
پنل «پل طبیعت» با حضور هومن بالازاده و عباس ریاحی دبیران پنل و با ارائه علیرضا بهزادی معمار این سازه برگزار شد و مباحثی درباره چگونگی اجرای ساخت این پل همراه با عکسهای طرح، زمان ساخت و پس از ساخت مطرح شد.
در ابتدای این پنل علیرضا بهزادی درباره چگونگی ایده، طرح و اجرای این پل شاخص گفت: سال 2005 شرکت دیبا که برگرفته از نام یک پارچه است را تأسیس کردیم و کار تخصصی ما طراحی روی سازههای پارچهای بود و اراضی عباس آباد 6 پلان داشت و خاک دستی تونل رسالت را آنجا گذاشته بودند.
این معمار با بیان اینکه این پروژه را در سال 2008 انجام دادیم و کارفرما با مشاهده کارمان پروژههای بیشتری به ما سپرد، افزود: پل طبیعت حاصل یک مسابقه بود که در بین شرکتکنندگان گرایش معماری ما بیشتر بود و زمانی که در مسابقه شرکت کردیم جزو 3 طرح اول شناخته شدیم و در ابتدا هیچ کمک مالی نشد، اما بعد 3 میلیون کمک کردند و بعد از یکسال قبول کردند و با یاری مهندس اتابکی پروژه از اراضی عباس آباد بیرون نرفت.
وی درباره ویژگیهای این پل گفت: پل طبیعت خلاف دیگر پلها باید جایی برای ماندن و تماشا میبود تا طبیعت تهران و پارک طالقانی از روی پل دیده شود و به هم وصل شود و علاوه براین، دوست داشتیم عمق میدان دید(پرسپکتیو) به جای تک بعدی بودن، چند بعدی باشد.
بهزادی با بیان اینکه در سال 2009 طراحی پل طبیعت به پایان رسید، افزود: در سال 2010 اجرا شروع شد و پیمانکار ستونها ماشینسازی اراک و عرشه را مؤسسه رجایی انجام داد و تمام جوشهای فلزی ما نفوذی بود.
وی عنوان کرد: سال 2014 پروژه افتتاح شد و حدود هزار و 870 تن فولاد برای پل طبیعت مصرف شد و همچنین لولهها را چین خریدیم و نیمکتها را خودمان طراحی کردیم و بههرحال این پل محلی برای لذت بردن است که از نظر ما زیباست و هر قشر و طبقهای میتواند از آن استفاده کند.
این معمار یادآوری کرد: بحث کشف کردن و اینکه شما در هرنقطه از این پل چیزی میتوانید ببینید یا کشف کنید برای ما اهمیت داشت. این کشف کردن به صورت حضور فیزیکی نبود بلکه هرکس در هرطبقهای میتواند طبقات پایینی را ببیند.
بهزادی در پایان گفت: این پل تنها پلی است که ماشینرو نیست و کمتوانها به راحتی میتوانند از آن استفاده کنند و به نوعی به معنای غلبه انسان بر ماشین است.