روشن فعال صنعت ساختمان در گفتگوی اختصاصی با استودیو صما در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان تهران
قطار سریعالسیر تهران–شمال؛ پروژهای ملی با اولویت اجتماعی، نه صرفاً اقتصادی
روشن، از فعالان بخش خصوصی صنعت ساختمان، معتقد است طرح قطار سریعالسیر تهران–شمال از نظر اقتصادی توجیه فوری ندارد اما باید بهعنوان یک مسئولیت اجتماعی و ملی دیده شود؛ چراکه آثار زیستمحیطی، بهداشتی و اجتماعی آن بسیار فراتر از محاسبات مالی است. به گفته این فعال بخش خصوصی، نباید در پروژههای زیربنایی و ملی، اقتصاد تنها معیار تصمیمگیری باشد. او تأکید میکند که در کنار صرفهجویی در زمان و کاهش آلودگی هوا، چنین طرحهایی میتواند به توسعه فناوری، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود سلامت جسمی و روانی شهروندان کمک کند. روشن در گفتوگویی با «صما» با اشاره به سابقه مطالعات چندساله درباره پروژه قطار سریعالسیر تهران–شمال گفت: «اگر صرفاً نگاه اقتصادی داشته باشیم، این پروژه توجیه مالی کوتاهمدت ندارد. اما واقعیت این است که بخش مهمی از آثار این طرح، اجتماعی و ملی است. ما در تهران و بسیاری از شهرهای کشور با بحران آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن روبهرو هستیم. چنین پروژهای میتواند بخشی از این بحران را کاهش دهد.» او افزود: «روزانه هزاران نفر در تهران دو تا سه ساعت در ترافیک رفتوآمد میکنند. اگر بتوان مسیر تهران تا شمال را در کمتر از یک ساعت طی کرد، کیفیت زندگی شهروندان به شکل چشمگیری افزایش مییابد. این فقط یک پروژه حملونقل نیست؛ بلکه اقدامی برای سلامت جسمی، روحی و اجتماعی جامعه است.» این فعال بخش خصوصی با تأکید بر مسئولیت اجتماعی شرکتها خاطرنشان کرد: «در همه جای دنیا کارفرما انتخاب ناظر پروژه را بر عهده دارد. وظیفه ناظر مچگیری نیست، بلکه کنترل کیفیت کار پیمانکاران است. ما باید نگاهمان به پروژههای ملی هم همینطور باشد؛ یعنی اولویت با مسئولیت اجتماعی باشد و بعد مسائل اقتصادی بررسی شود.» روشن ادامه داد: «در مطالعاتی که داشتیم، مدلهای مختلفی از سرعت و هزینه بررسی شد. طبیعی است که سرعتهای بالاتر هزینههای بیشتری دارند. اما نگاه ما این است که این پروژه نه بهعنوان یک سرمایهگذاری صرف، بلکه بهعنوان یک وظیفه ملی باید دیده شود. درست مانند بسیاری از پروژههای زیربنایی در دنیا که با رویکرد توسعه اجتماعی اجرا میشوند.»



