مسکن و ساختمان

درگفت وگو با «صما» مطرح شد:

سه چالش اصلی بازارمسکن در سال ۹۳

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه بازار مسکن درسال جاری با سه چالش اصلی روبه روخواهد بود گفت: اقناع مردم برای مشارکت در صندوق های پس انداز، وصول اقساط تسهیلات مربوط به طرح مسکن مهر ونیزاجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها که به کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن منجرمی شود ازجمله مشکلات عمده ای است که تصمیم گیران بازارمسکن درسال جاری با آن روبه رو خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ما دکتربابک حاجیان با بیان مطلب فوق درگفت وگو با «صما» اظهارداشت: واقعیت امر این است که درسال جاری تحت تاثیر تغییر رویکرد مسوولان، دیگر بازار مسکن تسهیلاتش را نمی تواند به سبک وسیاق قبل ازطریق پول داغ وخط اعتباری جداگانه که خاصیت تورم زایی سنگینی داشت تهیه کند.

وی تاکید کرد: براین اساس دولت همچنان که وعده داده است مسیرتامین تسهیلات مسکن را ازطریق مکانیزم های دیگری نظیرصندوق های پس انداز دنبال خواهد کرد.

عضوهیات علمی دانشگاه با بیان اینکه سوق دادن مردم برای سرمایه گذاری دراین پس اندازها زمان براست اظهارداشت: بدون شک لازمه جمع آوری سرمایه های خرد مردمی، قانع کردن آنها برای ورود به این نوع مکانیزم ها است که امرنیز در یک بازه زمانی کوتاه مدت محقق نمی شود و اندکی زمان براست.

حاجیان تاکید کرد: براین اساس این فرآیند باعث می شود که سرعت تولید مسکن کاهش پیدا کند واحتمال تحقق این امر درحالی است که نامعادله عرضه وتقاضا بزرگترین تهدید بازارمسکن است و با این رویکرد باید منتظر ماند تا مشخص شود دولت ازطریق چه راهکاری می خواهد این موضوع را مدیریت کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی درعین حال از دیگر چالشهای پیش روی بازار مسکن ;را وصول اقساط تسهیلات مسکن مهرارزیابی وتصریح کرد: دولت برای تکمیل پروژه های مسکن مهر قصد دارد که ازمحل جمع آوری اقساط مسکن مهر وتزریق دوباره آنها به این پروژه، واحدهای نیمه کاره مسکن مهر را تکمیل کند.

وی ادامه داد: این درحالی است که قطعا وصول این مطالبات با معضلات خاص خود همراه خواهد بود که همین مساله باعث می شود تامین مالی مسکن مهر با چالش مواجه شود و براین اساس مسکن مهر مجددا برای دولت دردسرساز خواهد بود.

این استاد دانشگاه درعین حال تاکید کرد:درهمین حال باتوجه به اینکه اجرای فازدوم هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای است که جریان نقدینگی همانند سنوات قبل به بازار تحمیل نمی شود ناخودآگاه قدرت خرید مردم پایین می آید که همین امرخود می تواند از جمله دلایلی باشد که به کاهش رغبت سازندگان برای عرضه مسکن منجرشود.

انتهای پیام/

کد خبر: ۰۲۲۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا