
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور گفت: ۴۴۰ کیلومتر آزادراه در دست احداث است و بخشی از آزادراههای در حال احداث تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش صما، خیرالله خادمی گفت: در دو سال گذشته برای احداث ۶۶۰ کیلومتر آزادراه برنامهریزی و نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان برای احداث این آزادراهها سرمایهگذاری کردیم که قیمت روز این پروژهها حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: ۹ پروژه آزادراهی با پیشرفت فیزیکی بالا وجود داشتند که باید آنها را به بهرهبرداری میرساندیم، خوشبختانه در سال ۹۹ ما از ۲۲۱ کیلومتر آزادراه بهرهبرداری کردیم که ۲.۵ برابر متوسط سالانه بود. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (غدیر) و کنارگذر شرقی اصفهان از جمله این پروژهها بودند.
به گفته این مقام مسئول اکنون شش پروژه آزادراهی دیگر نیز در حال انجام است و غیر از یکی از آنها که پیشرفت فیزیکی۷۰ درصد دارد، بقیه پروژهها پیشرفت فیزیکی بالای۸۰ درصد دارند.
۴۴۰ کیلومتر پروژه در انتظار دریافت بودجه برای بهرهبرداری
خادمی با بیان اینکه پروژههای باقیمانده ۴۴۰ کیلومتر طول دارند، گفت: اگر منابع مالی وعده داده شده که سه هزار میلیارد تومان است، در اختیار ما و بخش خصوصی قرار بگیرد این پروژهها نیز مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: اکثر این پروژهها در مرحله روکاری هستند. به عنوان مثال پیشرفت فیزیکی آزادراه اراک- خرمآباد بیش از ۹۰ درصد است و پیشرفت فیزیکی آزادراه شیراز-اصفهان که ۲۲۵ کیلیومتر طول دارد، بالای ۷۰ درصد است.
معاون وزیر راه بیان کرد: قطعه دوم آزادراه تهران-شمال و نیز آزادراه منجیل-رودبار دو پروژه دیگر هستند که احداث آنها در دست اقدام است. نبود آزادراه منجیل-رودبار باعث ایجاد گلوگاه در آزادراه قزوین-رشت شده است. این آزادراه تونل و پلهای زیادی دارد و مباحث تملک اراضی هم در آن مطرح بود.
وی گفت: ۵۰ کیلومتر از آزادراه حرم تا حرم است تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد. همچنین ۴۰ کیلومتر از آزادراه مراغه به هشترود نیز به بهرهبرداری خواهد رسید. از سوی دیگر پروژه احداث آزادراه مرند به تبریز نیز فعال است. احداث این آزادراهها میتواند عملکرد خوبی در توسعه شبکه آزادراهی کشور باشد و در افزایش تردد جادهای کشور کمک کند.