شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

در راستای برگزاری نمایشگاه و همایش «سازندگان، سرمایه گذاران و توسعه گران کشور BID5»:

پشت پرده ساخت‌وساز در تهران: آیا مسئولیت اجتماعی تنها یک شعار است؟

به گزارش صما، عباس حیدری سازنده مطرح تهرانی در راستای برگزاری نمایشگاه و همایش «سازندگان، سرمایه گذاران و توسعه گران کشور BID5» موضوع مسئولیت اجتماعی را به عنوان یکی از موضوعات مورد بررسی در این برنامه ملی مورد اشاره قرار داد و بابیان اینکه نقش سازنده یا مجری در موضوع مسئولیت اجتماعی در حیطه ساخت‌وساز  نسبت به نقش کارفرما و طراح در مراحل بعدی قرار دارد، موضوع مسئولیت اجتماعی درروند ساخت‌وساز ایران را سلیقه‌ای دانست.

این سازنده با تجربه تهرانی در ادامه افزود: امروز بحث مسئولیت اجتماعی به سلیقه کارفرما مرتبط می‌شود و اینکه اولویت کارفرما در انتخاب شاخص‌های مسئولیت اجتماعی چه باشد، بسیار مهم است. هرچند نگاه قانونی نیز مانند جریمه بابت قطع درخت وجود دارد، ولی در حقیقت انتخاب این رویکرد تا حدود زیادی به تمایلات شخصی بستگی دارد.”

حیدری مطرح کرد: “تجربه نشان داده است که وقتی میان منافع شخصی و مسائل محیط زیستی تعارض پیش می‌آید، آنچه مهم می‌نماید، منافع شخصی است. هرچند استثنائاتی وجود دارد به‌عنوان‌مثال؛ زمان‌هایی که برای حفظ یک درخت، کارفرما بسیار هزینه و تلاش می‌کند، ولی این موارد بسیار معدود است.”

وی با اشاره به سازندگان منتخب در سطح ایران، موضوع مسئولیت اجتماعی را در سازه‌های این افراد مهم دانست که می‌تواند به این سازه‌ها روحی تازه  بخشد و این ساختمان‌ها را با ویژگی خاصی نسبت به سایر ساختمان‌ها متمایز کند.

 

تنها مسیر رسیدن به ساختمان پایدار بر اساس شاخص‌های مسئولیت اجتماعی قانونی شدن شاخص ها است

حیدری در پاسخ به این سؤال که اگر شاخص‌های مسئولیت اجتماعی طبق قانون به‌اجبار تبدیل شود، چه تأثیری بر روند ساخت‌وساز پایدار دارد، اظهار داشت: “شاید تنها مسیر رسیدن به ساختمان پایدار که بر اساس شاخص‌های مسئولیت اجتماعی ایجاد شود، تبدیل‌شدن این شاخص‌ها به قانون است تا بتواند به پشتیبانی نیروی ضمانتی و اجرایی درروند ساخت‌وساز منجر شود. این نیروی‌های ضمانتی می‌تواند جنبه تشویقی نیز داشته باشد به‌گونه‌ای که اگر مجموعه‌ای در مسیر رسیدن به ساختمان پایدار، شاخص‌های مسئولیت اجتماعی را مدنظر داشته باشد، از سوی متصدیان دولتی تشویق شود. درصورتی‌که امروز میان مجموعه‌های ساختی که موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی را مدنظر دارد با مجموعه‌هایی که این موضوعات را نادیده می‌گیرد، تفاوتی وجود ندارد. متأسفانه ما این موضوع را به‌وضوح لمس کردیم؛ به‌طوری‌که دریکی از پروژه‌هایی که مسئولیت ساخت آن را بر عهده داشتیم، نزدیک ۱۰۰۰ مترمربع به فضای سبز شهری اضافه گردید به این صورت که یک طبقه از ساختمان به‌طور کامل به فضای سبز اختصاص داده شد، ولی این موضوع از نگاه شهرداری پوشیده ماند و اهمیتی به این موضوع داده نشد. این یعنی نگاه به مسئولیت اجتماعی از دید سیاست‌گذاران و مدیران، موضوعی حاشیه‌ای است که این خود فقدان بزرگی در مسیر رسیدن به ساختمان پایدار است.”

گفتنی است نمایشگاه و همایش «سازندگان، سرمایه‌گذاران و توسعه گران کشور BID5» باهدف بهره‌گیری از تجربیات اجلاس‌ها و رویدادهای برگزارشده طی دو دهه اخیر این صنعت و گرد هم آوردن تمامی بازیگران کلیدی در صنعت ساخت‌وساز، معماری و شهرسازی کشور، در تاریخ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا