وزیر راه و شهرسازی گفت: 200 لکوموتیو از لکوموتیوهای خطوط ریلی کشور نیاز به بازسازی دارد.
عباس آخوندی پیش از ظهر امروز در بازدید از کارخانه بازسازی لکوموتیو کرج
اظهار کرد: در حال حاضر 800 لکوموتیو در کشور وجود دارد که 200 مورد از آنها نیاز
به تعمیر و بازسازی دارند.
وی خاطر نشان کرد: هر لکوموتیو بین 18 تا 20 سال عمر میکند و بعد از
آن به بازسازی نیاز پیدا میکند.
وی با بیان اینکه وجود کارخانه بازسازی لکوموتیو در استان البرز باعث
صرفهجویی در هزینه و خروج ارز از کشور شده است ادامه داد: کارخانه بازسازی لکوموتیو
کرج تاکنون 200 لکوموتیو را بازسازی کرده و 120 لکوموتیو دیگر در دست بازسازی دارد.
آخوندی ابراز کرد: بازسازی هر لکوموتیو 40 درصد خرید یک لکوموتیو نو
هزینهبردار است.
وی افزود: هر لکوموتیو بعد از بازسازی میتواند 18 سال دیگر در سیستم
ریلی کشور خدماترسانی کند.
آخوندی تصریح کرد: کشور نیاز به خرید 900 لکوموتیو دیگر دارد که در
حال رایزنی و مذاکرات هستیم تا بتوانیم این لکوموتیوها را از بازارهای جهانی خریداری
کنیم.
وی گفت: خوشبختانه مهندسان ایرانی توان آن را دارند تا اجزای فرسوده
یک لکوموتیو را به طور کامل بازسازی و لکوموتیو فرسوده را به لکوموتیو نو تبدیل
کند.
برنامهریزی برای افزایش 13 هزار کیلومتری خطوط ریلی
وزیر راه و شهرسازی همچنین از برنامهریزی برای افزایش 13 هزار
کیلومتر به خطوط ریلی کشور خبر داد.
آخوندی در بازدید از شرکت مپنا نیز اظهار کرد: راه آهن و توسعه راه
آهن مسیر آینده شهرهای ایران است و تا چند سال آینده کلانشهرهای کشور هیچ راهی جز
مجهز شدن به سیستم ریلی ندارند. باید خطوط ریلی کشور در محدوده بین شهری، درونشهری
و حومهای ارتقاء یابد.
وی ادامه داد: راه آهن سیستم حمل و نقل سبز است و بیشترین زمینه را
برای صرفهجویی در وقت، هزینه، سوخت و… به نسبت سایر سیستمهای حمل و نقلی کشور
دارد. هر دولتی هم که روی کار میآید باید ارتقای سیستم حمل و نقل ریلی را به طور
ویژه مد نظر قرار دهد.
تردد روزانه 117 هزار خودرو از محور کرج-تهران
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر روزانه 117 هزار خودرو از
محور کرج-تهران عبور میکنند که تا چند سال آینده این تعداد افزایش مییابد و برای
ساماندهی وضعیت آنها راهی جز توسعه حمل و نقلی در تهران و کرج وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بدون شک سیستم ریلی از لحاظ ایمنی، صرفهجویی در وقت و
هزینه مردم، سرعت و دقت با هیچ سیستم حمل و نقل دیگری قابل مقایسه و جایگزینی نیست.
خوشبختانه تطبیق دانش مکانیک راه آهن با برق، امکان تولید قطارهای برقی را فراهم
کرده که سرعت آنها بسیار بالاست.
آخوندی اضافه کرد: امروز در برخی کشورها مثل کره سرعت قطارها به 350 کیلومتر
بر ساعت رسیده و این کشور در حال برنامهریزی برای افزایش این سرعت به 450 کیلومتر
بر ساعت است. با افزایش سرعت، سیستم ریلی در این کشور تا مسافتهایی تا 800 کیلومتر
قابلیت رقابت با سرعت سیستم حمل و نقل هوایی را دارد.
وی با اشاره به برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای ارتقای سیستم حمل
و نقل ریلی کشور تا سال 1400 گفت: تا این سال باید 13 هزار کلیومتر به خطوط ریلی
کشور اضافه شود. سرعت قطارها به 200 کیلومتر بر ساعت برسد و برخی خطوط از جمله
تهران به شرق، تهران به بندرعباس و… نیز برقی شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این تا سال 1400 باید 3000 کیلومتر به ظرفیت
ریلی کشور اضافه شود.