجام نشود و عموم مردم برای این مسئله مهم اهمیتی قائل نشوند.

به گزارش «صما» کارشناسان درخصوص الزامات فرهنگ‌سازی در این بخش می‌گویند: تا زمانی که وزارت راه‌وشهرسازی، وزارت کشور و سازمان نظام‌مهندسی گواهی‌نامه کیفیت و گواهی‌نامه ساختمان سبز یا پایدار به ساختمان ارائه ندهند و در آن گواهی‌نامه، پنج اصل اساسی ساختمان لحاظ نشود؛ به‌یقین فرهنگ‌سازی در این بخش انجام نمی‌گیرد.

به عقیده آنها گواهی‌نامه کیفیت و یا گواهی‌نامه ساختمان پایدار، باید مصالح به کار رفته در ساختمان؛ میزان استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان؛ سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی ساختمان؛ نحوه طراحی و بهره‌گیری از انرژی‌های ایستا و غیرفعال در ساختمان و همچنین مباحثی مثل بهره‌گیری از سیستم‌های نوین در ساختمان را رده‌بندی کند.

از همین رو تا وقتی که این موارد در آن گواهی‌نامه کیفیت رده‌‌بندی نشود و یک گواهی‌نامه صادر نشود که در آن مشخص باشد ساختمان چقدر به این اصول نزدیک شده است، نمی‌توان در این مسیر کاری از پیش برد.

آنچه مسلم است؛ فرهنگ‌سازی در زمینه مطالبه ساختمان‌های سبز و پایدار زمانی ایجاد می‌شود که مردم بتوانند یک ساختمان پایدار را از همه لحاظ یعنی آسایشی، اقتصادی و مباحث زیست‌محیطی تشخیص دهند و تا وقتی که این اتفاق نیفتد، می‌توان گفت هیچ اقبالی به سمت‌وسوی ساختمان سبز و پایدار نخواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar