دانشنامه ساخت و ساز

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور

رعایت قوانین شهرداری برای نصب آسانسور به منظور دریافت پایان کار، واجب است. به همین دلیل به غیر از استاندارد ملی آسانسور، باید قوانین شهرداری برای نصب آسانسور نیز رعایت شود. تردد از پله‌های آپارتمان به‌ صورت مکرر، تقریباً غیرممکن است. این مشکل، با کمک آسانسور، به‌راحتی حل شده است؛ اما باید بدانید که برای نصب و استفاده از آسانسور قوانینی را باید رعایت نماییم. در این مقاله به معرفی قانون شهرداری برای نصب آسانسور می پردازیم.

شرکت فنی مهندسی آسمان سریر آریا با تجربه حرف ایی در زمینه طراحی، سرویس و نصب انواع آسانسور منطبق بر استاندارد های ملی و اروپایی فعالیت می کند.

علاوه بر ساختمان های در حال ساخت، اگر که مالک تصمیم به نصب آسانسور در یک ساختمان قدیمی و فاقد آسانسور داشته باشد، رعایت قوانین شهرداری الزامی می باشد. بسیاری از ساختمان های قدیمی بدون آسانسور می باشند که رفت و آمد را برای ساکنین دشوار کرده است.

در برخی از ساختمان ها فضایی برای نصب آسانسور تعبیه نگردیده است که باید شرایط نصب توسط کارشناسان بررسی شود. برای اجرای آسانسور در چنین ساختمانی بایستی مقاومت ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. در ابتدا باید مجوزها و تاییدیه های لازم اخذ شده و سپس نسبت به نصب اسانسور اقدام نمود. برای نصب آسانسور در خارج از حریم ساختمان، دریافت مجوز از شهرداری الزامی می باشد. آسانسور های هیدرولیکی بهترین گزینه برای ساختمان هایی که در آن جایی برای آسانسور در نظر گرفته نشده است، می باشد.

انواع استاندارد برای نصب آسانسور

باید توجه نمایید برای حلوگیری از سوانح و حادثه، رعایت این قوانین و استانداردها از سال ۱۳۷۷ اجباری شده است و دو نوع استاندارد اولیه و استاندارد ادواری برای اخذ مجوز نصب و استفاده از آسانسور، وجود دارد.

توجه داشته باشید که برای نصب آسانسورهای کششی، دریافت هر دو استاندارد الزامی است؛ اما در صورت نصب و استفاده از آسانسورهای هیدرولیکی، نیازی به اخذ گواهی استاندارد اولیه نیست و تنها باید گواهی استاندارد ادواری را سالانه تمدید نمایید.

برای اخذ گواهی استاندارد اولیه و ادواری بایستی به وب‌سایت اینترنتی مراجعه کرده و فرم‌های مرتبط را تکمیل نمایید. البته این کار توسط شرکتی که مسئولیت تولید و نصب آسانسور در ساختمان شما را برعهده گرفته است صورت میگیرد. این شرکت‌ها دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هستند و صلاحیت انجام این کار را دارند.

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور شامل موارد زیر است:

  • تأیید کارایی و سلامت آسانسورها توسط شرکت‌های زیر نظر مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران
  • دریافت مجوز پایان کار برای آپارتمان‌های دارای آسانسور با مراجعه به شهرداری و ارائه گواهی بازرسی آسانسور به شهرداری
  • عدم اجباری بودن دریافت گواهی استاندارد برای آسانسورهای هیدرولیکی

گواهی استاندارد ادواری

نوع دیگری از استاندارد برای استفاده از آسانسور وجود دارد که در قوانین شهرداری در نظر گرفته شده است. استاندارد ادواری همان‌طور که از نامش مشخص است، شامل بازبینی‌ها و بازرسی ‌های دوره‌ای از عملکرد صحیح و ایمنی آسانسور است که توسط کارشناسان شهرداری و شرکت نصب‌کننده آسانسور (زیر نظر مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران) انجام می‌شود.

ساختمان‌هایی که از آسانسور استفاده می‌کنند، فارغ از سال ساخت ساختمان و مدت زمانی که از نصب اولیه آسانسور می‌گذرد، باید سالیانه آن را مورد بررسی و بازبینی قرار داده و سرویس‌های دوره‌ای لازم را انجام دهند.

برای اخذ گواهی استاندارد اولیه و ادواری بایستی به وب‌سایت اینترنتی مراجعه کرده و فرم‌های مرتبط را تکمیل نمایید. سپس به مدت ۱۰ الی ۳۰ روز طول می‌کشد تا نتیجه درخواست شما مشخص شود. اخذ سالیانه این گواهی مطابق با قوانین شهرداری برای نصب آسانسور، الزامی است و دلیل آن نیز تضمین حفاظت از جان و ایمنی افراد استفاده کننده است.

