مسکن و ساختمان

پنل مدیریت پروژه‌های ساختمانی در دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان:

ورود دولت به ساختمان‌سازی سبب کوچ سرمایه شده است

پنل مدیریت پروژه های بزرگ ساختمانی بود، با حضور علی مدرس هاشمی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود وعضو هیئت مدیره انبوسازان اصفهان، سید سعید رشتی سیدنا مدیر عامل شرکت نگین آبشار اصفهان وعضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان اصفهان  و سید کریم داوودی، مدیرعامل شرکت مهدفام سپاهان و انبوه ساز ارشد برگزار شد.

داوودی، مدیرعامل شرکت مهدفام سپاهان و انبوه ساز ارشد با موضوع ارتقای زندگی در مسکن  سخنرانی کرد و گفت: تا ۷۰ سال پیش اساتید معماری می دانند که اساس طراحی چهارفصل و حیاط مرکزی بود. خانه های چهارفصل در بخش های مرکزی اصفهان بود و فضای شهری که در اروپا عملیاتی کردند را ما قبلا داشته ایم تا اینکه ما به سمت ویلاسازی رفتیم و از ۷۰ سال به بعد ویلاها ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر بود که  ۶۰ درصد حیاط بود و منازل با کیفیت بود. هنوز هم این ویلاهاهستند. ارتباط بین همسایگان وجود داشت و فضای گذر هم فضای بازی بچه ها بود.  از ۳۰ سال پیش به سمت آپارتمان سازی رفتیم که کیفیتی از زندگی در آن نیست. به نظر من مشکلاتی که الان داریم نتیجه وادادگی فرهنگی است . اول اشکال در طرح جامع است که ۶۰ درصد در قسمت شمال اصفهان اجازه ساخت داده است. مطالعه ای در شرکت انجام دادیم و متوجه شدیم باید به کیفیت ساخت توجه کنیم. تمام کمبودهایی که درآپارتمان سازی داریم مثل فضای تجمع به دلیل فضای کمتر آپارتمان برای حفظ روابط بین اعضای یک آپارتمان باید ایجاد کنیم همچنین مدیریت بهره برداری را در نظر بگیریم. سعی کنیم ریزدانه ها را تجمیع کنیم و طرح تفضیلی تکمیلی هم باید به دنبال تجمیع ریز دانه ها باشد. در ژاپن خانه ها  ریز مقیاس و در حقیقت خوابگاه است اما فضای شهری زنده وجود دارد که مردم از آنها استفاده می کنند. چندی پیش از یونسکو برای بازدید میدان امام آمده بودند و گفته بودند زیباست اما زنده نیست. در اصفهان باید شهرداری به فکر احیای فضای زیست مردم مانند میدان امام و چهارباغ باشد.

علی مدرس هاشمی سخنران دیگر درباره اقتصاد مسکن صحبت کرد و بیان کرد: اول باید دید مشکل اقتصاد در کجاست. وی در ادامه آماری از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ درباره بازارهای موازی مسکن ارائه داد و گفت : مسکن در سال ۹۲ تا ۹۶ وضعیت خوب را داشته است از ۹۰ تا ۱۴۰۱ بورس اول و طلا دوم بوده است . بدترین بازار در این سالها مسکن بوده است. وقتی در بازارهای موازی وضعیت آن بد می شود این پول روانه بازار مسکن می شود. 

وی سپس گفت: ۲۴ میلیون واحد مسکونی در کل کشور داریم که به روستایی و شهری تقسیم می شود. بیشترین تعداد مسکن اول  در تهراناست و اصفهان  سوم بوده .  میانگین محیط آپارتمان ها ۱۰۹ متر در اصفهان است. بیشترین ارزش ملک را تهران دارد و بعد اصفهان در ایران. تهران بیشترین معاملات مسکن را دارد و اصفهان رتبه هشتم معاملات اصفهان را دارد. معامله در اصفهان خیلی سخت است. در سه ماه آخر سال ۱۴۰۱  سرمایه گذاران  اصفهان نیز میزان ساخت و ساز را کاهش داده اند و شرایط ساخت و ساز در کل کشور و اصفهان بحرانی است.

دولت با ورود به ساخت و ساز اشتباه می کند باید زیرساخت ها را آماده کند تا سرمایه گذاران اقدام به ساخت و ساز کنند. همچنین سیاست گذاری هایی را پشت درهای بسته با عنوان پیش فروش ساختمان مطرح می کنند و الان باعث مسائل حقوقی است یا مالیات معاملات مکرر که پول همه توی جیب دولت می رود و مصرف کننده زیان می بیند. همه اینها سبب احتکار مصرف می شود.

سیدنا درباره پروژه های کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس صحبت کرد و به عوامل موثر در اجرای یک پروژه بزرگ اشاره کرد که اول به مدیریت مربوط می شود تا به ارزش افزوده به مالکان برساند. عمده ترین چالش ها همین چالش مدیریتی است و افراد سرجایشان نیستند و آموزشهای مدیریتی در ایران جدی و فراگیرنیست. مورد بعدی بودجه است در مگاپروژه امکان تامین کامل بودجه در ابتدای پروژه را نداریم اما باید به میزان لازم از سرمایه گذاران بعد وام بانکی و شیوه های دیگر استفاده کرد. همچنین وی درباره بحث مهندسی صحبت کرد و گفت در فرهنگ مهندسی کم و کاستی های فراوانی داریم. فرهنگ سازمانی که به طور جدی در آن بپردازیم. در پروژه های بزرگ کاملا پیچیدگی بیشتری داریم تا پروژه های کوچک و کاملا سرشت متفاوتی دارند. نیاز به تشکیلات حرفه ای و کارآمد در پروژه های بزرگ مقیاس داریم.  

 

 

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا