۱۳:۵۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 22 April 2020
کد خبر: ۵۴۶۴۵
عملکرد و دستاوردهای کمپین نما هویت شهر ما در سال ۱۳۹۸

سال ١٣٨٣ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته شود. این مراسم در سال ۱۳۸۴ تکرار شد. سال ۱۳۸۵ همزمان با درگذشت سید هادی میرمیران در روز ۲۹ فروردین -که خود از پیشنهاد دهندگان تعیین روزی به نام روز معمار بود- بنا شد تا در روز ۳ اردیبهشت مراسمی برای اعطای جایزه میرمیران برگزار شود. نخستین دوره اعطای این جایزه از سال ۱۳۸۶ برگزار شد. سال ۲۰۰۹ از سوی یونسکو به نام سال بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شد و از این سال (۱۳۸۸) روز ۳ اردیبهشت به طور رسمی به عنوان روز معماری در ایران پذیرفته شده و در تقویم رسمی ایران نیز از سوی دولت ثبت شد. هر ساله در این روز مراسم و همایش هایی در رابطه با معماری یا بزرگداشت معماران در مجامع فرهنگی و هنری و علمی ایران برگزار می شود.

یکی از اقدامات مهم در مجتمع رسانه ای ساختمان توجه و اهمیت به فعالیت های معماران و هویت دهی به بناهای کشور بوده است در حال حاضر معماری معاصر ایران این واژه دچار بحران گشته و به ‌صورت مفهومی انتزاعی درآمده است ریشه بحران هویت معماری بحران هویت انسانی است معماری طراحی فضا برای انسان است پس با بحرانی شدن او فضایی که متعلق به او است نیز دچار بحران می شود اما نباید ساخت دوباره بناهایی به شکل آثار معماری سنتی را با ساخت معماری با هویت یکی دانست چرا که معماری سنتی برای نیازهای دوران سنتی بوده است و ساختن دوباره آنها در زمان حال با مقتضیات دوران معاصر هماهنگ نخواهد بود بدون شک معماری مدرن با تمام نقدهایی که برآن شده است در زمان خود منطقی‌ترین راه حل بود حال مطمئنن نگاه به معماری سنتی و درس گرفتن از آن و شناخت نیازهای انسان معاصر می‌تواند منجر به احیا و ایجاد معماری با هویت شود. و این دقیقا فعالیتی است که کمپین نما هویت شهر ما به دنبال آن است .

بر این اساس همایش نما با محوریت «مصالح و جزییات اجرایی» در بهمن ماه سال 97 به همت معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران و مجتمع رسانه ای راه و ساختمان و با حمایت ارگان هایی از جمله وزارت راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر تهران، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، جامعه مهندسان مشاور و انجمن‏های فعال در حوزه ساختمان در بوستان گفتگو برگزار شد.

در این همایش که با هدف آسیب‌شناسی نمای ساختمان، معرفی مصالح ساختمانی نما متناسب با الگوی بومی شهر ها، ضرورت استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و ایجاد حس مطالبه گری نمای متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی در بین عموم مردم برگزار شد، همزمان از کمپین «نما، هویت شهر ما» با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران رونمایی شد.

با توجه به تاکید‌ات مسئولان و درخواست‌های مردمی مبنی بر عملیاتی شدن محورهای این کمپین،در سال 98 معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه جانبی و سایر برنامه‌های لازم را در جهت تحقق اهداف کمپین در بیشتر مناطق 22 گانه شهرداری تهران برگزار کرد .

برگزاری کارگاه تخصصی در مناطق شهرداری تهران، تولید محتوای دیجیتال آموزشی، تولید خبر و جریان سازی و آموزش و فرهنگ‌سازی از مهم ترین برنامه های این کمپین در سال گذشته بود.

عملکرد و دستاوردهای کمپین نما هویت شهر ما در سال ۱۳۹۸

در سال گذشته این کمپین در ۱۸ منطقه ی شهرداری تهران برگزار و طی این برنامه برای بیش از 2هزار و 500گواهی نامه برای حاضران در کارگاه ها و دوره های آموزشی کمپین صادر شد .

آسیب شناسی نماهای سطح شهر به تفکیک مناطق با حضور شهرداران و ذی نفعان، آموزش آخرین ضوابط نمای شهرداری تهران به طراحان و سازندگان، شناسایی، تجلیل از ۱۰۰ طراح و سازنده برتر در سطح مناطق، برگزاری نمایشگاه نماهای منتخب تهران در سطح مناطق و دریافت نظرات بازدید کنندگان از طریق پرسشنامه، برگزاری نمایشگاه مصالح استاندارد نما در سطح مناطق، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با حضور اعضای کمیته های نمای مناطق و طراحان وسازندگان، تولید بیش از ۳۰ موشن گرافیک، کلیپ و مصاحبه مردمی در خصوص اهمیت توجه به نمای ساختمان وآموزش و فرهنگ سازی به عموم شهروندان از طریق تولید محتوا در فضای مجازی از جمله دستاورد این کمپین در سال گذشته بود.

ادامه کمپین در سال 99

مجتمع رسانه ای راه وساختمان در تلاش است علی رغم مشکلات ایجاد شده در جامعه به واسطه شیوع بیماری همگیر این کمپین را در سال ۹۹ نیز ادامه دهد. اما شکل کلی این کمپین در سال جدید در یک قالب جدید و به صورت مجازی خواهد بود. در این خصوص اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
r_sar دیگر اخبار گروه r_sar