شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

حمایت از سرمایه گذاران صنعت ساختمان با کاهش زمان صدور پروانه

بزرگ ترین شهربازی ایران با نگاه سرمایه گذاری در منطقه ۴ تهران ساخته می‌شود

علی اصغر کمالی زاده  شهردار منطقه ۴ تهران با نگاهی به نقش سرمایه و سرمایه‌گذاری در منطقه ۴ از ساخت بزرگ ترین شهربازی ایران به مساحت ۳۵ هکتار با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری، خبر داد.

به گزارش صما؛ کمالی زاده شهردار منطقه ۴ تهران که در سابقه مدیریتی خود شهردار کلان شهر کرج را دارد ، در گفتگو با مجتمع رسانه ای صما، با نگاهی به بزرگ ترین چالش شهری در کلان شهرها که همان آلودگی هوا و ترافیک است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین چالش‌های شهری در کلان‌شهرها ازجمله آلودگی هوا و ترافیک همواره در حال بررسی است که مدیریت شهری در این دوران و در سال‌های گذشته با چالشی اساسی در این رابطه مواجه بوده است. چالش اصلی ما تغییر اقلیم است که بخش عمده‌ای از آن توسط فعالیت‌های انسانی ایجاد می‌شود. منشاء آلاینده‌ها، به‌ویژه در شهر تهران، بیش از هفتاد درصد از منابع متحرک و خودروهاست.

وی در ادامه افزود: در همین راستا می توان اعلام کرد که بنا بر تصمیم شهردار تهران، ورود موتورسیکلت، تاکسی و اتوبوس‌های برقی در ماه‌های اخیر می‌تواند یک ارتقاء سطح تکنولوژی برای کل شهر تهران باشد و درزمینه محیط‌زیست و کنترل آلایندگی هوا مؤثر واقع شود.

او گفت: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح از دیگر رویکردهایی است که در راستای حل معضل آلودگی هوا پیش می‌رود، چراکه باعث کاهش توقف خودروها و جلوگیری از ایجاد ترافیک می‌شود. به همین دلیل، کاهش درصد بسیاری از آلایندگی هوا را به دنبال خواهد داشت.

کمالی زاده خاطر نشان کرد: در این منطقه پروژه سه تقاطع غیرهمسطح آغاز شده که دو تقاطع به بهره‌برداری رسیده است؛ «تقاطع فرجام با اتوبان شهید باقری» و «راست‌گرد اتوبان شهید باقری به شهید زین‌الدین» که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. امسال دو پروژه دیگر آغاز خواهد شد: «تقاطع غیرهمسطح خیابان ۱۹۶ به شهید باقری» و «خیابان رسالت به شهید باقری» و پروژه «اتصال انتهای اتوبان شهید باقری به اتوبان شهید بابایی» نیز در حال آماده‌سازی است.

شهردار منطقه ۴ در ادامه گفت: همچنین در مسیر حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک، توسعه بحث شرقی خط ۴ و ۱۰ مترو نیز در دست اقدام است. در این زمینه، شرکت احداث مترو با پشتیبانی مالی شهرداری مشغول به کار بوده و ما سعی می‌کنیم ایستگاه‌های متروی خود را در حوزه شمال شرق تهران توسعه دهیم چراکه هر تن کیلومتر ریل تا یک‌پنجم جاده مصرف سوخت دارد و این به دلیل پایین بودن اصطکاک و شیب در ریل است. در کنار این موضوع، ایمنی در ریل بسیار بالاست.

بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی در منطقه ۴ تهران  از خانه کشتی شمیران نو تا مجموعه زورخانه مبارک‌آباد

کمالی زاده با نگاهی به موضوع برنامه‌های شهرداری در حوزه امکانات رفاهی تشریح کرد: در مورد امکانات رفاهی منطقه۴ ، باید گفت توسعه زمین‌های ورزشی با چمن مصنوعی که حدوداً ۶ یا ۷ عدد با بازسازی، احیا و احداث به مرحله اجرایی رسیده‌اند. همچنین زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در حکیمیه شامل دو زمین چمن مصنوعی فوتبال، زمین تنیس، بدمینتون، والیبال و بسکتبال در همین تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار منطقه ۴ افزود: همچنین چندین پروژه فرهنگی و ورزشی دیگر نیز در منطقه داریم که سال گذشته ساخت آن‌ها آغازشده و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.  ازجمله خانه کشتی شمیران نو، مجموعه زورخانه مبارک‌آباد، مجتمع فرهنگی شهر دخت که سال‌ها خاک می‌خورد، مجموعه استخر گلشن که مختص بانوان است در محدوده حکیمیه و خانه فرهنگ قنات کوثر. این‌ها در کنار مجموعه‌های روباز فرهنگی در مرحله بهره‌برداری قرارگرفته و مردم امروز از این مجموعه‌ها استفاده می‌کنند.

ما با تخلفات هیچ تعارفی نداریم

وی در پاسخ به چگونگی جلوگیری از فساد و شفافیت در سیستم شهرداری‌ها اظهار داشت: عمده قراردادهای ما از طریق فراخوان عمومی پیمانکار انتخاب می‌شوند. به این معنا که آگهی مناقصه منتشر می‌شود که عموماً از این مناقصات استقبال خوبی صورت می‌گیرد. به نظر من، تعداد زیاد شرکت‌کنندگان می‌تواند عامل رقابتی شدن این فرآیند شود و درنتیجه انتخاب پیمانکار باکیفیت را تسهیل کند. همچنین، این مناقصات در روزنامه‌های کثیرالانتشار مانند همشهری و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند تا همه مردم و ذینفعان نسبت به آن اطلاع پیدا کنند. به‌علاوه، اطلاعات این مناقصات در سامانه شفافیت بارگذاری می‌شود.

شهردار منطقه ۴ تهران در ادامه با اشاره به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها در خصوص رسیدگی به تخلفات ساختمانی اظهار داشت: روش جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در قانون شهرداری‌ها تعریف‌شده است. بنابراین، ادبیات مشترک تمام مناطق بابت رسیدگی به تخلفات مطابق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها می باشد. همچنین، یگان شهرداری همراه با نیروی انتظامی و دستگاه قضائیه پشتیبان رسیدگی به تخلفات هستند. البته عموماً در منطقه ۴ ساخت‌وساز نامتعارفی نداریم زیرا در این منطقه زمین باز مستعد ساخت  و ساز غیرمجاز وجود ندارد. به طور کل باید گفت ما با تخلفات هیچ تعارفی نداریم.

نقش شهرداری‌ها در موضوع محیط‌زیست در حوزه ساخت‌وساز بسیار کمرنگ است

کمالی زاده در پاسخ به موضوع محیط‌زیستی در حوزه ساخت‌وساز که در کلان‌شهر تهران به‌عنوان یکی از معضلات شهری محسوب می‌شود، اظهار داشت: این موضوع به شهرداری کمترین ارتباط را دارد و بیشتر به مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان و وزیر راه و شهرسازی مرتبط است. چراکه ساخت‌وساز نهایتاً موضوعات زیست‌محیطی دارد، به‌طوری‌که هر تن فولاد یک‌تن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند و هر تن سیمان ۹۰۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن آزاد می نماید. بنابراین، در مسیر ارتقاء محیط‌زیست در حوزه ساخت‌وساز نیاز به سیاست‌گذاری‌های کلی است.

وی افزود: نباید فراموش کرد که هر چه به سمت فناوری‌های نوین ساختمانی حرکت کنیم و به عمر مفید ساختمان‌های خود بیاندیشیم؛ یعنی سازه‌هایی که عمر مفید آن‌ها بالای ۱۰۰ سال باشد و تولید مصالح آن کمترین دی‌اکسید کربن را دربرداشته باشد، همانند استفاده از چوب به‌جای فولاد به سازه‌های پایدار نزدیک خواهیم شد. درنتیجه در این مسیر شهرداری‌ها نقش بسیار کمرنگی دارند. در حقیقت، سیاست‌های کلی باید در مسیر ارتقاء محیط‌زیست و توسعه پایدار حرکت کنند.

او ادامه داد: به‌طور کل باید گفت  اگر نگاه توسعه پایدار در سیاست‌های ساخت‌وساز حکم‌فرما باشد، دیگر سازه‌هایی ساخته نمی‌شوند که طی ۳۰ سال آینده نیاز به تخریب داشته باشند. همچنین، طرح تفصیلی‌ای مطرح نخواهد شد که طی ۱۰ سال آینده تراکم را دو برابر کند تا به سودآوری برسد.

مدیریت شهری منطقه ۴ در ادامه گفتگو با اشاره به نمای شهری که متعلق به همه ایرانیان است این موضوع را درعین‌حال به سلیقه وابسته دانست تا در حقیقت هنر معماری به رشد برسد ولی هویت و اصالت را نیز در طرح‌های معماری بسیار مهم دانست که در شهرداری منطقه ۴ سعی می‌شود نماها درعین‌حال که دارای تفاوت‌های زیبای معماری است ولی هویت ایرانی – اسلامی خود را  هم حفظ کند. بنابراین طرح‌های مخالف فرهنگ ایرانی اسلامی قاعدتاً از سوی کمیته نمای شهرداری رد خواهد شد .

او افزود: هرچند نباید فراموش کرد که هویت در شهر فقط نما محسوب نمی‌شود در حقیقت هر کار خوبی انجام شود مصداق همان هویت است در این منطقه می‌توان شهرک امید را یک پروژه موفق دانست .

ساخت مسیرهای اتصالی عامل مقابله با بزهکاری و عامل ثروت در شهر

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین سیاست‌گذاری شما در مسیر رفاه منطقه ۴ چیست، توضیح داد: اتمام کارهای نیمه‌تمام شهری، ازجمله پروژه دلاوران که یک کریدور موازی با شهید سلیمانی است و از میدان الغدیر آغازشده و به بزرگراه امام علی متصل می‌شود، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این دوران انجام شده و از افتخارات این منطقه به شمار می رود. ساخت این مسیر اتصالی باعث می‌شود مناطق محروم و کم برخوردار وارد فرآیند شهری شوند و به‌صورت عادلانه از مزایای شهری بهره‌مند گردند. در این کریدور، منطقه شمیران نو که بن‌بست بود و یک منطقه بی‌دفاع شهری با بزهکاری زیاد محسوب می‌شد، به یک بلوار ۴۵ متری متصل می‌شود. امروزه همین مسیر توانسته وضعیت این منطقه را تا حدی سامان دهد، چراکه راه، عامل پیشرفت، ثروت و ارزش‌افزوده است.

احداث بزرگ‌ترین شهربازی تهران در منطقه ۴

 کمالی زاده در ادامه با نگاهی به نقش سرمایه و سرمایه‌گذاری در منطقه ۴ و اعلام این خبر که یکی از بزرگ‌ترین فضاهای فرهنگی-تفریحی تهران در منطقه ۴ در حال احداث است، گفت: یک کار ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در منطقه ۴ تهران در حال انجام است به نام «سرزمین آسمان‌ها» که از طریق وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و شهردار تهران این موضوع را دنبال می‌کنند. این فضا با تخصیص ۳۵ هکتار زمین از اراضی منابع طبیعی آغاز خواهد شد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و منحصر به‌ فردترین مراکز تفریحی و فرهنگی در شرق تهران، با حدود ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ساخته خواهد شد. طراح این شهربازی از طراحان بزرگ‌ترین شهربازی‌های دنیا خواهد بود.

دستاورد منطقه ۴ جهت جذب سرمایه‌گذار در صنعت ساخت‌وساز

کمالی زاده خاطرنشان کرد: در این دوره شورای شهر و شهرداری، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها در مسیر جذب سرمایه‌گذاری، کاهش زمان صدور پروانه بوده است. در منطقه ۴ تهران، زمان صدور پروانه در یک سال با کاهش ۴۰ روزه  مواجه شده است. علاوه بر این، در سال گذشته، منطقه ۴ شهرداری تهران ۱۲۰۰ پروانه ساختمانی به متراژ تقریبی یک‌میلیون و سیصد هزار مترمربع صادر کرده است که این منطقه را به‌عنوان دومین منطقه در صدور پروانه‌های ساختمانی مطرح می‌کند. به‌طورکلی، این رشد صدور پروانه و کاهش زمان صدور آن نسبت به سال ۱۴۰۱، که حدود صد درصد رشد داشته است، توانسته نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری به این منطقه جلب کند.

او گفت: از سوی دیگر پیگیری برخی پروژه‌های خاص همانند پروژه ۷۰۰۰ واحدی که مصوبه کمیسیون ماده ۵ را گرفته و چند پروژه دیگر از مهم ترین پروژه های شهر محسوب خواهند شد.

علی اصغر کمالی زاده در پایان گفت: مدیریت شهری منطقه ۴ با تمام قوا، پشتکار، برنامه ریزی علمی و زمان بندی دقیق سعی در خدمتگزاری مردم شریف و گرانقدر این منطقه را دارد و از خداوند بزرگ در این راه سخت لیاقت و همت بالا می طلبد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا