شهرمسکن و ساختمانمعماری

سعید فرخی، سازنده و مهندس عمران شهرشیرازی:

هزینه بیمه پروانه ساختمانی ، حکمی حکومتی بدون ارائه خدمات!

هزینه ۲۵ درصدی تأمین اجتماعی باید با ارائه توضیحاتی برای سازنده ساختمان، دریافت شود و در حقیقت حکمی اجباری نباشد چراکه متأسفانه تأمین اجتماعی بابت هزینه درمان و سابقه کار ، مجدد از سازنده هزینه می گیرد و از سوی دیگر در ارائه خدمات آنقدر مشکل دارد که ما ترجیح می دهیم بیمه آزاد را برای ساختمان خود انتخاب کنیم که در مواقع بحرانی به کمک سازنده و کارگر بیاید.

سعید فرخی سازنده و مهندس عمران شهرشیرازی با نگاهی به تاریخچه دریافت هزینه تأمین اجتماعی از سازندگان که همیشه با معضلات جدی روبه رو بوده است، بیان داشت: به مدت هشت ماه تا یک سال هزینه تأمین اجتماعی، طبق متراژ یعنی؛ متری ۲۲۰ الی ۲۳۰ هزار تومان اتفاق افتاد که از تمام سازنده ها با هرکاربری دریافت می شد و این اتفاق بسیار عجیب و غیر حرفه ای بود، بنابراین با این روش بسیاری از سازنده ها به خصوص سازنده های کوچک مقیاس و مسکونی ضرر کردند و امروز این موضوع هنوز برای ساختمان هایی که در ان دوران پروانه ساخت گرفتند با توجه به اینکه قانون جدید آمده، اجرایی می‌شود.

افزایش هزینه‌هایی چون تأمین اجتماعی یعنی تعطیل شدن صنعت ساختمان

وی در ادامه با اشاره به رشد ده‌درصدی بیمه تأمین اجتماعی از ۱۵ درصد به ۲۵ درصد از عوارض صدور پروانه، افزود: ۲۵ درصد هزینه بابت تأمین اجتماعی که در زمان صدور پروانه از سازنده دریافت می‌شود، رقم بالایی است این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های پروانه ساخت و عوارض در حقیقت به معنای دست از کار کشیدن سازنده است.

فرخی با نگاهی به عدم کارکرد هزینه تأمین اجتماعی برای کارگر بااینکه مبلغ چشمگیری را به سازنده تحمیل می‌کند، افزود: ۲۵ درصد هزینه تأمین اجتماعی باید با ارائه توضیحاتی از سازنده دریافت شود و در حقیقت حکمی اجباری نباشد چراکه متأسفانه تأمین اجتماعی حتی برای بیمه کردن کارگران ساختمانی مجدد از سازنده علاوه بر هزینه ۲۵ درصد از پروانه ساخت، مجدد هزینه می‌گیرد و کد کارگاهی رد می‌کند همچنین در ارائه خدمات به قشر کارگر آن‌قدر مشکل وجود دارد که ما ترجیح می‌دهیم بیمه آزاد را برای ساختمان انتخاب کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا بحال بابت سؤالات مربوط به خدمات تأمین اجتماعی در مورد ۲۵ درصد از پروانه ساخت از مسئولین سؤال پرسیدید، گفت: بارها بابت دلیل پرداخت ۲۵ درصد هزینه تأمین اجتماعی از شهرداری سؤال پرسیدیم و در پاسخ آدرس سایت را می‌دهند ولی در آن سایت نیز در مورد این موضوع چیزی بیان‌نشده است. به‌طور کل باید گفت متأسفانه با هزینه گزافی با عنوان بیمه تأمین اجتماعی که از سازنده دریافت می‌شود و حمایت از کارگر بدون ارائه خدمات در حقیقت علاوه بر فشار مضاعف بر بخش خصوصی هزینه مسکن و ساخت افزوده می‌شود.

وی در آخر گفت: ازآنجاکه کشور ما به سمت مسن شدن پیش می‌رود به نظر می‌رسد چنین سیاست‌هایی به دنبال جبران بودجه تأمین اجتماعی است که دست در جیب سازنده می‌کنند و چنین مصوباتی را رقم می‌زنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا