مسکن و ساختمان

مسکن اجتماعی، پروژه‌ای برای سالمندان کم‌درآمد امریکا

 

استودیو معماری دنیل لیبِسکیند جدیدترین پروژه‌ی خود از یک پروژه‌ی متفاوت در فری‌پورت واقع در ساحل جنوبی لانگ آیلند در ایالت نیویورک  را رونمایی کرده است: اقامتگاه‌ آلن و جرالدین روزنبرگ در قالب یک مسکن اجتماعی با آپارتمان‌های مقرون به صرفه برای سالمندان.
این اقامتگاه ۳۸۸۶ متر مربعی توسط یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد آمریکایی و با حمایت دولت ایالتی برای اسکان شهروندان سالخورده و کم درآمد و همچنین درصدی از سالمندان سابقا بی‌خانمان ایجاد شده است.

این پروژه متشکل از ۴۴ اتاق، اولین ساختمان تکمیل شده استودیو معماری دنیل لیبِسکیند در ایالت نیویورک است. البته این استودیو آلمانی پیش از این مسئولیت طرح اصلی سایت بازسازی شده‌ی مرکز تجارت جهانی در منهتن را برعهده داشته است.

اگرچه این پروژه‌ی ۵ طبقه در مقیاسی بسیار کوچک‌تر از بسیاری دیگر از پروژه‌های این استودیوی معماری است که اخیرا ساخته شده است، اما دانیل لیبسکیند بر این باور است که چنین پروژه‌های اصطلاحا کوچک مقیاسی برای جوامع انسانی کارآمدتر است.

او درباره اقامتگاه‌ آلن و جرالدین روزنبرگ می‌گوید: “این پروژه صرفا پروژه‌ای برای اقامت سالمندان نیست! این پروژه درباره مردم است؛ درباره ایجاد یک جامعه پر جنب و جوش و پویا برای سالمندان.”

نمای اقامتگاه‌ آلن و جرالدین روزنبرگ متشکل از پنجره‌هایی با اندازه‌های متفاوت و همچنین روکشی سفید رنگ است. البته مجموعه‌ای از خطوط با عبور از نمای این ساختمان باعث ایجاد جذابیت بصری می‌شوند و برجستگی‌های نامتقارنی را در نما ایجاد می‌کنند.

دنیل لیبِسکند در توضیح چرایی استفاده از پنجره‌های بزرگ و با اندازه‌های متفاوت در بخش‌های مختلف می‌گوید:
“پنجره‌های بزرگِ جانمایی شده در داخل واحدها و راهروها، به شکل‌گیری گفت‌وگوهایی پویا میان فضای داخل و خارج می‌پردازد! ایده‌ای که فضای داخلی را با نور طبیعی آغشته می‌کند… ایده‌ای که به منظره‌سازی‌‌های خلاقانه و متعدد می‌انجامد…”

لازم به بیان است واحدهای اقامتی در پیرامون یک راهروی مشترک سازماندهی شده‌اند! راهرویی که به فضای حیاط مرکزی منتهی می‌شود و به تشویق فعالیت و ارتباطات میان افراد می‌پردازد. سازماندهی این راهرو به گونه‌ای بوده است که ساکنان افراد را به انتخاب پله‌ها به جای استفاده از آسانسور تشویق کند.

به بیان معماران پروژه، چگونگی طراحی این اقامتگاه در تلاش است به تقویت کیفیت زندگی سالمندان کمک کند. برای تشویق بیشتر به ورزش، معماران یک تراس و مسیر پیاده‌روی را نیز در پشت بام ساختمان قرار داده‌اند!

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا