۱۲:۴۲ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - 25 February 2020
کد خبر: ۵۴۴۹۳
«صما» اقدامات وزارت راه در مقابله با کرونا در 4 شقوق را بررسی می‌کند:
به گزارش «صما» شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از 2000 نفر را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاده و بیش از 76 هزار نفر را مبتلا ساخته است.
اما بعد از شیوع این بیماری در کشورهای مختلف اکنون این بیماری کشنده وارد ایران شده است که طی آمار رسمی که اعلام‌شده است 19 نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست‌داده‌اند و 95 نفر نیز مبتلابه این بیماری تشخیص داده‌شده‌اند.
حال به گفته مسئولان راه و شهرسازی با توجه به حجم مسیر و ارتباط با مردم اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا به 4 دسته تقسیم‌شده است.
این 4 دسته شامل کنترل مرزهای ورودی کشور شامل مرزهای هوایی، زمینی، ریلی و دریایی، افرادی که در کشور توسط حمل‌ونقل داخلی جابه‌جا می‌شوند، بحث مربوط به پایانه مسافری و بار و مجتمع خدمات رفاهی که در حوزه ما هستند، بخش آخر هم مربوط به خود کارکنان وزارت راه و شهرسازی و آن‌هایی است که در این مکان‌ها به مردم خدمت می‌کنند است. این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان فعالیت‌های این وزارت خانه در رابطه با این موضوع ناکافی است.

مهم‌ترین اقدامات شرکت راه‌آهن در مقابله با ویروس کرونا در خطوط ریلی کشور
در این میان بنا به ادعاهای مسئولان راه‌آهن، این شرکت قبل از انتشار ویروس کرونا، با تشکیل مدیریت بحران اقدامات احتیاطی درراه آهن آغازشده بود و از اواخر هفته گذشته با انتشار گزارش وجود ویروس کرونا در برخی از استان‌ها، شرکت راه‌آهن نیز به‌طورجدی اقدامات احتیاطی برای مقابله با تکثیر و انتشار این ویروس خطرناک را در دستور کار خود قرارداده و با تشکیل کمیته پیشگیری از ویروس کرونا، ضدعفونی کردن اماکن و ایستگاه‌های ریلی و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی موردنیاز به مقابله با ویروس کرونا پرداخته است.
همچنین بنا به گفته مسئولان ضدعفونی کردن مستمر اماکن، ابنیه و تجهیزات ایستگاهی، ضدعفونی کردن مستمر قطارهای مسافری و توزیع ژل ضدعفونی‌کننده در قطارها وادارات کل مناطق ریلی، توزیع بیش از ۲۵ هزار ماسک به مسافران و استقرار گروه‌های اورژانسی در برخی از ایستگاه‌های ریلی و ابلاغ دستورالعمل مراقبت تشخیص درمان و ارائه خدمات بالینی و انتقال بیماران مشکوک به مراکز درمانی و همکاری مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن برای مقابله با این ویروس تاکنون بوده است.
این در حالی است که بسیاری از شهروندان معتقدند این اقدامات اگرچه مطلوب است اما کافی نیست چراکه قطار به‌عنوان یک وسیله عمومی می‌تواند در انتقال بیماری‌ها بسیار مهم تلقی شود.
اقدامات سازمان هواپیمایی کشور از انکار تا اجبار
از همان ابتدا پس‌ازآنکه رسانه‌ها از امتناع شرکت‌های هواپیمایی مشهور از انجام پرواز‌های برنامه‌ریزی‌شده به مقصد چین و توقف فعالیت خطوط هواپیمایی در این مسیر، در پی شیوع سریع ویروس کرونا خبر دادند، شایعه‌ای در کشورمان شکل گرفت که حکایت از سودجویی برخی شرکت‌های کشورمان در این خصوص داشت.
ازجمله این شایعات، فیلمی بود در 13 بهمن 98 و حکایت از معطلی انبوه مسافران چینی در فرودگاه بین‌المللی استانبول در کشور ترکیه داشت؛ مسافرانی که در پی لغو پرواز‌های امثال خطوط هواپیمایی ترکیش ایرویز، قطر ایرویز، فلای امارات و... به مقصد چین، در مسیر بازگشت به میهنشان در فرودگاه سرگردانند و ظاهراً تنها یک شرکت ایرانی پذیرای ایشان است.
آن‌گونه که در آن فیلم ادعا می‌شود، تنها شرکت هواپیمایی ماهان حاضر است این مسافران را بپذیرد؛ به این صورت که آن‌ها را از استانبول به تهران منتقل می‌کند و بعد با یک توقف در تهران، آن‌ها را به چین می‌برد؛ پروازی ترانزیتی که ظاهراً یک‌طرفه برنامه‌ریزی می‌شود و سود خوبی نصیب این شرکت ایرانی می‌کند، البته با این ملاحظه که به باور برخی، «سود» کلمه چندان مناسبی برای توصیف این اقدام نیست!
اگرچه در طی روزهای اخیر شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای مستمری به شهرهای مختلف چین داشت و با بیانیه‌های مختلفی این اقدام را انکار کرده است اما اگر از ادعا‌های مطرح درباره سود مالی این اقدام صرف‌نظر کرده و صرفاً ماجرا را از منظر ریسک سلامتی و تبعات بزرگش برای ایرانیان موردتوجه قرار دهیم، با پدیده عجیبی مواجه خواهیم بود که جا دارد به‌سرعت مورد رسیدگی و کنترل قرار گیرد؛ پرواز‌هایی که می‌دانیم وزیر بهداشت طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان، خواستار لغو آن‌ها شده و افزون بر آن، سازمان بهداشت جهانی هم با اعلام وضعیت فوق‌العاده بین‌المللی تأکید کرده که بسیار جدی و نگران‌کننده است.

اگرچه هواپیمایی ماهان ضمن تائید انجام ۴ پرواز باری به مقصد دو شهر «شانگهای» و «پکن» و همچنین پنج پرواز مسافری بعد از دستور توقف پروازها به چین، اطلاع‌ داد که اکنون این شرکت پرواز برنامه‌ای مسافربری به مقصد چین ندارد و برقراری احتمالی پروازها به چین مبتنی بر مجوز سازمان هواپیمایی کشوری است؛ اما به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی باید اقدامات پیشگرانه مطلوب‌تری در بخش حمل‌ونقل هوایی داشته باشد. چرا که سایت https://www.flightradar24.com/data/airlines/w5-irm/routes
هنوز هم خبر از پرواز‌های مداوم این شرکت هواپیمایی به چین‌ دارد.
اما جدای از این موضوع به‌طورکلی دستورالعمل‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا انجام می‌شود که فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و پرسنل پروازی ملزم به اجرای این دستورالعمل هستند. اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در سه حوزه فرودگاه‌ها، پروازها و پرسنل فرودگاهی و پروازی برمبنای دستورالعمل وزارت بهداشت و همه فرآیندهای آن در حال اجراست. در این ایام هرگونه ابلاغیه‌ای که وزارت بهداشت ضرورت می‌داند در جهت اقدامات پیشگیرانه به سازمان ابلاغ و مجموعه‌های تحت نظارت سازمان ملزم به اجرای این دستورالعمل‌ها هستند. بخشنامه‌های پزشکی، دستورالعمل‌های مقابله با این ویروس و کلاس‌های آموزشی برای گروه پروازی، راهنمای ضدعفونی هواپیما اعم از بدنه، صندلی‌ها و میزهای غذاخوری، کمربند ایمنی، سرویس‌های بهداشتی در پروازها در حال اجراست. همچنین امکان دریافت گواهی بهداشت برای مسافران از طریق دفاتر وزارت بهداشت مستقر در فرودگاه‌ها فراهم است.
مرزهای زمینی به‌اجبار بسته شدند
در این میان اگرچه به گفته مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در همه مرزهای جاده‌ای کشور قرنطینه‌های انسانی وجود دارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آنجا مستقر بوده و بیماری مسافران و همه افرادی که از مرزها تردد می‌کند را رصد و معاینه می‌کند اما به نظر می‌رسد مرزهای زمینی ایران بعد از انکار به‌صورت اجبار از سوی کشورهای مرزی بسته‌شده است.
به‌هرحال در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، کشورهای ترکیه، پاکستان و افغانستان مرزهای زمینی خود را با ایران از 4 اسفند بسته‌اند. اردن نیز ورود شهروندان چینی‌، ایرانی‌ و کرۀ جنوبی را به خاک خود ممنوع اعلام کرد.
همچنین دولت اردن روز یکشنبه ٤ اسفند اعلام کرد که به‌غیراز شهروندان اردنی، ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کرۀ جنوبی به این کشور، به‌منظور مقابله با خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.
وزارت امورخارجۀ افغانستان نیز اعلام کرد که ضمن توقف موقت تمامی رفت‌وآمدها به ایران تا اطلاع ثانوی ارائۀ خدمات کنسولی در این کشور را نیز به حالت تعلیق درآمدهاست.
نگرانی‌هایی که از پهلوگیری‌های کشتی‌های چینی حادث می‌شود
در بخش دریایی نیز بنا به گفته مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به حاد شدن بیماری کرونا قرنطینه نباتی و انسانی در بنادر مختلف حضور مستمری دارند و دائماً این رصد و کنترل را انجام می‌دهند؛ و گروه قرنطینه پزشکی برای تأیید ورود و خروج کشتی و اشخاص در بندر، به‌صورت شبانه‌روزی در بنادر حضور دارند.
به‌هرحال بنا به گفته‌های فعالان این عرصه تمامی تمهیدات لازم بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور در خصوص ویروس کرونا انجام‌گرفته و سازمان بنادر و دریانوردی درزمینهٔ مقابله با این ویروس آمادگی کامل را دارد.
اما علی‌رغم گفته مسئولان همین چند روز پیش بود که یک فروند کشتی چینی حامل تجهیزات فاز 2 پالایشگاه آبادان پهلوگیری کرد؛ که این مورد تا کنون نگرانی‌هایی را در پی داشته است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar پربحث ترین r_sar
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar