شهرمسکن و ساختمانمعمارینظام مهندسی

واحدهای لرزان شهر؛ عامل رکورد زنی صدور پروانه با بیش از ۹۲ هزار واحد

واحدهای لرزان و نا ایمن، باعث شده اند که دولت های مختلف  برنامه های مختلفی برای بازسازی بافت فرسوده داشته باشد.

محمد آئینی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در خبرهای قبلی خود در سال ۱۴۰۲ ، اعلام کرد که حدود یک‌چهارم از مساحت شهرهای ایران را بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی تشکیل می‌دهند و یک‌سوم جمعیت کشور در این مناطق زندگی می‌کنند. بیش از ۵.۷ میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده قرار دارند که ۲.۶۵ میلیون واحد از آن‌ها نیازمند بازسازی هستند.

در ۱۵ سال گذشته تنها ۲۱۰ هزار واحد نوسازی شده و ۶۷۰ هزار واحد جدید ساخته شده است. آئینی تأکید کرد که نوسازی این املاک دشوار است و دولت و شهرداری نمی‌توانند به‌طور مستقیم وارد عمل شوند. بنابراین، تشویق و تسهیل نوسازی از طریق ارائه بسته‌های تشویقی مانند تخفیف ۵۰ درصدی در پروانه ساخت و تسهیلات مالی در اولویت قرار دارد.

دولت همچنین خط اعتباری ویژه و ارزان قیمت و ودیعه مسکن موقت با سود پایین را برای تخریب و نوسازی املاک فراهم کرده است. تجمیع پلاک نیز مشمول دریافت تراکم تشویقی می‌شود و سازندگان می‌توانند کاربری طبقه همکف را تغییر دهند و تعداد پارکینگ‌های کمتری بسازند.

جزئیات بسته تشویقی ۱۹ بندی گسترده است و تسهیلات زیادی برای سازندگان فراهم شده است. آئینی اعلام کرد که برنامه‌هایی برای آسفالت معابر خاکی محله‌های فرسوده دارند و میانگین سالانه ساخت مسکن در این بافت به ۶۰ هزار واحد رسیده است. تا شهریور امسال، ۲۲ هزار واحد مسکونی پروانه ساخت دریافت کرده‌اند و اصلاحیه‌ای برای متعادل کردن افزایش بیمه پروانه ساختمانی در دست بررسی است. هدف‌گذاری دولت ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده است.

صدور پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ با بیش از ۹۲ هزار واحد رکورد زد

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز شنبه ۵ خرداد ماه با بیان اینکه هم اکنون آمار نوسازی در بافت‌های فرسوده از رقم ۲۷۷ هزار واحد فراتر رفته است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون فرایند نوسازی بیش از ۲۷۷ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شد که از این تعداد، ۸۷ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: آمارها حاکی است که در سال ۱۴۰۲، پروانه ساختمانی بیش از ۹۲ هزار واحد در بافت فرسوده کشور صادر شد که این میزان در مقایسه با رکوردی که در سال ۱۳۹۰ به تعداد ۸۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ثبت رسید، شکسته شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰ خط اعتباری و تسهیلات ارزان قیمت مسکن مهر به درون بافت فرسوده این رقم را به ثبت رسانده بود که در همان مقطع بازپرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در تهران ۹ درصد، در مراکز استان‌ها ۷ درصد و در سایر شهرها ۴ درصد بود.

آئینی اظهار امیدواری کرد تا راهبردهای عملیاتی دولت سیزدهم که مبتنی بر تدوین بسته‌های تشویقی است در سال جاری به سمت هموارسازی هرچه بیشتر نوسازی در بافت‌های فرسوده باشد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا