مسکن و ساختمان

در پي احراز عدم صلاحيت از سوي مراجع قضايي

مجری فرودگاه بین المللی قم خلع ید شد

با سپری شدن مهلت یک ماهه دستگاه قضایی کشور برای طی مراحل قانونی ساخت فرودگاه بین المللی قم، مجری این طرح خلع ید شد.

قباد افشاری، رییس سازمان امور اراضی به عنوان مسوول پیگیری جریان
زمین خواری سه هزار هکتاری قم از رسیدگی به این پرونده و صدور
حکم خلع ید خبر داد. او در پاسخ به این پرسش که تکلیف فرودگاه نیمه ساخته قم چه خواهد
شد و آیا دستور تخریب برای این پروژه صادر شده است، گفت
: این پروژه تخریب نمی شود و به عنوان یک طرح ملی ادامه خواهد یافت.
ساخت شهرک بین المللی فرودگاهی قم از آذر ٨٩ و با هماهنگی محمدحسن موسی پور، استاندار
وقت قم آغاز شد. مجری این پروژه بدون طی مراحل قانونی تنها با هماهنگی اولیه با
استاندار وقت آغاز به ساخت کرد. وقتی سازه ها سربرافراشت یعنی پس از دو سال، زمزمه
های برخورد قانونی با او شنیده شد. وی بر این موضوع نیز تاکید کرد که در چند ماه
گذشته بنا به درخواست سازمان جنگل ها و امور اراضی، پروژه فرودگاه بین المللی قم
که همراه خود شهرک گردشگری و مراکز تجاری نیز دارد، متوقف شده است. رییس سازمان
جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور ادامه داد: ساخت وساز غیرقانونی در این منطقه به
دلیل آن صورت گرفت که در گذشته از قدرت سیاسی مسوولان استانی قم مانند استاندار
استفاده شد تا مراحل قانونی آن طی نشود و با وجود شکایت های متعدد سازمان جنگل ها،
مراتع و آبخیزداری توجهی به این شکایت نشد
.

مراحلی که باید طی می شد
برای شروع قانونی این پروژه یعنی ساخت فرودگاه بین المللی در ٢٩۵٠
هکتار از اراضی طرلاب قم ابتدا باید شرکت مورد نظر از سازمان هواپیمایی، وزارت صنعت
و جهادکشاورزی مجوز دریافت می کرد. سپس تقاضای آنها برای سازمان امور اراضی ارسال
شده تا بررسی شود این زمین ها قابل واگذاری هست یا خیر. ضمن آنکه باید از دستگاه
های مختلف برای قابلیت استفاده از زمین ها استعلام گرفته شود. اینکه مشمول ممنوعیت
قانونی نباشد، اراضی معارض دیگر نداشته باشد و وزارت نیرو اجرای پروژه را بلااشکال
اعلام کند. بعد از طی تمام این مراحل پرونده به کمیسیون واگذاری ارجاع شده که
متشکل از نمایندگانی از استانداری، منابع طبیعی، وزارت اقتصاد و دارایی، صنعت،
معدن و تجارت، نیرو و کشاورزی است. مستند این کمیسیون هم ماده واحده ٣٢ لایحه
واگذاری است. با تصویب واگذاری در این کمیسیون، قرارداد اجاره تنظیم شده و عرصه
تحویل داده می شود. اما مجری پروژه فرودگاه بین المللی هیچ یک از این مراحل را طی نکرده
است و لذا مراجع ذیصلاح رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار داده و نتیجتا
حکم به خلع ید صادر شد
.

پروژه به شخص دیگری واگذار می شود
افشاری، رییس سازمان امور اراضی گفت: این یک پروژه ملی
است و نیاز است که به اتمام برسد اما از آنجا که مجری اول این طرح صلاحیت نداشت، ادامه
کار به فرد دیگری واگذار خواهد شد. او در پاسخ به این پرسش که آیا نباید پس از
احراز این تخلف مجموعه ساخته شده نیز تخریب شود؟ ادامه داد
: درباره این پروژه چند تخلف مد نظر بود. نخست آنکه پیش از اخذ مجوزهای
لازم، مجری اقدام به فروش سهام کرد. در کنار این مشکل تخلف، عدم توانایی برطرف کردن
مشکلات محلی نیز وجود داشت. یعنی مجری بدون پرداخت حقوق مالکان و دامداران منطقه،
ساخت این پروژه را ادامه داد. همچنین در طول بیش از سه سالی که از آغاز این طرح می
گذرد، هیچ یک از حقوق دولتی این طرح پرداخت نشده است. در بهمن سال گذشته مراجع
قضایی فرصتی یک ماهه به مجری طرح دادند که در این مهلت بتواند مشکلات حقوقی
نامبرده را برطرف کند اما از آنجا که ایشان توان پرداخت بدهی های مزبور را نداشت و
نمی توانست مراحل قانونی مورد نظر را طی کند، قاضی دستور به خلع ید را صادر کرد.
افشاری توضیح داد: اما از آنجا که این یک پروژه ملی است، ادامه کار به فرد دارای
صلاحیت دیگری واگذار خواهد شد. با وجود توضیحاتی که افشاری در خصوص اهمیت ادامه
این پروژه ارایه کرد، کارشناسان معتقدند ساخت این فرودگاه خالی از اشکال نیست
. به گفته
کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران این فرودگاه در شرایطی که فرودگاه بین
المللی امام را در کنار خود دارد از توجیه اقتصادی برخوردار نیست. هر چند که
سرمایه گذاران و دست اندرکاران این پروژه گردشگری معتقدند نه تنها ساخت این
فرودگاه دارای توجیه اقتصادی بوده بلکه الزامی و ضروری است. شهر فرودگاهی جدید از
فرودگاه بین المللی امام خمینی فقط حدود ١٢۵ کیلومتر فاصله دارد. جالب اینکه
سرمایه گذار این فرودگاه می گوید شهر فرودگاهی قم به زودی به بزرگ ترین پروژه
فرودگاهی در ایران تبدیل می شود
.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا