شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

گزارشی از بافت فرسوده شهر با آمار تکان دهنده معاون وزیر راه و شهرسازی:

جان در خرابه های بی جان شهر در خطر است!

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران :در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد، این بناها جان مردم را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است.

در یک کوچهٔ کوچک و فرسوده از شهر، بافت فرسوده و بی‌ارزشی وجود داشت که ازنظر فرهنگی هیچ ارزشی نداشت. این کوچه، با ساختمان‌هایی که به دلیل فرسایش زمانی و نقص در ساختارشان، بی‌ارزش و ناامیدکننده به نظر می‌رسیدند، پوشیده بود. خیابان‌هایی با سنگفرش‌های پوسیده که احساس توقف و فروپاشی را به آدم می‌دادند و مناظری از ساختمان‌های کوچک و بی‌رنگ که به‌هیچ‌وجه ازلحاظ معماری جذابیتی نداشتند.

این بافت‌های فرسوده از دید مدیران شهری به‌عنوان عاملی مؤثر در کاهش جذابیت و رفتار آسیب‌زا در جامعه تلقی می‌شود. آنها به قاطعیت می‌گویند که این بافت فرسوده نه‌تنها به شهر هیچ‌چیزی اضافه نمی‌کند بلکه باعث بروز مشکلات اجتماعی می‌شود. به نظر آنها، تخریب و بازسازی آن با ساختمان‌های مدرن و بی آسیب می‌تواند به شهر کمک کند تا دوباره به شکوه و جلال خود بازگردد.

در آخرین اصلاحیه بافت فرسوده تهران، تصمیم سازان شهرسازی و شهرداری تهران به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ‌چیز مانند تراکم تشویقی در بافت فرسوده، مالکان و سازندگان را برای عملیات ساختمانی و ساخت‌وساز در شهر تهران ترغیب نمی‌کند.

چیزی حدود ۳۷ درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که این آمار خود بر لزوم نوسازی بافت فرسوده می‌افزاید.

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه شهریورماه  سه سال پیش خود، پیشنهاد مربوط به «ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران» را که در اجرای بند ۱۵-۲ (مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ) شورای عالی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است، موردبررسی قرار داده و بر اساس آن ضوابطی برای ساخت‌وساز ابلاغ شد.

در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد

با این ابلاغیه حدود ۴۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و همچنین ۴۵۰۰ هکتار عرصه‌های ناکارآمد در تهران  موردتوجه قرار گرفتند که همزمان با این ابلاغیه و روی کار آمدن مدیریت شهری ششم سعی شده برای بازآفرینی و نوسازی آن اقداماتی صورت گیرد.

همچنین امروز ۱۲ اردیبهشت محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد، این بناها جان مردم را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است.

وی تأکید کرد: در محدوده بافت‌های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد، این بناها جان مردم را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قراردادیم؛ زیرا موضوع جان انسان‌ها است. این ۱۶۷ هزار هکتار شامل ۶ هزار محله یعنی چهار هزار و ۴۰۰ بافت فرسوده و تاریخی و یک هزار و ۱۷۰ سکونتگاه است و فقط ۳۰۰ هزار کوچه در آن وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای نوسازی این بافت‌های فرسوده با سه چالش اساسی مواجه بودیم که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافت‌ها هستند. همچنین ۴ چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده که راهکار این است ما با بسته‌های تشویقی مختلف، سرمایه‌گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته‌های تشویقی شهر سازان را اجرا می‌کنند.

داستان بی پایان برای بافت فرسوده با ساخت سازه های بی کیفیت

درنهایت آنکه این داستان بافت فرسوده شهر، داستانی است قدیمی در شهرهای ایران که سیاست‌گذاران شهری بارها تصمیم گرفته‌اند که این بافت فرسوده تخریب شود و جای خود را به ساختمان‌ها و مناظر مدرن بدهد. این اقدام، با امید به ایجاد یک شهر پویا و پیشرفته‌تر، به‌صورت گسترده موردپذیرش جامعه قرار دارد ولی به نظر می‌رسد آنقدر عمر سازه‌های ایران کوتاه است که نقطه پایانی برای این بافت‌ها وجود ندارد ای‌کاش  طول عمر ساختمان‌های جدید از اهداف سیاست‌گذاران بود تا عمر بافت فرسوده به اتمام می‌رسید

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا