مسکن و ساختمان

نيكزاد: شهرداري اعتماد ما را جلب كرد

تعداد موضوعاتي كه دولت و شهرداري‌تهران بر سر تك‌تك آنها با يكديگر اختلاف‌نظر دارند، كم نيست اما آنچه فعلا به محل كار مشترك احمدي‌نژاد و قاليباف –هر دو هم با ديد مثبت- تبديل شده فقط يك مورد است، آن هم «مترو شهر جديد پرند.»

دنیای اقتصاد:رييس‌‌جمهور به عنوان باني مسكن‌مهر، براي منطقه‌اي كه در دو سال اخير دست‌كم 3000 ميليارد تومان از منابع ارزان‌قيمت بانك‌مركزي را پاي آن ريخته تا 100 هزار مسكن‌مهر براي تهراني‌‌ها در آنجا برپا كند، مصمم است خط‌مترو برقرار كند تا دريچه‌هاي نقد و گلايه چه از طرف خريداران مسكن‌مهر و چه از طرف منتقدان دولت را لااقل به روي پرند كه بيشترين هزينه و بيشترين تيراژ آپارتمان در آن صرف شده را ببندد.
اصرار احمدي‌نژاد و به تبع آن وزير راه‌وشهرسازي بر تامين خط‌مترو براي پرند به اين خاطر است كه مطالعات مشاوران دولت درباره تهران نشان مي‌دهد: اگر پرند با مترو به تهران متصل شود، تحت تاثير كشش بالاي اين منطقه، براي اولين‌بار مهاجرت معكوس در پايتخت‌ اتفاق خواهد افتاد؛ طوري كه با انتقال اختياري حداقل 100هزار خانوار تهراني، واحدهاي مهر موجود در پرند در زماني كوتاه مسكوني خواهد شد.
از طرف ديگر آنچه شهردار تهران را به همكاري مشترك با پروژه دولتي «احداث مترو پرند» واداشته، شايد در ظاهر ماجرا به «گره‌خوردن اين خط با خط يك مترو شهر تهران» تعبير شود اما فراتر از اين است. محمدباقر قاليباف در طول رياستش بر پايتخت سعي كرده نشان دهد توسعه حمل‌ونقل عمومي بر همه كارها در شهرداري اولويت‌ دارد تا جايي كه اخيرا اعلام كرد 60درصد بودجه شهرداري‌تهران صرف پروژه‌هاي حمل‌ونقل عمومي از جمله توسعه مترو مي‌شود. به اين ترتيب در شهرداري هدف از همكاري با خط دولتي مترو پرند، طولاني‌تر و تكميل‌شدن خط يك مترو تهران مي‌تواند باشد كه هم‌اكنون از تجريش شروع و به مرقد امام (ره) منتهي مي‌شود.
با اين تحليل هر‌چقدر شبكه مترو در تهران گسترده شود، عملكرد شهرداري نيز برجسته‌تر خواهد شد.
با يكي‌شدن خط دولت و خط‌شهرداري، مترو از شمالي‌ترين نقطه تهران به جنوبي‌ترين نقطه در استان تهران يعني فرودگاه امام و سپس به منطقه‌اي كه گفته شده قرار است به پايتخت اداري كشور مبدل شود، متصل مي‌شود.
همچنين اين همكاري مشترك شايد بتواند قفل خزانه دولت را ‌به ‌روي مترو شهرداري هم باز كند!
ديروز علي نيكزاد وزير راه‌وشهرسازي و‌هابيل درويش مديرعامل مترو در كنار هم از كارگاه ساخت مترو پرند بازديد كردند. نيكزاد در اين بازديد گفت: شهرداري‌تهران به خوبي اعتماد كامل ما را جلب كرده و ما خوشحال هستيم اين پروژه را به شركت مترو تهران واگذار
كرديم.
درويش هم اعلام كرد: شهرداري 100 ميليارد تومان تا به حال براي مترو پرند اعتبار داده و تا نيمه‌اول 92، اين خط به بهره‌برداري خواهد رسيد.

;

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا