راهكار آسفالتيها براي دسترسي به قير ارزان
توليدكنندگان آسفالت در واكنش به رد طرحي كه كميسيون عمران مجلس براي تامين سريع و ارزان قير به صحن مجلس ارائه كرده بود، از وزارت راهوشهرسازي خواستند رايزني با دولت براي تحول اساسي در سيستم توزيع درست مادهاوليه آسفالت را آغاز كند.
دو هفته پيش كميسيون عمران طرحي براي تصويب به صحن مجلس برد كه براساس آن وزارت نفت موظف ميشد قير مورد نياز پروژههاي عمراني وزارت راهوشهرسازي و همچنين شهرداريها را از محل فروش نفت بهصورت تعهدي در اختيار پيمانكاران و توليدكنندگان آسفالت قرار دهد و در مقابل، وزارت راهوشهرسازي از محل منابع مالي پروژهها، هزينه قير را به وزارت نفت پرداخت كند.
اكنون در پي مخالفت مجلس با اين طرح، انجمن توليدكنندگان آسفالت با ارائه سه راهكار به دولت خواستار اصلاح امور عرضه و فروش قير در بورس شده و درخواست كرده بازار دلالي قير كه قيمت فروش از كارخانههاي قيرسازي به آسفالتيها را تا 30 درصد افزايش ميدهد را حذف كند.
در اين پيشنهاد تاكيد شده است: عرضه قير در بورس از حالت يكبار در 20 روز كه بدون اطلاع قبلي مصرفكنندگان واقعي قير انجام ميشود به حداقل 4 بار در هفته افزايش پيدا كند و حجم عرضه آن نيز زياد شود. همچنين هنگام عرضه قير در بورس، فقط دارندگان پروانه فعاليت در حوزه توليد آسفالت و پيمانكاران پروژههاي عمراني داراي قرارداد معتبر با دولت يا شهرداري و مصرفكنندگان اصلي اين ماده نفتي اجازه خريد داشته باشند نه اينكه دلالها و واسطهها با خريد آن، محمولههاي قير را تني 150 هزار تومان گرانتر به مصرفكنندگان واقعي بفروشند.
راهكار سوم آسفالتيها فروش تعهدي و اعتباري قير است تا آنها در ازاي فروش تعهدي آسفالت به پروژههاي عمراني بتوانند هزينه خريد قير را نيز به موقع دريافت و پرداخت كنند. رييس انجمن آسفالت تهران و البرز در اين پيشنهاد تاكيد كرده است: در بورس بعد از چندين روز ناگهان به مقدار 5 تا 10 هزار تن قير عرضه ميشود و افراد حقیقی یا حقوقی به هر میزان که بخواهند می توانند قیر عرضه شده را خریداری كنند، از آنجاییکه مصرفکننده عمده قیر در داخل کشور کارخانههاي آسفالت هستند و برای این واحدهای تولیدی از طرف بورس و شرکت فروشنده قیر هیچگونه اولویت و تسهیلاتی برای خرید قیر درنظر گرفته نشده، بنابراین، خرید مواد اولیه این كارخانهها نسبت به دلالان و واسطه ها در حد فوق العاده پایینی قرار می گیرد. لذا اگر بورس توليدكنندههاي قير را ملزم كند همه روزه بهصورت مداوم قير توليدي روزانه را در تالار عرضه كند و فقط به مصرفكنندگان واقعي بفروشد، در آينده نزديك بساط دلالگري برچيده ميشود.
سيدجليل طباطبايي تاكيد كرد: با توجه به صادرات و قاچاق قير پيشنهاد ميشود عرضه و فروش قير به كارخانههاي آسفالت با نظارت انجمن آسفالت باشد و در عين حال اين انجمن تعهد ميدهد قاچاق قير به خارج از كشور بطور كامل محدود شود. وي همچنين با بيان اينكه خريداران آسفالت پول كارخانهها را سه تاشش ماه بعد پرداخت ميكنند، از توليدكنندگان قير خواست اين محصول را براي فروش به توليدكنندههاي آسفالت داراي پروانههاي بهرهبرداري نيز بهصورت اعتباري با اخذ اسناد معتبر عرضه كنند
وي اظهار اميدواري كرد: توليدكنندگان آسفالت بتوانند به كمك توليدكنندگان قير و سازمان بورس كالا، نسبت به تامين به موقع آسفالت براي پروژههاي عمراني اكنون به مساحت زيادي نيمهتمام باقي مانده يا پيشرفت آنها به كندي صورت ميپذيرد، اقدام كنند.