برگزاری اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال– جنوب در تهران
وزیر راه و شهرسازی گفت: جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن زیرساختهای مناسب حمل و نقلی در بخشهای مختلف، نقش مهمی را در رشد و گسترش تجارت منطقه اکو به ویژه کشورهای محصور در خشکی ایفا میکند.
«عباس
آخوندی» در نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی -اکو-
در بندر ترکمنباشی ، افزود: اجلاس وزاری حمل و نقل کریدور شمال –جنوب مهر ماه
امسال در تهران برگزار و مسائل مربوط به تجاری سازی این کریدور، وضع نظام تعرفه و
سایر مسائل مربوط به آن بررسی خواهد شد.
وی با اشاره به افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر چابهار و ظرفیت ۸ میلیون
تنی فعلی آن و تکمیل طرح های توسعه آن با مشارکت طرفه های خارجی اعلام کرد که
موقیعت ویژه ترانزیتی این بندر در اتصال شرق آسیا به شبه قاره هند و افغانستان به
آسیای میانه، روسیه و اروپا کمک بسیار چشمگیری به رونق ترانزیت منطقهای و بینالمللی
و به تبع آن روانسازی جریان تجارت در این منطقه خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، با ارائه آخرین وضیعت کریدور بینالمللی شمال-جنوب
و اقدامات صورت گرفته در اتصال شبکه ریلی آستارا در ایران و آستارای آذربایجان،
اعلام کرد که تا تکمیل حلقه مفقوده باقیمانده در مسیر این کریدوربه صورت حمل و نقل
ترکیبی انجام می شود.
آخوندی تاکید کرد که امروز زمان برداشتن گامهای عملی برای تحقق برنامهها
و تصمیم هایی است که قبلا در منطقه اکو و چارچوب برنامه های بخش حمل و نقل اکو وضع
شدهاست .
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مقدمات و ساز و کارهای لازم
برای مطالعه تجاری سازی کریدور ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران بزودی نهایی شود.
آخوندی اضافه کرد: امیدوارم که اجلاس وزاری حمل و نقل کشورهای واقع در
مسیر کریدور چین، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران که کشور چین
را از مسیر این کشورها و ایران و اروپا متصل می کند و افغانستان میزبانی آن را بر
عهده گرفته است ، امسال برگزار شود.
وی همچنین ضرورت حضور چین در این کریدور و نیز گسترش فطارهای کانتینری
آلماتی-استانبول و آلماتی – بندر عباس در چارچوب اکو به چین را خواستار شد.
وزیر راه و شهرسازی فعال شدن مسیر ریلی کریدور اسلام آباد- تهران– استانبول (ITI) و تلاش
برای بازسازی و بهسازی مسیر کویته – تفتان در داخل پاکستان را که یکی از موانع جدی
برای عملیاتی شدن این مسیر است مورد تاکید قرار داد.
آخوندی ،با توجه به ظرفیت های فراوان و اشتراکات زیاد بین کشورهای
منطقه اکو ، پیشنهاد کرد موضوع از سرگیری قطارهای مسافری مشهد-عشقآباد و نیز قطارهای
مسافری بین ایران و ازبکستان از جمله شهرهای سمرقند و بخارا بررسی شود .
وی بر تمرکز جدی دبیرخانه اکو جهت تسریع در اجرایی کردن چهارچوب موافقتنامه
حمل و نقل و ترانزیت اکو (TTFA) ، تسهیل عبور مرزی،
برداشتن موانع غیرفیزیکی و تشریفات غیر لازم در حمل و نقل و ترانزیت و عملیاتی
کردن کریدورهای ریلی و جاده ای منطقه اکو با تعریف پروژه های مشترک تاکید کرد.
آخوندی همچنین به مشترکات تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشورهای منطقه اکو و
مسیرهای اتصالی کشورهای همسایه به همدیگر به همراه پتانسیل های فراوان در آن از
جمله وسعت هشت میلیون کیلومتر مربعی، جمیعت ۴۰۰ میلیونی، منابع غنی انرژی و تنوع
گردشگری قابل توجه و نیز رشد اقتصادی مناسب آن که موجب شده تا این منطقه به عنوان
یکی از راهبردی ترین مناطق در جغرافیایی سیاسی جهانی شناخته شود ، اشاره کرد.
وزیر راه و شهرسازی ایران ، اعلام کرد که این امر ما را بر آن میدارد
تا با استفاده از امکانات بلقوه اقتصادی کشورهای عضو موجب ارتقای رفاه ملت های خود
را فراهم کنیم .
نهمین اجلاس وزاری حمل و نقل سازمان همکاری های اقتصادی «اکو»ساعتی
پیش در محل هتل «دنیز» منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر ترکمنباشی واقع در
ساحل ترکمنی دریای خزر با حضور وزاری حمل و نقل کشورهای اعضو اکو،معاونین وزیران و
نیز سفیران کشورهای عضو اکو به کار خود پایان داد.