برگزاری چهارمین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۵ کشور؛
بازنگری دورههای آموزشی در هفت رشته مهندسی
در سومین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۵ کشور، برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسان توسط استان فارس ارایه و مقرر شد تا پس از تایید جهت اجرا به سازمان ابلاغ شود و در صورت اجرای موفق در استان فارس به سایر استانهای کشور تسری یابد.
سومین نشست مدیران مسکن و ساختمان منطقه ۵ کشور (شامل استانهای
کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستانوبلوچستان و ادارات کل راه و شهرسازی کرمان
جنوب و لارستان) به منظور تبیین پیشنویس آیین نامه کنترل ساختمان، سیاستهای
توسعه مسکن در کشور و همچنین ارایه برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسان در ساختمان
دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این نشست که به همت دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار شد
برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسان توسط استان فارس ارایه شد.
بر اساس این گزارش، در اجرای تفاهمنامهای که به امضای حامد مظاهریان
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و فرجالله رجبی رئیس سازمان نظاممهندسیساختمان
کشور رسید، سازمان نظام مهندسی استان فارس به مدت دو سال به عنوان پایلوت
اجرای طرح کارآموزی مهندسان پیش از ورود به حرفه معرفی شد. تفاهمنامه فوق در
راستای تحقق اهداف بندهای ۳، ۵ و ۶ از ماده ۲ و بندهای ماده ۲۱ قانون نظام مهندسی
و کنترل ساختمان و به منظور ایجاد بستری مناسب برای اجرای ماده ۲۵ قانون و ماده ۵
آییننامه اجرایی آن و انجام کارآموزی موثر دانشآموختگان متقاضی ورود به حرفه به
امضا رسید. (جزئیات امضای تفاهمنامه را اینجا بخوانید.)
بر اساس تفاهمنامه فوق نیز مقرر شد تا استان فارس محتوای آموزشی و
گردشکار اجرایی آن را تدوین کرده و برای تصویب به وزارت راه وشهرسازی ارجاع دهد تا
پس از تایید جهت اجرا به سازمان ابلاغ شود. این طرح درصورت اجرای موفق آن در استان
فارس به سایر استانها تسری مییابد.
به گفته مانیفر شیوهنامههای مرتبط با آموزش نیز مورد بازنگری قرار
گرفته و در این رابطه جهت اخذ نظرات استانها مکاتباتی با تمامی استانهای کشور
انجام شده است. دورههای آموزش در هفت رشته مهندسی نیز در حال بازنگری است که
تمامی آنها در قالب پیشنهاد هستند و باید به تصویب وزارت راه و شهرسازی برسند.
ارایه کنندگان آیین نامه گردشکار اجرایی طرح آموزش کارآموزی مهندسان
در بیان چرایی تهیه این برنامه، کمبود اطلاعات مهندسان در ارایه خدمات حرفهای با
توجه به شرح خدمات، ضعف ساختار تشخیص صلاحیت حرفهای مهندسان و نیاز به تجدیدنظر
بنیادی در سیستم آموزش مهندسی کشور را عنوان کردند.
همچنین هدف از تهیه این طرح نیز تقویت رویکردهای کاربردی و عملی در
آموزش مهندسان، به روزرسانی دورههای آموزشی موجود و آموزش مستمر مهندسی و بهروز رسانی
اطلاعات مهندسان است.
به گفته تهیه کنندگان این طرح آموزشی ابتدا وضعیت کنونی آموزشی مهندسی
در دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، عدم ارایه دروس کاربردی- تخصصی
حرفه ای، افت سطح کیفی آموزش مهندسی، متناسب نبودن تعداد فارغ التحصیلان با
نیازهای بازار کار خدمات مهندسی، عدم توجه کافی به آموزش مقررات ملی ساختمان بخشی
از ترسیم وضعیت موجود است.
بر همین اساس نیز تدوین دورههای آمادگی ورود به حرفه به منظور آشنایی
با حرفه مهندسی، آموزش تخصصی مقدماتی و کارآموزی حرفهای، جلوگیری از ارایه مطالب
تکراری، تعریف دورههای تکمیلی با رویکرد کاربرد عملی نسبت به مرحله قبل و تبیین
نوآوری و ابتکار در دستور کار قرار خواهد گرفت.
همچنین تعریف دورههای بازآموزی (مهندسان پایه سه و بالاتر) با اهداف
ضرورت آموزش مستمر، آموزش دستاوردهای نوین، تشویق به تهیه مقالات فنی و مهندسی و
ثبت تجارب حرفهای از دیگر اقداماتی است که پیشنهاد شده است.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان همچنین در نشست فوق از تشکیل
کمیته های ایمنی در اغلب استان های کشور خبر داد.