یک کارشناس صنعت خودرو:
تجهیز ناوگان تاکسیرانی به هیبریدیها ضرورت است/خودروسازان در تولید خودروی هیبریدی کند هستند
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: تلاش بسیاری از سوی سازمان شهرداری و دولت برای تجهیز ناوگان تاکسیرانی به خودروهای هیبریدی انجام شده است ولی تاکنون این فرآیند نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا کند پیش رفته است.
در یکی دو سال
اخیر، صحبت از تجهیز ناوگان تاکسیرانی به خودروهای هیبریدی به میان آمده است.
مسوولان معتقدند، باید در چرخه تاکسیرانی کشور به خصوص تهران، تغییراتی پدید آید و
از خودروهای هیبریدی استفاده کرد تا شاید بتوان از مشکلات آلودگی هوای کشور کاست
با این وجود تاکنون برای این امر اقدام خاصی صورت نگرفته است با این حال به تازگی
بازهم از ورود خودروهای هیبریدی و برقی به ناوگان تاکسیرانی سخن گفته شده است اما
این بار گفته شده است که قراراست 1000 دستگاه خودروی هیبریدی وارد این ناوگان شود
در حالیکه در گذشته صحبت از 10 هزار دستگاه بود. با این حال باید منتظر ماند آیا
این بار این وعده متولیان حمل ونقل کشور عملیاتی خواهد شد یا خیر.
فربد زاوه پیرامون این موضوع تاکید دارد: تلاش بسیاری از سوی سازمان شهرداری و دولت برای
تجهیز ناوگان تاکسیرانی به خودروهای هیبریدی انجام شده است ولی تاکنون این فرآیند
نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا کند پیش رفته است.
او ادامه داد: سهم خوروهای هیبریدی در
بازار جهانی هنوز به یک درصد نرسیده است و بزرگترین بازاری که از لحاظ سهم بازاری
برای این خودروها وجود دارد، هلند است که 4.5 درصد خودروهایی که فروخته میشوند،
هیبرید هستند. البته بزرگترین بازار از لحاظ تعدادی آمریکاست که نزدیک نیم میلیون
خودرو به صورت هیبرید در آنجا فروخته میشود.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: از
آنجا که تولید این خودروها کم است و حتی در بسیاری از برندها هم تولید نمیشوند
این خودروها ارزان نیستند. به همین توسعه این خودروها در شبکه تاکسیرانی کشور با
شیوهای که در حال حاضر در پیش گرفته شده است، تنها ممکن است در حد واردات 50 تا
100 دستگاه اتفاق بیفتد.در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام داد.
الزامات فراگیر شدن خودروهای هیبریدی
او خاطر نشان کرد: مگر اینکه راهکار دیگری
را در این زمنیه در نظر بگیریم. یعنی مثلاً خودرویی
را کانورت و به خودروی هیبریدی تبدیل کنیم یا بر روی یک خودروی ایرانی این
کار را انجام دهیم. به عقیده من تنها در این صورت است که خودروسازان میتوانند به
یک تیراژ خیلی بالا در زمینه خودروهای هیبریدی برسند و اثر آن را به صورت
قابل درک در مصرف سوخت مشاهد کنیم. ولی کاری که در حال حاضر پیش گرفته شده
به جایی نخواهد رسید و منجر به کاهش مصرف نمیشود.
زاوه در خصوص توانایی خودروسازان داخلی
کشور برای تولید این خودروها تاکید کرد و گفت: این مساله از لحاظ فنی شدنی است و
اینکه این کار از لحاظ مدیریتی چه میزان طول میکشد بحث دیگری است.
او ادامه داد: تکنولوژی هیبرید از لحاظ
فنی تا سه، چهار سال پیش یک تکنولوژی بسیار پیچیده بود و بیشترین مشکل هم سر باتری
بود. ولی بعد با رشد دنیای باتری، به دلیل برخی وسیلههای آیتی نظیر موبایل، لپتاپ
و … و همچنین از طرفی حضور یکسری خودروساز مثل تسلا، باعث شده تا مشکلات حل شده
و یک جهش تکنولوژیکی در این زمینه اتفاق افتاده است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان
داخلی، امکان دسترسی به تولید این خودروها را دارند اما با کندی در این زمینه حرکت
میکنند.
تفاوت خودروهای هیبریدی و برقی
او درخصوص تفاوت خودروهای هیبریدی و برقی
گفت: خیلی از بحثهایی که در مورد خودروهای هیبرید مطرح میشود در این مورد است که
اشتباهاً خودروهای الکتریکی را هیبرید میگویند. در صورتی که خودروهای هیبریدی،
خودروی الکتریکی نیست و میتواند شارژ نشود و خودش خودش را شارژ کند.
این کارشناس صنعت خودرو درباره ورود 1000
دستگاه خودروی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی گفت: قبلا مسوولان گفته بودند می
خواهند 10 هزار دستگاه هیبریدی وارد کشور کنند که در ناوگان تاکسیرانی جایگزین شود
اما ما در زمان گفته بودیم این عدد بسیار بزرگ است و تامین این تعداد
دستگاه کار بسیار پیچیدهای است. حالا باید آیا متولیان امر می توانند 1000
خودرویی که گفته اند وارد کنند. قطعا این موضوع گام مناسبی در کاهش آلودگی کلان
شهری چون تهران است.
او افزود: با این حال محدودیتهای زیادی
از لحاظ وارداتی و هم از لحاظ شرکت نمایندگی وجود دارد که با این حساب خیلی خوشبین
به این مساله نیستم که تا آخر سال واردات به هزار دستگاه برسد.
زاوه در خصوص حمایت دولت برای ورود
خودروهای هیبریدی گفت: دولت در این زمینه
تنها تعرفهها را صفر کرده، کاری شبیه مدل حمایتی دولت آمریکا است. دولت
آمریکا تا یک سقفی بخشودگی مالیاتی تعیین کرده است یعنی اگر یک خودروی هیبریدی
بخرید تا سقف پنج هزار دلار از مالیاتهای مرتبط با حمل نقل بخشیده میشود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در
ایران هم به این صورت است ولی در خصوص خودروی داخلی عملاً باید به یک راهکار
بهتری برسد چون تنها این کافی نیست که فقط تعرفه را نگیرند، چون در خودروهای داخلی
قطعات ساخت داخل است و تعرفه مربوط به این قطعات عدد قابل توجهی نمیشود.
او گفت: به نظر من دولت باید انگیزه
خودروسازان را برای ارائه خودروهای هیبریدی در زمان کوتاه بالا ببرد. یعنی برای
آنها زمانبندی بگذارد یعنی مثلاً بگوید اگر خودروسازان تا سال آینده خودروی معرفی
شده را تمام کردند، درصدی از مقدار هزینههای آنها بخشیده میشود و اگر تمام
نکردند کمتر بخشیده شوند. تا اینگونه سرعت این فرآیند را افزایش دهند و خودروسازان
را به سمت توسعه خودروهای هیبریدی با انگیزه حرکت کنند.
زیرساختهایی که برای توسعه این خودروها
لازم است
این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: خودروی
هیبریدی هیچ زیرساخت ویژهای نیاز ندارد و از همین زیرساخت توزیع سوخت بنزین میتوان
برای آنها استفاده کرد و این یک حسن محسوب میشود که نیاز به هزینه برای زیرساخت
این خودروها نیست. برخی از این خودروهامیتوانند از برق شارژ شوند بلکه
انواع و اقسام این خودروها قابلیت شارژ شدن را از طریق سیستم برق خانگی دارند. با
نصب یک دستگاه خیلی کوچک در خانه هم میتوان این خودروها را شارژ کرد.