سهگانه مالیاتهای بخش مسکن برای جلوگیری از فعالیتهای سوداگرانه

در حالی که قوانین دو پایه مالیاتی بخش مسکن شامل مالیات بر «خانههای خالی» و «خانههای گران قیمت» تصویب شده، مجلس پنج خرداد مالیات بر عایدی سرمایه را نیز تصویب کرد.
به گزارش صما به نقل از مهر، نمایندگان مجلس در آستانه آغاز اجلاسیه دوم، در اقدامی دیگر پنج خرداد ۱۴۰۰ با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه موافقت کرده و پایه مالیاتی را مصوب کردند که سالهاست از سوی کارشناسان بر تصویب آن تاکید میشود.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند پایه مالیاتی مصوب اخیر میتواند دست دلالان و سوداگران را از بازارهای پنجگانه املاک، خودرو، سهام، ارز و سکه کوتاه کرده و سرمایههای سرگردان را از دلالی و سفتهبازی به سمت تولید منتقل و فعالیتهای مولد منتقل کند.
موافقان مالیات بر عایدی سرمایه چه میگویند؟
محمدرضا یزدیزاده، عضو سابق شورای راهبردی مالیاتی کشور ۲۵ اردیبهشت امسال درباره نقش این پایه مالیاتی اظهار داشت: مالیات عایدی بر سرمایه، مالیاتی است برای هدایت سرمایهها به بخشهای مولد؛ به این معنا که بخشهایی که غیرمولد هستند و اقتصاد ما بیشترین گرفتاری را از همین بخشها دارد و سرمایههای کشور به شکل عجیبی در این بخشها متورم شده و درصد کوچکی از آنها میتواند اقتصاد کشور را از خام فروشی راحت کند، با جرایم مالیاتی، به سمت بخشهای مولد هدایت میشوند.
افشین پروینپور، عضو اسبق شورای عالی مسکن در تشریح نقش دو پایه مالیاتی در ثبات قیمتی بخش مسکن اظهار کرد: مالیات بر خانههای خالی، هزینه نگهداری خانه خالی را به حدی زیاد میکند که مالک مجبور میشود یا آن را اجاره دهد یا بفروشد.
این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه هم به این صورت است که هزینه نقل و انتقالات سرمایهای را به قدری زیاد میکند که دیگر کسبوکار خرید زمین و مسکن به صرفه نباشد؛ اما هماکنون عدهای فقط از محل خرید و فروش مکرر زمین و مسکن کسب سود میکنند.
نگرانی آخوندی، لاریجانی و دژپسند از تصویب طرح مالیات بر عایدی چه بود؟
مصوبه خرداد ماه مجلس یازدهم در حالی است که شش سال قبل و در زمان وزارت آخوندی، در اوایل مجلس دهم قرار بود طرح مالیات بر عایدی سرمایه با تاکید بر بخش مسکن به تصویب برسد. اما عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با نگارش نامهای در سال ۹۴ به رئیس وقت مجلس از مطرح شدن طرحی برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و آماده طرح در صحن علنی بود جلوگیری کرد و سبب شد این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز پس از آنکه در سال ۹۷ بار دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی خواهان به جریان افتادن طرح مالیات بر عایدی شدند، با این بهانه که لایحه مربوطه در وزارت اقتصاد در دست تدوین است، مانع بررسی آن در مجلس شد.
البته دو سال قبل وزارت اقتصاد خبر داد که مالیات بر عایدی سرمایه را در قالب لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم در دستور کار دارد، ولی بعد از دو سال هنوز از این لایحه خبری نیست.
۹۵ درصد مردم معاف هستند
در حالی که برخی ذینفعان از عدم تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، از دلالی و سفته باز در بازار مسکن سود میبرند و بر طبل «مالیات هراسی» مردم و دارندگان املاک مصرفی علیه این قانون میکوبند، اما موافقان این قانون میگویند قرار نیست مردم با این پایه مالیاتی نقره داغ شوند؛ بلکه این قانون با نقطهزنی، سراغ دلالان، سفتهبازان و سوداگران رفته و سبب رونق تولید میشود.
زهرا سعیدی مبارکه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و یکی از طراحان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در آن زمان، تیرماه سال ۹۸ در یک برنامه زنده تلویزیونی در اینباره گفت: طرحی که ما آماده کرده بودیم با ۱۴۵ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس و کلیات آن تصویب شد؛ بیش از ۹۵ درصد مردم از این مالیات معاف هستند و آنهایی که مسکن را برای سود خریدهاند باید بخشی از سود خود را مالیات دهند.
سعیدی مبارکه افزود: در سال ۹۴ ما بر تولید مالیات بستیم اما بر خانههای مازاد و سوداگری مسکن هیچ مالیاتی بسته نشد. در آن سال این طرح به مجلس آمد اما با نامهنگاری آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی و نقشآفرینی رئیس مجلس موضوع مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد.
