مسکن و ساختمان

علیرضا خانپور سازنده منطقه 10 تهران در گفت‌وگو با صما:

وجود ملک‌های ریزدانه بزرگترین معضل ساخت‌وساز در منطقه ۱۰ است

این سازنده گفت: منطقه ۱۰ تهران شرایط ویژه‌ای دارد که سازندگان را با چالش‌هایی مواجه کرده است، بزرگترین معضل سازندگان، متراژ پایین ساختمان‌های قدیمی این منطقه است. قوانین شهرداری نیز تغییر کرده و به زمین‌های زیر ۱۸۰ متر به سختی مجوز ساخت می‌دهند.

علیرضا خانپور در گفت‌وگو با خبرنگار صما اظهار داشت: منطقه ۱۰ ساختمان‌های تک پلاکی زیادی دارد که نوسازی نشده‌اند، شما تصور کنید که یک ریزدانه در منطقه مانده و همسایه‌های آن نیز نوسازی کرده‌اند، عملا ساخت چنین ملکی سودی ندارد، فعالیت در چنین شرایطی بسیار دشوار است.

وی عنوان کرد: حد %۶۰+ ۲ متر پیشروی، یعنی ۷۰ درصدی که به زمین‌های ۲۵۰ متری می‌دهند، موجب می‌شود که سرمایه‌گذاری و فعالیت در بحث ساخت‌وساز برای سازنده صرفه اقتصادی داشته باشد، در زمین‌های کمتر از ۱۸۰ متر این ضریب به ۶۰ درصد می‌رسد که اصلا توجیه ندارد، اگر ضرایب را در افزایش دهند، ساخت‌وساز در منطقه ۱۰ بویژه در ریزدانه‌ها توجیه اقتصادی خواهد داشت.

خانپور با ذکر مثالی ادامه داد: اگر زمین ۱۰۰ متر با ضریب ۶۰ درصد باشد، از این ۶۰ متر، ۲۰ متر به فضای آسانسور اختصاص می‌یابد و در این حالت واحد ۴۰ متر می‌شود. چه واحد ۴۰ متر باشد و چه ۹۰ متر همین فضا به آسانسور تعلق می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به قواره‌های کوچک ساختمان‌ها منطقه ۱۰ یکی دیگر از معضلات سازندگان این است که گاه پیش می‌آید که برای ساخت باید با ۱۰ مالک که هر کدام خواسته خاصی دارند کنار بیایند که کار بسیار دشواری است. در باب معضلات ساخت‌وساز در منطقه ۱۰ مثالی می‌آورم، ما در حال حاضر یک پروژه داریم که مجبور شده‌ایم سه پلاک را با یکدیگر تجمیع کنیم تا به ۱۰۵ متر برسد! این سه پلاک که دو تای آن ۳۰ متری و دیگری ۴۵ متری است بین دو ساختمان نوساز ۷ طبقه جا مانده بود.

خانپور ادامه داد: از سال ۹۸ تا کنون برای دریافت مجوزهای لازم به شهرداری مراجعه می‌کنیم، شهرداری باید شرایطی مهیا کند که ساخت این قطعات کوچک نیز صرفه اقتصادی داشته باشد و گرنه هیچ سازنده‌ای به سراغ این زمین‌ها و در پی نوسازی منطقه نخواهد بود. پیش‌تر ضریب ۶۰ درصد به این زمین داده بودند اما به شرط ساخت پاسیو با ۷۰ درصد موافقت کرده‌اند و باید ماده ۱۰۰ آن را پرداخت کنیم، در حالی که برای بافت فرسوده شهرداری نباید مبلغی دریافت کند.

این سازنده با بیان اینکه متاسفانه وضعیت ساخت‌وساز راکد است، عنوان کرد: با توجه به رکود بازار صنعت ساختمان و افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد انتظار می‌رود که شهرداری مناطق همکاری بیشتری با سازندگان داشته باشند تا کمی شرایط را برای فعالیت آن‌ها آسان‌تر کنند. شهرداری عوارض را افزایش داده، در این حالت شرایط ساخت‌وساز بسیار دشوار شده است؛ مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به منطقه ۱۰ داشته باشند وگرنه چند سال دیگر و با افزایش بافت فرسوده این منطقه از دست خواهد رفت.

 وی با اشاره به اینکه زمین چهار گوش و استاندارد در منطقه ۱۰ به سختی یافت می‌شود، افزود: یکی دیگر از معضلات منطقه سند ساختمان‌های این منطقه است، کمتر سندی در این منطقه اطلاعات دقیق دارد، ساختمان‌هایی که به تازگی برای تعویض می‌روند را شمیم می‌کنند. (طرح شمیم در  راستای تهیه‌ی نقشه و بالا بردن دقت سندهای صادره برای املاک است.)

خانپور در خصوص کاهش زمان صدور مجوز ساخت عنوان کرد: کاهش زمان صدور پروانه ساخت به کمتر از دو ماه غیر ممکن است، فقط اخذ مجوز و آنالیز خاک خودش ۲۰ روز زمان می‌برد، چطوری می‌خواهند این زمان را به کمتر از دو ماه برسانند. مگر اینکه حین اجرا پروژه آنالیزها را پیش ببرند. اگر زمان را بتوانند کاهش دهند اوضاع کمی بهتر می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا