«صما»گزارش می دهد:
مشوق‌های سازمان بنادر برای حضور بخش خصوصی/ تعرفه خدمات بندری کاهش می‌یابد
مشوق‌های سازمان بنادر برای حضور بخش خصوصی/ تعرفه خدمات بندری کاهش می‌یابد

به گزارش «صما»به گفته کارشناسان امکانات ایجادشده توسط سازمان بنادر و دریانوردی کاملاً باهدف تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم تطبیق دارد و توانسته است زمینه را جهت فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان فراهم کند؛ بنابراین زمان آن رسیده سایر بخش‌هایی که در حوزه بنادر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند ورود کرده و به مزیت بنادر کشور توجه ویژه داشته باشند؛ به‌طور مثال درزمینه حضور صنایع در بنادر و سواحل این انتظار می‌رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت عنایت خاص داشته باشد و نه‌تنها برای صنایع جدید بلکه برای صنایع موجود، به‌خصوص صنایع سنگین هم مشوق‌های جدید در نظر گیرد تا شاهد حرکت و استقرار صاحبان صنایع در سواحل و بنادر کشور باشیم.

مشوق‌های سازمان بنادر

سازمان بنادر و دریانوردی مشوق‌هایی را پیش‌بینی کرده تا خطوط کشتیرانی و فعالان این حوزه به فعالیت در بنادر علاقه‌مند شوند. بخشی از این مشوق‌ها در بخش اعطای تسهیلات به مالکان شناورهاست و بخش دیگر هم تعرفه‌های خدمات بندری است. این سازمان مخصوصاً برای بندر چابهار به‌واسطه اینکه می‌خواهد سهم این بندر را در حمل‌ونقل دریایی کشور افزایش دهد، تخفیف‌های بسیار خوبی در نظر گرفته و بعضاً تا ۹۰ درصد تخفیف در حقوق و عوارض بندری بر کشتی و کالا اعمال کرده است. در بنادر دیگر هم به‌تناسب وضعیتی که دارند تخفیف‌ها اعمال خواهد شد. درعین‌حال فراهم کردن شرایط برای خطوط کشتیرانی دیگر برنامه‌ای است که مدنظر قرارگرفته تا بر اساس میزان کالایی که به بنادر حمل می‌کنند، مشمول مشوق‌هایی شده تا درمجموع بتوان میزان تردد کشتی‌ها به بنادر کشور را ارتقا داد.

حرکت بنادر به سمت بنادر نسل سوم و چهارم

حرکت بنادر به سمت بنادر نسل سوم و چهارم هدفی است که سازمان بنادر و دریانوردی از مدت‌ها پیش به دنبال آن است، مسئله‌ای که یکی از الزامات آن حضور سرمایه‌گذاران در بنادر کشور است به‌نحوی‌که این بنادر بتوانند به حمل‌ونقل چندوجهی دست یابند و صنعتی شوند. در تمام کشورها بنادری کارنامه موفقی دارند که اتصال بین صنعت و بندر اتفاق افتاده باشد و درزمینهٔ حمل‌ونقل چندوجهی صاحب کالا با هیچ کمبودی روبرو نیستند. نسل سوم بنادر؛ در دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد. در آن زمان توسعه بنادر مستلزم رشد نیازمندی‌های تجارت بین‌الملل، کانتینری شدن و حمل‌ونقل چندوجهی بود. با این رویکرد بندر به‌عنوان مجتمع دینامیک و در حال پیشرفت در یک مجموعه پیچیده از شبکه تولید، پخش و توزیع بین‌المللی کالا و خدمات است. بر این اساس بنادر نسل سوم نقش مهمی در زنجیره حمل‌ونقل یکپارچه که بر پایه تولید و توزیع بناشده‌اند، ایفا می‌کند. بنادر نسل چهارم که لقب کارآمدترین نسل را از آن خودکرده‌اند ضمن اتصال مناطق مختلف بندر به یکدیگر، باهدف بین‌المللی کردن و تنوع بخشیدن به فعالیت‌های خود، اجازه همکاری و تعامل با سایر بنادر را نیز می‌دهد. بنادر نسل سوم و چهارم قابلیت انطباق با تعهدات تجارت دریایی برخوردار هستند؛ ازاین‌رو با همکاری سایر ارگان‌های مرتبط و حضور فعال بخش خصوصی می‌توان به سمت ایجاد نسل‌های جدید بنادر حرکت کرد.

خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی چنین هدفی را به‌صورت جدی دنبال می‌کند و این امر از طرح‌های توسعه‌ای فاز ۳ بندر شهید رجایی و سایر بنادر کشور مشخص است. بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و امیرآباد برای ورود به بنادر نسل سوم آماده است، بدین‌جهت می‌توان در این بنادر زیرساخت‌ها شاهد بنادری پیشرفته بود. لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در بنادر کشور، علاوه اشتغال‌زایی و برداشت گامی مؤثر در جهت کاهش بیکاری است و می‌تواند در رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی کشور نیز مثمر ثمر باشد.

از سویی دیگر با سرمایه‌گذاری در بنادر ایران از رقابت تنگاتنگ با کشورهای منطقه جا نمی‌مانیم و می‌توانیم پا به‌پای کشورهای همسایه از پتانسیل بنادر کشورمان به بهترین شکل بهره ببریم. خوشبختانه این موضوع در برنامه ششم توسعه نیز به‌صراحت گنجانده‌شده است. از دولت و دستگاه‌های ذی‌ربط خواسته‌شده نسبت به توسعه بنادر و سواحل اقدام جدی‌تری صورت گیرد و برنامه‌های جامعی را تدوین و اجرایی کنند، ضمن اینکه طبق قانون احکام دائمی و بودجه سنواتی از سرمایه‌گذاری در بنادر حمایت خاصی شده است.

طبیعتاً با سوق دادن بخش‌های صنعتی و همچنین استقرار و حمایت لازم از آن‌ها می‌توان در بخش تولید گام‌های مؤثری در استفاده از پتانسیل بنادر برداشت که با سرمایه‌گذاری مطلوب، زمینه‌ای برای حضور چشمگیر صنعتگران در بنادر فراهم خواهد آمد. بی‌تردید با اجرایی شدن و ادامه این روند می‌توان امید بیشتری به تبدیل بنادر کشور به نسل سوم و چهارم داشت. همچنین این مسئله می‌تواند در طول پروسه تولید تا عرضه نیز موجب صرفه‌جویی در وقت و انرژی شود.

نقطه عطف دستیابی به این اهداف، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشورمان است که خوشبختانه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با جدیت در حال اجرا و پیگیری است؛ درواقع با اجرایی شدن این سیاست از سوی سازمان بنادر و همچنین حمایت‌های لازم از سوی مسئولان می‌توان شاهد جذب و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و استقرار و راه‌اندازی واحدهای صنعتی در مناطق بندری کشور بود و با سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر در بنادر کشور می‌توان ضمن بهره‌مندی از تجهیزات تخلیه و بارگیری، موجبات ارتقای کارآمدی و کاربری پروسه انتقال و جابجایی کالاها را هم فراهم کرد.

منبع: مجله ساختمان- شماره آذر97