شهر

دوچرخه‌سواری در تهران؛ مسیر پرشیب تا تحول در حمل‌ونقل پاک

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران، پوریا علیمردانی، با اشاره به چالش‌های استفاده از دوچرخه در پایتخت اعلام کرد که دلیل اصلی عدم استقبال عمومی از طرح‌های دوچرخه‌سواری، شیب زیاد در برخی مناطق تهران است. وی تاکید کرد که سازمان حمل‌ونقل در نظر دارد به جای دوچرخه‌های معمولی، استفاده از دوچرخه‌های برقی را ترویج دهد تا این نوع حمل‌ونقل پاک، با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی شهر، جذاب‌تر شود.

علیمردانی در مورد برنامه‌های جامع کاهش ترافیک، به چهار مرحله اصلی اشاره کرد. وی توضیح داد که اولین مرحله، کاهش نیاز به سفرهای شهری با استفاده از فناوری‌های شهر هوشمند و ارائه خدمات آنلاین است؛ از جمله توسعه دورکاری و ارائه خدمات دولتی به صورت دیجیتال که می‌تواند تعداد سفرهای درون شهری را کاهش دهد. در مرحله دوم، توسعه و بهبود حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو و ون‌های عمومی مدنظر قرار گرفته است تا بتوان مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کرد.

وی افزود: مرحله سوم به ترویج حمل‌ونقل پاک و دوچرخه‌سواری برقی اختصاص دارد که در این راستا، سازمان حمل‌ونقل به دنبال تقویت زیرساخت‌های مرتبط با دوچرخه‌های برقی است. وی تاکید کرد که به‌منظور جلب توجه بیشتر مردم، تمرکز بر دوچرخه‌های برقی ضروری است و سازمان از اعتبارات خود برای توسعه حمل‌ونقل برقی استفاده خواهد کرد. مرحله چهارم نیز شامل ایجاد معابر جدید، کنترل ترافیک و محدودیت خودروهای تک‌سرنشین است که به کاهش تردد خودروها کمک می‌کند.

علیمردانی همچنین در خصوص بهبود ایمنی بزرگراه‌ها اعلام کرد که سازمان ترافیک با همکاری معاونت عمرانی شهرداری، نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و از طریق خط‌کشی‌های مناسب، ایمنی را در این مناطق افزایش داده است. او افزود که شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷، گزارشات مربوط به نقاط کم‌نور یا ناایمن را ثبت کنند تا اقدامات لازم برای بهبود ایمنی این معابر صورت گیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا