شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

رکود در صنعت ساختمان از ابتدای سال با شمایلی عجیب ادامه دارد

از تورم و جهش‌های ارزی تا عدم نقدینگی، مشکلات امروز صنعت ساختمان

آمارهای رسمی منتشرشده توسط بانک مرکزی نشان‌دهنده تغییرات چشمگیر در هزینه ساخت‌وساز مسکونی در کشور طی یک دهه اخیر است. در سال ۱۳۹۰، میانگین هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان مسکونی ۳۳۴ هزار تومان بود که در سال ۱۳۹۱ به ۵۲۵ هزار تومان افزایش یافت و در سال‌های بعدی نیز به‌تدریج رشد کرد. تا سال ۱۳۹۷، این رقم به ۱ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان رسید که همزمان با آغاز نوسانات شدید قیمت ملک در کشور بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که جهش تورم در بخش ساخت‌وساز از سال ۱۳۹۷ به بعد بسیار قابل‌توجه بوده است. درحالی‌که میانگین هزینه ساخت هر مترمربع در سال ۱۳۹۷ تنها ۱۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت، این میزان در سال ۱۳۹۸ با رشد ۵۵ درصدی و در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب با رشد ۵۵ و ۶۹ درصدی مواجه شد. جهش ارزی سال ۱۳۹۷ عاملی کلیدی در شکل‌گیری انتظارات تورمی بود و این روند تا امروز ادامه دارد، به‌جز یک مقطع کوتاه در سال ۱۴۰۰ که تحت تأثیر اخبار امیدوارکننده از احتمال حل‌وفصل تحریم‌ها کمی کاهش یافت.

در سال ۱۴۰۰، میانگین هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان در کشور به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و این رقم در بهار ۱۴۰۱ به ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت. این آمار نشان‌دهنده روند صعودی و ناپایدار هزینه‌های ساخت‌وساز است که تحت تأثیر عوامل اقتصادی مختلف، به‌ویژه تورم و نوسانات ارزی، قرار دارد.

و امروز به نظر می‌رسد در کنار مشکلات تورمی و نوسانات ارزی باید مشکل چرخه مالی را به این موضوعات اضافه کرد چراکه به نظر می‌رسد عدم نقدینگی باعث شده امروز بسیاری از مراحل عملیات ساخت از طریق تهاتر به نتیجه برسد ولی آیا به‌واقع مسیر تهاتر تا چه میزان جبران‌کننده مراحل ساخت خواهد بود؟

عدم نقدینگی مشکل امروز سازنده‌ها از زمان ساخت تا فروش

قاسمی سازنده باتجربه تهرانی، بزرگ‌ترین مشکل امروز که در مسیر رکود قرار دارد را نظام چرخه مالی قلمداد کرد و در توضیح آن گفت : امروز در صنعت ساختمان شاید بتوان با تهاتر قسمتی از هزینه‌ها را پوشش داد ولی قسمت دیگر باید با پرداخت نقدی باشد چراکه سازنده‌ای که سه الی چهار پروژه را در دست دارد در اواسط کار یقیناً با کمبود نقدینگی روبه‌رو می‌شود درصورتی‌که امروز این موضوع به دلیل کم شدن نقدینگی به‌شدت سازنده را با مشکل روبه‌رو کرده است.  

به‌طور کل باید گفت امروز سازنده‌های ساختمان مشکل نقد شوندگی رادارند به‌طوری‌که تولیدی رادارند که نمی‌توانند حتی با کمترین قیمت بفروشند مگر دلالان این موضوع را هدایت کنند.

رکود ساختمان از ابتدای سال شمایلی عجیب به خود گرفته است/ خلاف کن بعد فیش نظارت تهیه کن، مسئله حل می‌شود!!

ورزنده سازنده منطقه ۱ تهران با اشاره به این موضوع که رکود صنعت ساختمان در چند سال اخیر شکل و شمایلی عجیب به خود گرفته است گفت:

طبق اعلام مؤسسات خصوصی مالی و اعتباری که مشاور ما هستند تعداد معاملات مسکن به‌صورت روزانه در مناطق ۲۲ گانه  تهران به ۵ عدد رسیده است که این موضوع عمق ماجرا را نشان می‌دهد و البته این موضوع را امروز در واقعیت، من سازنده که در چهار منطقه تهران ساخت‌وساز دارم می‌بینم به‌طوری‌که اگر تا سال گذشته درخواست‌هایی در خصوص خرید بود ولی امسال حتی این درخواست‌ها نیز وجود ندارد از سوی دیگر افزایش مصالح بدون افزایش قیمت محصول در بسیاری از مواقع این رکود را پررنگ‌تر می‌کند.

وی در کنار ادعای کم کردن زمان صدور پروانه از سوی شهرداری  که به‌واقع دیده نمی‌شود از شهرداری خواست به برخی ضوابط مرتبط با شهرداری که با طرح تفضیلی گره‌خورده است بپردازد و با رفع‌ورجوع آنها مشکلات اساسی را از مسیر راه سازندگان بردارد و در ادامه گفت: شهرداری می‌تواند با تسهیل در طرح تفضیلی بسیاری از مشکلات سازندگان را حل کند به‌عنوان‌مثال برخی گذرها ۱۲ متری و ۱۶ متر هستند که تراکم سه‌طبقه می‌دهند . بعد از تجمیع این تراکم به چهار طبقه می‌رسد و در ادامه بابت ساخت ۵ طبقه با این دلیل که خلاف کن بعد فیش نظارت تهیه کن مسئله حل می‌شود که البته فاصله این نظارت تا فیش صدور، مبلغی ۴ الی ۵ برابر است!  سؤالی که مطرح می‌شود آن است که باید پرسید شهرداری اگر به دنبال بحث درآمدزایی است می‌تواند از مسیر دیگری به کسب درآمد برسید چرا سازنده باید پاسخگو باشد؟

عدم تطابق میان نرخ تورم با جیب سازنده و خریدار، مشکل امروز سازندگان ساختمان

عسگری که کار ساخت را با فعالیت در مشاور املاک و در منطقه بافت فرسوده آغاز کرد، بزرگ‌ترین مشکل را گرانی مصالح و هزینه‌های جانبی ساخت می‌داند که در حقیقت سود ساخت را در منطقه جنوب تهران و بافت فرسوده با مشکل روبه‌رو کرده است.

ازنظر این سازنده میزان تورم در راستای خرید مصالح و هزینه‌های جانبی توانسته بسیاری از سازنده‌ها را در مناطق جنوب تهران با مشکل روبه‌رو سازد چراکه قیمت مصالح به‌صورت بسیار متزلزلی قیمت ثابتی ندارد و همین سازنده را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا