شهرمسکن و ساختمان

ماهانه ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان اقساط نهضت ملی مسکن در مقابل دستمزد ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان؟

طرح ملی مسکن برای افراد کم برخوردار که در خواب می بینند!

روز گذشته مدیرعامل صندوق ملی مسکن از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان خبر داد. در صورت تصویب این پیشنهاد در شورای عالی مسکن، در محاسبه بازپرداخت تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی به روش ساده، متقاضی باید در دوره ۲۰ ساله ماهانه ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان اقساط پرداخت کند. در حالی که امسال در خوشبینانه ترین حالت ممکن حقوق پایه وزارت کار با موافقت دولت با افزایش ۲۰% حقوق در سال جدید، حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ برای هر کارگر مشمول قانون کار به ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسید.

در حقیقت این عدم توازن میان اقساط وام نهضت ملی مسکن با دستمزد کارگر چراهای بسیاری در مسیر متقاضیان واقعی این مسکن به وجود می آورد؟

در حال حاضر اقساط این وام از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. به این ترتیب از مبلغ کلی اقساط وام مزبور، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزار کاسته شده است. گرچه به نظر می رسد که مبلغ چندانی از اقساط این وام کم نشده اما همین رقم هم برای خانوار کم درآمد، تعیین کننده است.

البته با وجود کاهش مبلغ قسط وام ۵۵۰ میلیونی مسکن، هنوز هم بسیاری از خانوارهای کشور قادر به دریافت این تسهیلات نیستند. در ضمن مبلغ اقساط ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی صرفاً برای دو سال اول بازپرداخت وام است. بعد از آن و از سال سوم، مبلغ اقساط به شکل پلکانی محاسبه خواهد شد.

بنابراین با افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان، در دو سال ابتدایی همان روش اشاره شده توسط مدیرعامل صندوق ملی مسکن برای دوره بازپرداخت اجرا خواهد شد و باید دید مبلغ اقساط در دو سال اول چه میزانی خواهد بو؟

اما با این حال در محاسبه بازپرداخت تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی به روش ساده، متقاضی باید در دوره ۲۰ ساله ماهانه ۱۰ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان اقساط پرداخت کند در حالی که دستمزد هر کارگر مشمول قانون کار ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان است که این قشر همان جامعه هدف طرح نهضت ملی مسکن بوده است حال باید قضاوت کرد که با چنین ارقامی چگونه یک خانواده می تواند به خانه دار شدن فکر کند؟

متأسفانه در حال حاضر، خیلی از متقاضیان واقعی مسکن از بازار خریدوفروش آن رانده‌شده‌اند و این موضوع نه از روی انتخاب بلکه به دلیل عدم تناسب میان مبلغ دستمزد با مبلغ اقساط این طرح ملی مسکن است که به‌نوعی با درامد ملی همانند درآمدهای نفتی ساخته می‌شوند و در حقیقت با چنین بی‌برنامگی، صاحبان اصلی این مسکن‌ها که قرار بود افراد کم برخوردار جامعه باشند خواب مسکن را خواهند دید؟

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا