آخوندی خبر داد:
آغاز اجرای آزادراه تبريز-مرند- بازرگان با دستور رئيس جمهور/ سرمايهگذاری خارجی برای اولين بار در یک پروژه آزادراهی كشور
عمليات اجرايي آزادراه تبريز- مرند-بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر با دستور رئيس جمهور آغاز شد.
عمليات مطالعاتي-اجرايي پروژه آزادراه ۲۵۳ كيلومتری تبريز- مرند-
بازرگان امروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت با دستور رئیس جمهور از طریق ويدئو كنفرانس و
با حضور وزير راه و شهرسازي آغاز شد.
عباس
آخوندی در مراسم کلنگزنی این پروژه در گفتگويي كه از طريق ويدئو كنفرانس با
رئيس جمهور داشت گفت: آزاد راه تبريز- مرند- بازرگان كه نخستين آزاد راهي است كه
توسط سرمايه گذار خارجي در كشور اجرا مي شود از نظر ترافيك بين المللي و موقعيتي
كه در کریدور شرقي- غربي (جاده ابريشم)، مسير آسيا- اروپا و شبكه هاي بزرگراهي
آسيا دارد از اهميت ويژهاي برخوردار است.
وی افزود: زمان بهره برداري از اين پروژه از سال ۹۶ به صورت تدريجي
آغاز خواهد شد. آزادراه تهران- تبريز- مرند بازرگان به طول ۲۵۳ كيلومتر، به عرض
حدود ۳۳ متر، سه باند رفت و سه باند برگشت احداث ميشود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بخش ترافيك بينالمللي با توجه به
همسايگي سه كشور آذربايجان، ارمنستان و تركيه در حوزه تاثير آن و همچنين در مسير
ترانزيت حمل و نقل آسيايشرقي و مركزي به اروپا و بالعكس، پايانه مرزي بازرگان را
به عنوان مهمترين پايانه جادهاي كشور تعريف ميكنند.
وی ادامه داد: آزادراه تبريز- مرند- بازرگان بخشي از آزادراه
تهران-بازرگان٬ كوتاهترين مسير جهت اتصال پايتخت كشور به مرز بازرگان است. از
جمله اهداف مهم اين طرح، احداث بخشي از آزادراه سراسري كريدور بين المللي شرق-غرب
و شبكه بزرگراهي آسيا، كاهش مصرف سوخت، تكميل شبكه ترانزيتي كشور و اتصال آن به
مرز كشور تركيه و كشورهاي اروپايي، كاهش زمان سفر، افزايش ايمني و كاهش توليد
گازهاي گلخانه اي است.
آخوندی اظهار کرد: سرمايهگذار آزادراه تبريز-مرند-بازرگان شركت برگيد
تركيه و كارفرماي اين پروژه نيز شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور است؛
۳۵ درصد از منابع مالي اين آزادراه و همچنين پرداخت هزينههاي استملاك اراضي توسط
دولت و ۶۵ درصد منابع مالي نيز از سوي طرف مشاركتکننده در سرمایهگذاری تامين ميشود.
ضمن اينكه طراحي، ساخت، بهره برداري و انتقال از تعهدات طرف مشاركت است و دوران
مشاركت ۲۳ سال تعيين شده است. بطوريكه مدت مطالعات و اجراي پروژه پنج سال و زمان
بازگشت سرمایه تأمینکننده مالی پروژه ۱۸ سال خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده تردد
روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند-بازرگان در سال ۱۳۹۸ هفده هزار
خودروي سواري، و براي محور مرند- بازرگان ۶ هزار و۸۰۰ خوردو پيش بيني شده است.
همچنين ميزان تردد روزانه براي خودروهاي سواري در محور تبريز- مرند در سال ۱۴۰۸،
۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پيشبيني
شده است؛ همچنين اين ميزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ براي محور تبريز- مرند، ۲۳
هزار خودروي سواري و براي محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروي سواري برآورد شده
است.