شرکت ها

 استارتاپ طرح تو طرح؛ فرصتی برای خلاقیت معماران و رفع چالش برای کارفرمایان

طرح تو طرح استارتاپی است برای اینکه طراحی فضای مورد نظرتان را به جمع معماران خلاق بسپارید.  شما می‌توانید بهترین طرح را از میان برترین‌ها انتخاب کنید. در حقیقت این استارتاپ رابطی بین معماران و کارفرمایان است.

کارفرمایان اطلاعات اولیه ای از پروژه‌‌ی خود (شامل سایت پروژه، عکس‌ها، توضیحات، مدت زمان و مبلغ مسابقه و …) را در وب‌سایت آپلود می‌کنند، سپس طراحان و شرکت‌های معماری مختلف می‌‌توانند اطلاعات مسابقه را بخوانند و در آن شرکت کنند و طی مدت زمان تعیین‌شده، طرح یا طرح‌های پیشنهادی خود را به «طرح تو طرح» ارائه دهند. کارفرمایان تمامی طرح‌‌ها را بررسی و ارزیابی و از میان آن‌ها طرح برتر را انتخاب می‌کنند. پس از آن «طرح تو طرح» جایزه‌ی تعیین‌شده را به شرکت‌کنندگان منتخب پرداخت می کنند.

کارفرمایان می‌توانند هرگونه پروژه‌ی معماری نظیر طراحی نما، طراحی پلان، طراحی داخلی در کاربری‌های مختلف از جمله مسکونی، ویلایی، اداری، تجاری و… را به مسابقه بگذارند.

در ادامه با دکتر کوروش فتحی یکی از منتورهای این مجموعه و همین طور مهندس سالار رسول‌زاده کارفرمای یکی از پروژه‌ها گفت‌وگو داشته‌ایم که در ادامه ذکر می‌شود.

لطفا کمی درباره طرح تو طرح  و شکل‌گیری آن توضیح دهید؟

فتحی: طرح تو طرح بهترین راه‌حل برای ارتقای معماری شهری است. ما دو نوع معماری داریم؛ معماری المان‌های شهری که کارفرما دولتی است و معماری بدنه شهر که آن را معمارها و سازندگان می‌سازند. فکر می‌کنید چند درصد از سازندگان ما به معمار داشتن یک پروژه اهمیت می‌دهند؟  اگر اهمیت نمی‌دهند به این دلیل است که طراحی پروژه‌های شهری، توسط معدود معمارهایی انجام می‌شود که هزینه زیادی به سازندگان تحمیل می‌کنند و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار ندارد. به‌همین دلیل شهر ما تا این اندازه بدنه زشتی پیدا ‌کرده است. در طرح تو طرح  متخصصانی هستند که بر قوانین شهری تسلط دارند و بهترین بازده را برای کارفرما از نظر متراژی و قواعد و اصول شهرسازی ایجاد می‌کنند؛ با استفاده از معمارانی که ایده و خلاقیت دارند، اما شناخته‌شده نیستند و دیده نمی‌شوند. تاکنون چندین مسابقه را داوری کرده‌ام با آرشیتکت‌هایی آشنا شده‌ام که ایده‌های درخشان و فکرهای خوبی دارند.

الان یکی از ضعف‌هایی که در معماری با آن مواجه هستیم سرخوردگی فارغ‌التحصیلان است به دلیل نبود کار. در حالی که در هر کوچه یک ساختمان در حال ساخت است و یک فرصت شغلی برای معماران به وجود می‌آورد. معماران با حضور در مسابقات طرح تو طرح می‌توانند دیده شوند و فرصت کاری پیدا کنند. از سوی دیگر کارفرما نیز طرح‌های زیادی دریافت می‌کند. منتورها و مشاوران به کارفرما و سازنده کمک می‌کنند تا طرح بهتر را انتخاب کند.

طرح‌های فینالیست‌های یکی از مسابقات طرح تو طرح
طرح‌های فینالیست‌های یکی از مسابقات طرح تو طرح

 

لطفا درباره فرایند کار در طرح تو طرح توضیح دهید؟

فتحی: در مسابقات طرح تو طرح معمار طرح  خود را ارائه می‌دهد و در جلسه‌ای که معماران، کارفرما و منتور معماری در آن حضور دارند یک به یک کارها بررسی می‌شوند و طرح‌ها کرکسیون می‌شود تا مسیر حرکت طراح به سمت تفکر پروژه خاص طی شود. در طرح تو طرح به دنبال برگزاری صرف مسابقه معماری نیستیم بلکه هدف این است که معماران طرح‌های خود را ارائه دهند و کارفرما نیز کارهای خوب را ببینند.

ارزش افزوده چقدر در طرح تو طرح برای شما مهم است؟

رسول‌زاده: افرادی که در طرح تو طرح کار می‌کنند چون قواعد و ضوابط شهرداری را می‌دانند،  خود به خود ارزش افزوده‌ای برای پروژه به ارمغان می‌آورند.

 مردم دنبال محصول جدید هستند و برایشان اینکه چه کسی آن را می‌سازد مهم است. بنابراین با کمک طرح تو طرح می‌توان معمارهایی را پیدا کرد که کمک کنند معماری شهر از این وضعیتی که در حال حاضر دارد، خارج شود.

 معمولا چه مسائلی بین سازنده و معمار وجود دارد؟

 رسول‌زاده: خوبی طرح تو طرح این است که طرح های زیادی دریافت می کنیم. ادیت‌های زیادی با کمک منتور روی آنها انجام می‌شود. کارفرمایان با طیب خاطر بیشتر و قیمت کمتری که طرح تو طرح برای کارفرمایان در نظر گرفته است طراحی را انجام می‌دهند و دست کارفرما برای انتخاب طرح ارزشمندتر باز است. از طرف دیگر معمارانی که از  طریق طرح‌تو‌طرح در مسابقات شرکت می کنند، چند سال جلوتر از سایر معماران ناشناخته هستند. در حال حاضر برای پروژه خودمان، چندین طرح دریافت کردیم که نمی دانیم کدام را انتخاب کنیم. واقعا همه‌ی طرح‌ها خوب هستند.

طرح‌های فینالیست‌های یکی از مسابقات طرح تو طرح

 

طرح تو طرح چه تاثیری در معماری ایران از نظر شما دارد؟

فتحی: پرورش معماران قبلا در شرکت‌های مهندسین مشاور انجام می‌شد و الان این ارتباط قطع شده است و شاهد پرورش معمار نیستیم. استارتاپ طرح تو طرح در پی تهیه نقشه‌های اجرایی و کمک به آموزش معماران است.

همچنین در انتهای این جلسه گفت‌وگویی کوتاه با چند معمار داشتیم که در مسابقات طرح تو طرح شرکت کرده‌اند که بیان کردند این طرح باعث اشتغال‌زایی و ایجاد فضا برای معماران جوان شده است. آنها معتقد بودند که این استارتاپ می‌تواند به معماران جوان در اثبات خود کمک کند.

وب سایت طرح تو طرح

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا