نظام مهندسی
پرطرفدار
محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس

پایان سه دوره انتظار؛ قانون جدید نظام مهندسی آماده ورود به صحن علنی مجلس | ۵۰۰ هزار مهندس در انتظار قانونی برای صیانت از جان مردم

پس از سه دوره بررسی در مجالس مختلف، اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان به مرحله نهایی رسیده است. طرحی که هدف آن، تقویت استقلال مهندسان، افزایش مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای و ارتقای کیفیت ساخت‌وسازهاست؛ گامی مهم برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخی مانند متروپل آبادان و ارتقای ایمنی شهری.

نخستین نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در استان اردبیل برگزار شد. این نشست با حضور اعضای کمیسیون، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی کشور و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در شهر سرعین تشکیل شد.

محمدرضا رضایی‌کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس، در این نشست با اشاره به اینکه بازنگری در قانون نظام مهندسی از مطالبات دیرینه جامعه مهندسی کشور است، گفت: «امیدواریم با برگزاری سلسله جلسات کارشناسی، بتوانیم به جمع‌بندی نهایی درباره اصلاح این قانون برسیم؛ قانونی که بررسی آن بیش از سه دوره مجلس ادامه داشته است.»

پایان انتظار طولانی جامعه مهندسی

رضایی‌کوچی یادآور شد که در مجلس دهم، به دلیل اختلاف‌ نظر میان وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی و مجلس، اصلاح قانون به نتیجه نرسید و لایحه‌ای که دولت وعده داده بود نیز هرگز ارائه نشد.

او افزود: «در مجلس یازدهم نیز با تلاش‌های فراوان اقبال شاکری، جلسات متعددی برگزار و پیش‌نویس قابل قبولی تهیه شد، اما زمان برای تصویب کافی نبود. در این دوره، ادامه روند بررسی به صدیف بدری، نماینده اردبیل و عضو هیئت‌رییسه مجلس، سپرده شده است و امیدواریم سرانجام این طرح مهم به تصویب نهایی برسد.»

۵۰۰ هزار مهندس و چالشی به نام مداخله

به گفته رییس کمیسیون عمران مجلس، امروز بیش از ۵۰۰ هزار مهندس در سراسر کشور عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند و نقش موثری در ارتقای ایمنی و کیفیت ساخت‌وساز دارند. او با این حال تاکید کرد: «مهندسان از دو جهت تحت فشارند؛ از یک سو، مداخلات گسترده وزارت راه و شهرسازی در امور صنفی آنان و از سوی دیگر، بی‌توجهی شهرداری‌ها به گزارش‌های فنی و نظارتی مهندسان.»

رضایی‌کوچی با اشاره به حادثه متروپل آبادان گفت: «در آن پروژه، ناظران بارها هشدار داده بودند، اما گزارش‌های آنان نادیده گرفته شد. این تجربه تلخ نشان می‌دهد که استقلال مهندسان باید در قانون تضمین شود تا گزارش‌های آنان ضمانت اجرایی پیدا کند.»

قانونی برای ساخت‌وساز ایمن و پایدار

رییس کمیسیون عمران مجلس در تشریح محورهای اصلی اصلاح قانون نظام مهندسی بیان کرد: «هدف ما تقویت استقلال حرفه‌ای مهندسان، الزام‌آور شدن گزارش‌های آنان و ایجاد مسئولیت‌پذیری واقعی در همه دستگاه‌های اجرایی است. اگر دستگاهی برخلاف نظر فنی مهندسان اقدام کند، باید پاسخگو باشد و در مقابل، مهندسان ناظر نیز در صورت قصور، مسئول شناخته شوند.»

او افزود: «با تحقق این اهداف، کیفیت ساخت‌وساز به‌طور چشمگیری افزایش یافته و از گسترش بافت‌های فرسوده جلوگیری می‌شود.»

افزایش عمر مفید ساختمان‌ها با اصلاح قانون

رضایی‌کوچی همچنین با اشاره به ارتباط مستقیم کیفیت ساخت‌وساز با عمر مفید بناها گفت: «وقتی ساختمان‌ها در کمتر از ۱۵ سال دچار فرسودگی می‌شوند، روشن است که در فرآیند اجرا و نظارت ضعف وجود دارد. اصلاح قانون نظام مهندسی می‌تواند این مسیر را اصلاح کرده و زمینه‌ساز ساخت‌وساز ایمن و پایدار شود.»

او در پایان ابراز امیدواری کرد تا نه تنها روند بررسی طرح متوقف نشود، بلکه قانون اصلاح‌شده نظام مهندسی ساختمان، هرچه سریع‌تر تصویب و گامی موثر در جهت صیانت از جان و سرمایه مردم برداشته شود.

اخبار مرتبط:

اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در مسیر نهایی | شفافیت، هوشمندسازی و بازتعریف نقش مهندسان

یاسر عربی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شریف شهرستان‌های گرمسار، آرادان، ایوان‌کی و کهن‌آباد

تسهیل ورود مهندسان جوان به حرفه؛ کاهش زمان انتظار از سه سال به یک سال

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید