دانشنامه ساخت و ساز
مزیت نصب سیستمCHP در تاسیسات
علم CHP یا حرارت و توان ترکیبی بدلیل صرفه جویی در سرانه انرژی مصرفی کشورها و کمک به پاکیزگی محیط زیست ودر بعضی از مواقع جلوگیری از الودگی هواو همینطور استفاده از انرژی پاک طبیعت پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است .
هم اکنون با توجه به سیاست های اقتصادی دولت به منظور هدفمند کردن یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی و از طرفی اهمیت بیش از پیش هزینه سوخت درقیمت تمام شده کلیه محصولات تولید داخل و همچنین حمایت وزارت نیرو از احداث واحد های تولید برق در مقیاس کوچک توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی موجب شده تا مدیران صنایع نسبت به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی اهتمام ورزیده و بعضاً اقدام به احداث نیروگاههای برق با مقیاس کوچک نمایند .
در مجموعه ها مصرف کننده های عمده انرژی عبارتند از :
1- موتورهای احتراق داخلی
2- مشعلها
روشهای بهینه سازی انرژی مصرفی در مجموعه موتورها و مشعل ها :
1- تنظیم فشار پمپ سوخت
2- تمیز کردن و یا تعویض نازل پاشش سوخت
3- تنظیم و کنترل مستمر هواکش و یا دمپر هوا و در صورت وجود تعویض بموقع فیلتر های هوا
رعایت نکات اساسی فوق باعث کاهش قابل توجه سوخت مصرفی میشود .
مبحث دیگری که در اشل کشوری دارای اهمیت میباشد افزایش راندمان سیستمهای مصرف کننده سوخت میباشد . بطور مثال راندمان یک مشعل حدوداً 80 % است که با تنظیم مقدار هوای مناسب و پا شش صحیح سوخت افزایش این راندمان تا 98 درصد امکان پذیر میباشد .که باید سازمانهای گواهی دهنده و استاندارد در سطح کشور به آن توجه نمایند .
بعنوان مثال :
راندمان یک نیروگاه گازی حدود 31 % الی 36 % در شرایط ایده آل کار توربین ، کمپرسور،کوره هوای گرم می باشد الباقی انرژی که حدوداً 64 % الی 69 % میباشد بصورت گازهای داغ از دودکش خارج میگردد که با قراردادن مبدل آبگرم یا بخار و یا هوای گرم مقدار راندمان 31% الی 36 % را تا 70 % الی 78 % میتوان ارتقاء داد ، اگر درصد های فوق را به واحد های انرژی تبدیل کنیم مقدار صرفه جویی قابل لمس تر خواهد بود . بطورمثال در یک شهرک صنعتی که بطور متوسط مجموع مصرف انرژی با راندمان 50 % میباشد . مصرف سوخت این شهرک صنعتی در روز معادل ده ماشین حمل سوخت با مجموع ظرفیت 000/280 لیتر میباشد .
انرژی حاصل از این سوخت مایع حدوداً 2800 مگا کیلوکالری میباشد . که فقط 1400 مگا کیلوکالری آن بصورت مفید مصرف و الباقی بصورت حرارت از دودکش ها و بدنه ماشین آلات خارج میگردد و به ازای هر یک درصد افزایش راندمان 1400 لیتر صرفه جویی سوخت خواهیم داشت و اگر بتوانیم راندمان مجموعه را تا 70 % ارتقاء دهیم . یعنی 28000 لیترصرفه جویی در روز برای یک مجموعه.
مسئله صرفه جویی در کشورهای پیشرفته از قدمت بیشتری برخوردار میباشد شاید به قدمت اختراع دیگ بخار که در آن زمان محوطه کارگران را با گرمای حاصل از دودکش گرم میکردند .
به دلیل اهمیت موضوع شاخه ای از علم مکانیک به این موضوع اختصاص داده شده است و آن ترکیب حرارت و قدرت یا Combind Heat & Power یا اختصاراً CHP نامیده شده است .
بطور مثال انسان مدرن با صرف هزینه های بسیار زیاد از گرما و انرژی خورشید توسط سلولهای خورشیدی انرژی دریافت میکند در حالیکه دهها برابر آنرا توسط اگزوزها و دودکش ها هدر می دهد . بنابراین به موازات استفاده از انرژی پاک استفاده از حرارت دودکش ها نیز به طبیعت کمک می کند .
حرارتی که از دودکش میگیریم در کجا میتوان مصرف کرد ؟
1- گرمایش محیط زندگی و کار
2- تولید بخار جهت مصارف صنعتی و یا نیروگاه بخار ( سیکل ترکیبی )
3- تولید آبگرم مصرفی ساختمانها و ادارات و کارخانجات
4- تولید کوره های هوا گرم
5- استفاده از هوای گرم جهت خشک کردن میوه جات
6- استفاده از حرارت دود و گازهای خروجی موتورهای درون سوزجهت ژنراتور دستگاههای Absorbtion برای تولید هوای سرد در تابستان .
7- دریافت انرژی الکتریسته ( برق ) از حرارت دودکش در نیمه هادی ها و ترموکوبلها ( اگر دو فلز با دو جنس مخالف را از یک سر بهم گره بزنیم و در مقابل حرارت قرار دهیم در دو سر دیگر اختلاف ولتاژ بوجود میاید که این اختلاف ولتاژ بطور خطی افزایش می یابد. با سری کردن این ترموکوپلها می توان به ولتاژ های قابل قبول جهت روشنایی محوطه در شبها رسید .)
محدودیت های استفاده از هوای گرم دودکشها :
1- محدودیت دمای مبدل حرارتی
مبدلی که گرمای دودکش و محصولات احتراق را دریافت میکند خود سقف دمای کار از پیش تعیین شده ای دارد.این سقف محدودیت استفاده از دود را تعیین مینماید .
مثال : اگر قصد داریم دیگ بخاری با فشار کار 10 اتمسفر سر راه دودکش قرار دهیم ناچارا” دمای اشباع بخار 180 درجه خواهد بود و حداقل 20 الی 30 درجه سانتیگراد دمای دود خروجی از مبدل باید بالاتر باشد .بنابراین دود خروجی از مبدل و در نهایت دودکش به 230 درجه سانتی گراد محدود خواهد شد .
2- محدودیت نقطه شبنم :
هنگامیکه دمای دود به پایین تر از دمای نقطه شبنم می رسد بخار آب کندانس شده و با گوگرد و یا CO2 موجود در سوخت و دود ، اسیدی با PH پایین تولید مینماید که موجب خوردگی در مبدل و یا دیواره دودکش میگردد و طراح باید در مقوله طراحی دمای دود را در نظر گرفته و به نسبت خورندگی گازها جنس دودکش را تعیین نماید.
3- افت فشار کوره :
مهمترین نکته در استفاده از مبدلهای CHP افت فشار کوره میباشد.
وقتی که افت فشار مسیر گازهای داغ افزایش میابد موجب هدر رفتن مقداری از قدرت الکتروموتور برای جبران این افت میگرددو ایراد اساسی که در فن مشعلها و یا کمپرسورها بوجود میا ید مقدار هوای طراحی شده است که بشدت کاهش یافته و این کاهش هوا موجب بالا رفتن دمای شعله و یا دود شده وتولید گازهای NOX میگردد که به محیط زیست اسیب میرساند.
در این مورد بحثهای فراوانی پیش میاید که در جای خود بدان پرداخته خواهد شد .
مثلاً چرا از ابتدا راندمان را بالا نمی بریم ؟که مجبور بشویم از ضایعات حرارت استفاده کنیم .
واقعیت این است که در بسیاری از پروسه های عملی امکان بالا بردن مستقیم راندمان وجود ندارد .برای بالا بردن راندمان یک نیروگاه بخار بشکل ذیل عمل می شود .
1- افزایش دمای بخار ورودی توربین .
2- کاهش دمای آب ورودی پمپ .
حال اگر فرض کنیم تمامی تجهیزات نیروگاه شامل دیگ بخار – توربین – پمپ کندانسور با راندمان 100 % کار کنند راندمان ایده آل این نیروگاه برابر با :
( دمای بخار به کلوین ) / ( دمای آب به کلوین- دمای بخار به کلوین) = μ
بالاترین دمایی که بخار را می توان افزایش داد 370 درجه سانتی گراد و یا 643 = 370 + 273 درجه کلوین و کمترین دمایی که اقتصادی باشد دمای محیط می باشد . اگر در زمستان دمای کندانسور را تا 7 درجه سانتی گراد و یا 280 = 7 + 273 درجه کلوین پایین اورده شود بالاترین راندمان این نیروگاه در صورت داشتن راندمان 100% تک تک اجزای آن برابر با :
( دمای بخار به کلوین ) / ( دمای آب به کلوین- دمای بخار به کلوین) = μ