شرکت فنی مهندسی آسمان سریر آریا با تجربه حرف ایی در زمینه طراحی و نصب انواع آسانسور و سرویس آسانسور در تهران منطبق بر استاندارد های ملی و اروپایی فعالیت می کند.

مهم‌ترین قوانین شهرداری برای نصب آسانسور

برخی از مهم‌ترین قوانین شهرداری برای نصب آسانسور اشاره عبارت‌اند از:

  • نصب آسانسور در ساختمان‌های بیش از ۳ طبقه ضروری است.
  • ساختمان‌هایی که محل مشخصی برای نصب آسانسور در نقشه آن‌ها در نظر گرفته نشده است، ملزم به نصب آسانسورهای هیدرولیکی هستند.
  • برای نصب آسانسور، ساکنین متقاضی و مالکان، مسئول رسیدگی به کارهای مربوط به تخریب سازه بوده و باید باهم همکاری کنند.
  • آسانسورهایی که بدون مجوز نصب شوند، فاقد بیمه حوادث بوده و هنگام فروش ساختمان با مشکلاتی مانند پرداخت خسارت مواجه خواهند شد.
  • بازرسی دوره‌ای سالیانه آسانسورها باید مطابق مقررات شهرداری و توسط نمایندگی‌های معتبر انجام شود.

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

قوانین شهرداری برای نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی شامل مواردی چون :

  • فضای مورد نیاز: در ساختمان‌های قدیمی قسمتی به عنوان پاسیو (نورگیر) قرار دارد، می‌توان از این فضا برای نصب آسانسور استفاده کرد. اگر در ساختمان همچین فضایی وجود نداشته باشد، می‌توان با ایجاد تغییرات در محل راه پله، آسانسور را نصب کرد.
  • مجوز نصب آسانسور: اگر ساختمان فضای کافی برای نصب آسانسور را داشت باشد، باید برای دریافت مجوز اقداماتی صورت بگیرد.
  • پرداخت هزینه‌ها و جریمه‌های شهرداری: اگر آسانسور در داخل ساختمان نصب شود، نیاز به دریافت مجوز نیست و تنها باید هزینه یا جریمه آن پرداخت شود. اگر آسانسور در پاسیو نصب شود، بایستی هزینه کاهش تراکم مساحت آن را به شهرداری پرداخت کرد.
  • تمهیدات برق آسانسور: برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید از برق سه فاز استفاده نمود. اما برای آسانسور هیدرولیک از برق تک فاز نیز می‌توان استفاده کرد.
  • تاسیسات، لوله‌ها و کنتورها: در برخی موارد ممکن است براساس محل نصب آسانسور، نیاز باشد که تاسیسات، لوله‌های آب و گاز و کنتورهای ساختمان جا به جا شوند.

مراحل اخذ مجوز نصب آسانسور

مراحل اخذ مجوز نصب آسانسور به‌صورت زیر است:

  • ارسال کپی از صفحه اول پروانه ساختمانی و کپی کارت ملی متقاضی پشت و رو به شرکت
  • ثبت‌نام اینترنتی در وب‌سایت isiri.gov.ir توسط شرکت، اخذ کد رهگیری و مشخص شدن شرکت بازرسی
  • پرداخت وجه مربوط به هزینه بازرسی توسط کارفرما و ارائه اصل فیش واریزی به شرکت
  • ارسال نقشه، محاسبات و بقیه مدارک و همچنین فرم مهندس ناظر توسط شرکت به شرکت بازرسی
  • بازرسی آسانسور توسط بازرس مربوطه با حضور نماینده شرکت و رفع ایرادات احتمالی تا آخرین بازرسی
  • تأیید نهایی بازرس
  • عقد قرارداد سرویس و نگهداری یکساله مابین کارفرما و پیمانکار دارای تأییدیه مانند شرکت آسمان سریر آریا
  • ارسال کپی برابر اصل قرارداد سرویس و نگهداری یکساله و انجام بیمه نامه آسانسور به شرکت بازرسی برای تکمیل پرونده

نتیجه گیری

رعایت قوانین شهرداری برای نصب آسانسور به منظور دریافت پایان کار، واجب است. به همین دلیل به غیر از استاندارد ملی آسانسور، باید قوانین شهرداری برای نصب آسانسور نیز رعایت شود.

امروزه در دنیا از آسانسورها در کاربرد های متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد که مهندسان و طراحان قبل از نصب آن ارزیابی های را انجام میدهند. شرکت نصب و سرویس آسانسور آسمان سریر آریا با تجربه حرف ایی در زمینه طراحی و نصب انواع آسانسور منطبق بر استاندارد های ملی و اروپایی فعالیت می کند. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا