تولید آسفالت با استفاده از سرباره فولاد مبارکه
وقتی ضایعات فولاد به جادههای ایمن و سبز اصفهان تبدیل میشوند
حدود سه دهه از بهرهبرداری فولاد مبارکه میگذرد و در این مدت میلیونها تن سرباره فولادسازی در اصفهان انباشته شده است؛ ضایعاتی شامل اکسیدهای غیرآهنی و ترکیبات سیاه و دوگانه که تولید آن در صنایع فولاد اجتنابناپذیر است و به ازای هر بیست و پنج درصد فولاد، میزان مشابهی سرباره تولید میشود.
اما اکنون، با همکاری شهرداری اصفهان و تحقیقات دقیق علمی، این دورریز صنعتی به فرصتی برای حفاظت از محیط زیست و بهبود کیفیت جادهها تبدیل شده است. طی فرآیندی علمی، سربارههای فولادسازی در حلقه چهارم ترافیکی اصفهان به کار گرفته شدهاند و جایگزین بخشی از آسفالتهای قدیمی شدهاند که زودتر فرسایش پیدا میکردند و هنگام ترمز خودروها باعث سرخوردن میشدند.
وجود سیلیس در سرباره فولاد باعث مقاومت بالای آن در برابر سایش و افزایش دوام آسفالت شده است، به گونهای که استفاده از این ماده علاوه بر کاهش تخریب محیط زیست، ایمنی جادهها و طول عمر آسفالت را بهبود میبخشد.
با این حال، به گفته معاون عمرانی شهرداری اصفهان، سرعت انتقال سرباره از کارخانه فولاد به مراکز تولید آسفالت هنوز کافی نیست. او تاکید کرده که حداقل روزانه ۲۰۰ تن سرباره مورد نیاز است و انتظار میرود شرکت فولاد مبارکه همکاری بیشتری برای تامین این نیاز داشته باشد.
مطالعات انجمن اروپایی فولاد نشان میدهد که ۶۴ درصد دورریز فولادسازی قابلیت استفاده در پروژههای جادهسازی را دارند و این مدل استفاده، نمونهای موفق از بازچرخانی صنعتی و حفاظت از محیط زیست در ایران محسوب میشود.