مخالفان مالیات بر عایدی مسکن: مجلس میخواهد از تورم مالیات بگیرد نه عایدی داراییها
در این میان برخی نیز در زمره مخالفان مالیات بر عایدی بود و این قانون را دریافت مالیات بر تورم میدانند؛ به این معنا که ارزش داراییهای پنجگانه مذکور در این مصوبه، نه در اثر دلالی و سفتهبازی بلکه در اثر تورمی که معمولا زاییده سیاستهای اشتباه دولتهاست، افزایش یافته است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان میگویند بخش مهمی از خرید و فروشهای مسکن از سال ۸۵ به بعد، از مصرفی به سرمایهای تغییر پارادایم داده است.
برخی آمارها حکایت از انجام ۷۷ درصد معاملات در بخش سرمایهای و برخی دیگر از آمارها، آن را تا بیش از ۸۰ درصد تخمین میزنند؛ آمارهایی که نشاندهنده خروج کامل بخش مهمی از خریداران مصرفی شامل خانه اولیها از بازار مسکن شده و تنها بخش کوچکی از خریداران مصرفی مسکن که معمولا متمایلان به تبدیل به احسن کردن مسکن مصرفی هستند، در این بازار باقی ماندهاند.
سهگانه مالیاتی مسکن تکمیل شد
با تصویب کلیات قانون مالیات بر عایدی سرمایه که به صورت دو شوری بوده و قرار است جزئیات آن در کمیسیونهای اقتصادی و عمران بررسی و سپس برای تصویب به صحن علنی بیاید، سهگانه پایههای مالیاتی بخش مسکن که سالهاست از سوی کارشناسان مطالبه میشود، تکمیل خواهد شد.
اجرای دقیق و کامل مالیات بر خانههای خالی، مالیات بر خانههای گران قیمت و مالیات بر عایدی مسکن میتواند امنیت روانی خریدار، سازنده و مصرفکننده واقعی مسکن را تامین کرده و از سوی دیگر اجرای برنامهها و سیاستهای دولت در بخش مسکن به خصوص حمایت از ساختوساز و همچنین نوسازی بافتهای فرسوده را تضمین کند.
همه دولتها در دنیا یک بسته مالیاتی برای مسکن تدوین کردهاند
وحید عزیزی درباره مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: در دنیا علاوه بر آنکه از سمت عرضه با حمایت از ساختوساز، حمایت میشود، سمت تقاضا را نیز کنترل میکنند که یکی از ابزارهای این کنترل، ابزارهای مالیاتی است که عمدتا شامل یک بسته مالیاتی میشود.
وی افزود: این پایههای مالیاتی شامل مالیات بر خانههای خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ارزش افزوده زمین، مالیات بر نقل و انتقال، مالیاتهای سالیانه بخش مسکن، مالیات بر املاک لوکس و… است که به تناسب در کشورهای مختلف و بسته به شرایط اقتصادی، اجرا میشود. در کشور ما بخشی از این مالیاتها به شکل عوارض است که از سوی دولتهای محلی (شهرداریها) دریافت میشود.
عزیزی با اشاره به آغاز اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی در کشورمان از ابتدای امسال گفت: این نوع مالیات بیشتر برای تنظیم بازار اجاره است؛ به این معنا که خانههای خریداری شده، به بازار اجاره عرضه شوند و بیشتر از چهار ماه خالی نمانند؛ اما مالیات بر عایدی سرمایه، فراتر از این عمل کرده و هم جلوی دلالی و خرید و فروشهای مکرر را در بازار مسکن میگیرد؛ چون معافیت آن به خانههای «مصرف شخصی، نوساز و خرید برای اجاره داری طولانی مدت» به آن تعلق میگیرد و سایر خریدها مشمول این مالیات میشوند که درنتیجه هزینه سوداگری با استفاده از این نوع مالیات، به قدری بالا میرود که دیگر سرمایهگذاری در این بخش را زیانده میکند.
چارهای جز کاهش قیمت مسکن با استفاده از ابزارهای مالیاتی نداریم
وی درباره اینکه آیا مالیات بر عایدی سرمایه، باید همزمان در همه بازارها انجام شود یا فقط اجرای آن در بخش مسکن، میتواند موثر باشد؟ گفت: چند سال جلوی تصویب این قانون از سوی عدهای با این بهانه که سرمایهگذاری در بخش مسکن صفر شده و سرمایهها به سایر بازارها میرود، گرفته شد؛ اما آیا با این اقدام، نقدینگی به تورم مسکن دامن نزد؟ همچنین هر بازاری ویژگیهای خود را دارد؛ درست است که مالیات بر عایدی از سفتهبازی در سایر بازارهای جلوگیری میکند؛ اما رشد قیمتها در هیچ بازاری به اندازه بازار مسکن تابع فعالیتهای سوداگرانه و معاملات مکرر نیست.
کارشناس اقتصادی گفت: بازار ارز را بهراحتی میتوان با چند ۱۰ میلیارد تومان به هم ریخت؛ ابزار کنترلی بازارهای ارز و طلا که صرفاً مالیاتی نیست اما در بازار مسکن باید با ارقام بسیار بزرگی به آن ورود کرد و سایر ابزارها در بخش مسکن به جز ابزارهای مالیاتی، بیفایده هستند. ضمن اینکه برای افزایش قدرت خرید مسکن خانوارها، چارهای جز کاهش قیمت مسکن با استفاده از ابزارهای مالیاتی نداریم و افزایش رقم تسهیلات مسکن اثرگذاری خاصی ندارد.