شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

گزارشی در راستای کم شدن زمان صدور پروانه از نگاه شهردار تهران؛

ادعای که سازندگان تهرانی را متعجب کرد /کم شدن زمان صدور پروانه از واقعیت تا عمل

زاکانی شهردار تهران در گفتگو با رسانه‌های مختلف خبر از کم شدن زمان صدور پروانه می‌دهد و معتقد است: اقدامات شهرداری تهران کمک کرد تا فرآیند صدور پروانه که به‌طور میانگین بیش از ۳۵۰ روز زمان می‌برد، به حدود ۶۰ تا ۱۵۰ روز برسد و در همین راستا کاهش جدی در زمان صدور پروانه صورت گرفت، اما به این میزان راضی نیستیم و در تلاشیم تا این دوره زمانی بازهم کاهش یابد. در همین راستا رسانه صما به سراغ سازندگان تهرانی در مناطق مختلف تهران رفت تا از چگونگی کوتاه شدن این زمان از نگاه سازندگان جویا شود

کوتاه شدن زمان صدور پروانه با هزینه‌های جانبی واقعی است

سازنده منطقه یک تهران با تعجب از چنین ادعایی گفت: این موضوع بهتر است بگوییم عمومیت ندارد به‌طوری‌که امروز که من با شما صحبت می‌کنم از سال گذشته درگیر گرفتن دو جواز صدور پروانه بودم که یکی را گرفتیم و دیگری را همچنان درگیر اخذ صدور پروانه آن هستیم.

وی در توضیح نحو چگونگی صدور این دو جواز پروانه ساخت، گفت: آن پرونده‌ای که صدور پروانه آن در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام شد با صرف هزینه بسیار بالایی همراه با پیگیری‌های متمادی و خسته‌کننده به نتیجه رسید درصورتی‌که اگر طبق همان مسیر مشخص‌شده و قانونی شهرداری پیش می‌رفتیم در آن مدت‌زمان کوتاه، هیچ اتفاقی رخ نمی‌داد.

این سازنده در ادامه افزود: پروژه‌ای که ما در منطقه یک تهران آغاز کردیم زمان صدور پروانه‌اش بسیار هزینه‌بر بود و با پیگیری‌های بسیار زیاد صورت پذیرفت به‌طوری‌که باکمال تعجب به‌جای ۶ ماه، چهار ماه و نیم زمان برد. البته موضوع هزینه‌های جانبی در این مسیر برای کم شدن زمان صدور پروانه، اصلی اساسی بود ولی به‌صورت عادی زمان صدور پروانه زیر هفت الی هشت ماه نیست.

از سوی دیگر سیستم صدور پروانه دائماً قطع است و همین موضوع خود زمان بسیاری را از سازنده می‌گیرد حال چطور دو ماه کاهش زمان صدور پروانه اتفاق افتاده، جای بحث دارد؟

وی افزود: این موضوع لااقل در منطقه یک و شش اتفاق نی افتاده به‌طوری‌که فاصله ارائه فیش علی‌الحساب تا صدور پروانه تقریباً چهار الی پنج ماه اتفاق می‌افتد و به همین دلیل پول سازنده در حساب شهرداری در این مدت خواب دارد.

دومرحله‌ای کردن مرحله صدور پروانه مصداق کوتاه شدن زمان صدور پروانه نیست/ زمان صدور پروانه در منطقه ۲۲ با مدت زمان ۹ ماه 

از دیگر سازنده تهرانی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌واقع زمان صدور پروانه کاهش داشته است، گفت: ما فعلاً درگیر گرفتن جواز صدور پروانه نیستیم ولی همکاران ما که به‌تازگی کار را آغاز کرده‌اند معتقدند هیچ تغییر و یا کاهشی در زمان صدور پروانه رخ نداده هرچند این روند دومرحله‌ای شده ولی با صادر شدن برگه اول که اسمش جواز است سازنده هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد حتی اجازه تخریب با این جواز صادر نمی‌شود بنابراین این صدور جواز چه فایده‌ای دارد؟

فیش جواز را صادر می‌کنند ولی هزینه را با بهانه افزایش تعرفه صادر نمی‌کنند

سازنده منطقه وردآورد که در اکثر مناطق تهران ساخت‌وساز داشته است و امروز در منطقه ۲۲ پروژه ۱۰۵ واحدی را آغاز کرده است و نه ماه است بابت جواز اقدام کرده است هنوز نتوانسته به صدور پروانه برسد وی در ادامه گفت: من به‌عنوان سازنده‌ای که بیست سال است این شغل، حرفه من است امروز در منطقه وردآورد تهران پروژه‌ای را آغاز کردم که در پیچ‌وخم اداری گیرکرده است به‌طوری‌که شب عید فیش جواز صادر کردند ولی هزینه را بنا به این دلیل که سال جدید نرخ تعرفه جدید می‌آید واریز را قبول نمی‌کنند درصورتی‌که خود شهرداری فیش را صادر کرده است؟ و همین موضوع باعث تعلل بسیار در صدور جواز شده است

چطور و طبق کدام دلیل شهرداری مدعی کوتاه شدن زمان صدور پروانه است، جای سؤال دارد؟

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا