مسکن و ساختمان

ضرورت تاسیس انجمن توسعه وسرمایه‌گذاری و عمران در تهران

صنعت ساختمان نقش ویژه ای در تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال پایدار و رشد و توسعه اقتصاد ملی دارد و تقویت این صنعت می تواند بر رشد صنایع مرتبط با این حوزه که بیش از صد کسب و کار و حرفه را شامل می شود تاثیر مستقیمی داشته باشد.

سعید ظریف مدیرعامل مجتمع رسانه ای ساختمان و مجله ساختمان در گفتگو با صما بیان کرد: انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران استان خراسان رضوی پیشتر توسط جمعی از سرمایه گذاران عمرانی در اتاق بازرگانی مشهد تاسیس شده است که با توجه به تجربه موفق و خروجی های آن در ارتباط موثر با مسئولان دولتی،شهرداری ها، اتاق بازرگانی و استانداری و با توجه به اینکه سرمایه گذاران عمرانی در پروژه های مختلف دارای مشکلات متعددی هستند ضرورت  تاسیس «انجمن توسعه سرمایه گذاری و عمران استان تهران» احساس می شود.

وی افزود: هدف از تاسیس چنین انجمنی تعامل بیشتر سرمایه گذاران عمرانی با دولت، شهرداری ها و نهادهای ذی ربط، به اشتراک گذاشتن فرصت ها و ظرفیت هاسرمایه گذاران با یکدیگر و حل مشکلات سرمایه گذاران عمرانی است و می تواند در تهران نیز این انجمن در اتاق بازرگانی ثبت شود.

ظریف ادامه داد:  سرمایه ‌گذاران حلقه گمشده مدیران ما هستند و در این انجمن تلاش خواهد شد به مسائل تخصصی آنان پرداحته شود. یکی از رویکردهایی  که مد نظر است این است که مسائل این صنعت و سرمایه گذاران  به صورت تخصصی توسط کارشناسان آنالیز شده و با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی مسائل مختلف در معاونت فنی استانداری، کمیسیون ماده ۷۶، اتاق بازرگانی و شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شود. 

رضا احدیان، رئیس انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران استان خراسان رضوی درباره ضروت تاسیس چنین انجمنی گفت:  در هر صنعت سازمان ‌های مختلف درگیر هستند که ایراد بزرگ در زمینه عملکرد آن ها تصمیم گیری‌ های جزیره‌ ای است به این معنی که در زمینه ساخت و ساز سازمان‌ هایی مانند مسکن و شهرسازی، دارایی، نظام مهندسی، بانک، تامین اجتماعی، تاسیسات زیربنایی و شهرداری، از جمله سازمان هایی هستند که هیچگاه برای تصمیم گیری در این حوزه سر یک میز حضور نیافته اند.

رضا احدیان افزود: اتفاق خوبی که در مشهد رخ داده این است که معاون فنی و عمرانی استانداری برای نخستین بار آنالیز عوامل رکود در صنعت ساختمان استان را از بخش خصوصی خواستار شد.

درگیری سازمان های غیر ضروری در صنعت ساخت و ساز

احدیان گفت: برای احداث یک ساختمان بنا به دلایلی سازمان ‌هایی که ضرورتی برای دخالت آنها وجود ندارد، درگیر شده اند.
وی افزود: به عنوان مثال بیش از ۸۰ درصد آیین‌ نامه ‌هایی مانند تامین اجتماعی، در مسیر صنعت ساختمان سنگ اندازی می کنند و گره خاصی را باز نمی کنند.
وی در باره نقش بانک ‌ها در حوزه ساختمان اظهار کرد: زمانی که سودهای بانکی بیشتر از سودهای حوزه مسکن بود، مردم بیشتر تمایل به واگذاری سرمایه خود به بانک ‌ها داشتند این در حالی است که امروز که سود بانکی به ۱۵ درصد رسیده، با اینکه این امر اتفاق بسیار مطلوبی است، اما در عمل رونق خاصی به حوزه مسکن وارد نشده و علاوه بر آن بانک ‌ها نیز در سایه، سپرده هایی با سود ۱۷ و ۱۸ درصد می‌ پذیرند.

محمد شیشه‌ چی، دبیر انجمن توسعه سرمایه‌ گذاری و عمران استان خراسان رضوی نیز در این باره گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده و کمبود زمین در کلان شهرها جنبه ‌های انتفاعی مسکن پررنگ ‌تر شده لذا دستگاه ‌های نظارتی نیز دارای وظیفه مهمتر و پررنگ‌ تر شده‌اند.
وی اظهار کرد: در مشهد نیز با توجه به نبود صنایع مادر و انبوه زائرانی که به این شهر وارد می شوند، مسکن به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.
وی گفت: این امر باعث شده برخی به صورت غیر تخصصی و غیر حرفه ای وارد این حوزه شوند و شغلی با عنوان بساز بفروشی در شهر ایجاد شود و مشکلات عدیده ای در ساخت مسکن به وجود آید.
شیشه چی افزود: سودهای کلانی که در زمینه ساخت و ساز مسکن وجود داشت باعث شد سیستم های دولتی و نظارتی که در بخش مسکن به شکل جزیره ای تصمیم گیری می کنند، برای تأمین منابع خود، وارد بخش مسکن شوند به طوری که می توان نمود این امر را در افزایش قیمت پروانه های ساختمان مشاهده کرد.
وی اظهار کرد: تصمیم گیری های جزیره ای باعث شد هر بخش دولتی و شبه دولتی با وضع قوانین، خللی در بخش مسکن ایجاد کند تا بتواند از بخشی از سود کلان موجود در این بخش بهره ببرد.

احدیان در دومین اجلاس سازندگان و طراحان مشهد بر ضرورت داشتن انجمن صنفی سرمایه گذاران عمرانی تاکید کرد و گفت: تنها صنفی که می تواند صنایع مادر را راه بیاندازد صنعت ساختمان است، به سازندگان و سرمایه گذاران در سراسر کشور پیشنهاد می کنیم که چنین صنفی را در شهر خود پایه گذاری کنند. یکی از دستاوردهای ما تلاش سعی در اخذ مجوزهای لازم در فروش متری مسکن است که گام هایی در این زمینه برداشته ایم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا