بازگشت توان تولیدی شرکتهای واگن سازی داخل کشور یکی از اصلیترین محورهای مدنظر وزارت راه و شهرسازی در نمایشگاه حمل و نقل ریلی بود، اولویتی که هرچند تا نهایی شدن راهی طولانی در پیش دارد اما استارت آن با ۵ قرارداد جدید زده شده است.
کاهش قابل توجه تقاضا برای واگنهای تولید داخل و مشکلات اقتصادی که صنعت
کشور در طول تمام سالهای گذشته با آن دست و پنجه نرم کرده باعث شده است بخش قابل
توجهی از ظرفیت شرکتهای واگن سازی کشور غیر فعال شده یا به دیگر حوزهها اختصاص
یابد.
چندی قبل مدیر عامل شرکت ایریکو رسما اعلام کرد
این شرکت در تمام سالهای گذشته به حالت نیمه تعطیل در امده و برای گذران امور ابتدایی
مجبور به پذیرش کارهایی مانند تعمیر واگن دسته دوم شده است.
در سوی دیگر نیز هرچند با خصوصی سازی در عرصه شرکتهای حمل و نقل ریلی
این امید به وجود آمد که تقاضا برای خرید واگنهای داخلی جدید افزایش پیدا کند، اما
فشارهای اقتصادی و محدودیت منابع مالی این شرکتها به دلایلی چون پایین بودن نرخ
بلیت باعث شد عملا مشتری خاصی برای واگنهای ساخت داخل پیدا نشود.
با نمایان شدن نخستین نشانهها از خروج ایران از رکود اقتصادی، وزارت
راه کار خود را برای بهبود وضعیت این شرکتها آغاز کرده وبا سپردن چند طرح جدید قصد
دارد کارخانههای داخلی را دوباره سرپا کند.
این قراردادها که تأمین ۳ هزار واگن باری و ۱۰۰ واگن مسافریرا در
دستور کار شرکتهای واگن سازی قرار داده و بناست در آیندهای نزدیک با طرحهایی بزرگتر
تکمیل شود.
البته در این بین لحاظ شدن شرط شرکتهای حمل و نقل ریلی از اهمیت
بالایی برخوردار است. رسیدن سطح کیفی واگنهای داخلی به خارجیها و البته قیمت رقابت
پذیر آنها با نمونههای خارجی شرطهایی غیر قابل چشم پوشی است که باید فکری به
حال آنها شود.