مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: در حال حاضر علاوه بر ایتالیا با کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی در زمینه همکاریهای حمل و نقل پیشنهادات مختلفی مطرح شده است.
مهدی حیدری در پاسخ به این سوال که آیا پیمانکاران
ایتالیایی در ساخت پروژههای عمرانی جایگزین پیمانکاران چینی خواهند شد؟ بیان کرد:
قبل از اینکه برجام به اجرا برسد ما در زمینه همکاریهای بینالمللی با محدودیت
مواجه بودیم. بهطور طبیعی در دوره تحریمها نمیتوانستیم با پیمانکاران بزرگ دنیا
در کشورهایی چون ایتالیا و فرانسه همکاری کنیم به همین جهت بخش قابل توجهی از
پروژههای عمرانی با همکاری پیمانکاران چینی به اجرا رسید. البته نمیخواهیم بهطور
کلی چینیها را در پروژههای عمرانی کنار بگذاریم. آنها در زمینه حمل و نقل توانمندیهای
خاص خود را دارند.
وی ادامه داد: به هر حال در شرایط پس از برجام فضای بازی برای کشورمان
در حوزههای مختلف اقتصادی ایجاد شده است که امکان مذاکره با کشورهای بیشتری داریم
که قبلاً این شرایط وجود نداشت. تنها قرار نیست که با ایتالیا در زمینه عمرانی و
حمل و نقل همکاری کنیم. به هر حال ایتالیا یکی از شرکای تجاری با سابقه ما است؛
قطعاً سطح همکاریهایمان در زمینه شقوق مختلف حمل و نقل از جمله بخش حمل و نقل
جادهای افزایش خواهد یافت.
مدیرکل دفتر مشارکتها و جذب سرمایهگذاری وزارت راه و شهرسازی تصریح
کرد: در حال حاضر علاوه بر ایتالیا با کشورهایی
چون آلمان، فرانسه، ژاپن و کره جنوبی در زمینه همکاریهای حمل و نقل پیشنهادات
مختلفی مطرح شده است. اغلب این کشورها اعلام آمادگی کردهاند که با ما در این
زمینه همکاری کنند و به تناسب آن پروژههای عمرانی را اجرایی کنند. به همین جهت در
حال بررسی پیشنهادهای مربوطه هستیم تا در زمینه تامین مالی پروژههای عمرانی از
محل سرمایهگذاری خارجی گامهای بزرگی برداریم تا با به سرانجام رسیدن پروژههای
عمرانی در جهت تحقق رشد اقتصادی هشتدرصدی حرکت کنیم.