آینده مجتمعهای تجاری در شهرهای بزرگ
ساختوسازهای غیر مسکونی (عمدتا تجاری) سه سال اخیر که به شکل سونامی از سوی سرمایهگذاران خصوصی و برخی نهادهای وابسته، انجام شده در حال حاضر تهران و چند کلانشهر دیگر را با حجم زیادی برج و مجتمع تجاری- خدماتی چندمنظوره روبهرو کرده است.
سرمایهگذاران برخی از این مجتمعها به علت عدم آشنایی با شیوههای
موفق واگذاری غرفههای تجاری، در بهرهبرداری و بازگشت سرمایه صرف شده در این املاک
به مشکل خوردهاند. این در حالی است که هم در ایران و هم در سایر کشورها، نمونههای
موفقی از «مال»داری وجود دارد که میتواند دید حرفهای به صاحبان این املاک در
حال ساخت بدهد. از طرفی، تغییر فضای اقتصادی در ایران، نیاز به احداث مالهای جدید
(مجتمع های تجاری چند منظوره) را افزایش داده است مشروط بر اینکه، این مجتمعها
متناسب با شرایط روز و خواست صنوف مختلف عرضهکننده کالا و خدمات طراحی و ساخته
شود.