شهرمسکن و ساختماننظام مهندسی

ایمان معادلیان سازنده مطرح

چگونه دولت با افزایش مالیات، صنعت ساختمان را به رکود می‌برد؟

ایمان معادلیان، سازنده مطرح تهرانی، شرایط پیش روی صنعت ساختمان را مهم‌ترین عاملی دانست که موضوعاتی چون مالیات را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و می‌تواند در راستای بهبود احوال این صنعت در مواقع رکود با نگاهی تشویقی مؤثر باشد.

وی در ادامه با اشاره به اعتراف دولت به گرانی مسکن و افزایش هزینه‌های جانبی دولتی که تضادی عجیب را در مسیر تسهیل روند ساخت‌وساز نشان می‌دهد، اظهار داشت: در دوره رونق صنعت ساختمان، تمامی صنوف مرتبط با آن وضعیت اقتصادی خوبی دارند و درنتیجه گردش مالی خوبی در این عرصه وجود دارد؛ بنابراین موضوعاتی چون مالیات در چنین دورانی شاید آن‌قدر دارای اهمیت نباشد؛ اما وقتی دغدغه جامعه حل کردن مشکل مسکن، گرانی و تورم می‌شود، موضوع مالیات و بیمه و مسائل مرتبط با سیاست‌گذاری‌های مسئولین اهمیت می‌یابد؛ زیرا از یک‌سو دولت به فقدان‌های موجود در مسکن اعتراف می‌کند، ولی از سوی دیگر هزینه‌های جانبی مربوط به حوزه مسکن را با افزایش بسیار بالا عرضه می‌کند، مانند افزایش مالیات و بیمه.

حال باید دید آیا سازنده در حال رکود صنعت ساختمان باید به افزایش هزینه‌های جانبی دولتی، ازجمله مبلغ صدور پروانه و مالیات ۲۵ درصدی یا بیمه ۲۵ درصدی، بی اندیشد؟ و در مقابل، آیا دولت به دنبال تولید ارزان ساختمان و باکیفیتی ایمن و ایده آل است؟ این موضوع با چنین تضادی عملاً پاسخگو نیست، زیرا تمام فشار بر روی بخش تولید است، از سازنده تا تولیدکنندگان متریال‌های ساختمانی؛ بنابراین، نتیجه چنین فشارهایی به افزایش قیمت نهایی محصول و افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد و از سوی دیگر، چنین روندی درنهایت منجر به خروج سرمایه از کشور خواهد شد.

 

تشویق یا تنبیه؟ ممیزان مالیاتی فاقد تخصص، سد راه حرفه‌ای‌ها در صنعت ساختمان

وی در ادامه با اشاره به چگونگی افزایش ده‌درصدی مالیات که به ۲۵ درصد رسیده است، این موضوع را موردانتقاد قرارداد و افزود: ما یک شرکت حقوقی گرید یک ساختمان محسوب می‌شویم با چارت سازمانی مشخص و تشکیلات حرفه‌ای که هم‌اکنون در حال ساخت ۵۵۰ واحد در تهران هستیم. درنتیجه، بخش امور اداری شرکت ما به‌صورت بسیار تخصصی و در چارچوب قانون حرکت می‌کند و ازاین‌رو تمام‌پرداخت‌های ما به‌صورت شفاف انجام می‌شود. اعتراض ما از همین نقطه آغاز می‌شود که چرا ما، به‌عنوان شرکتی که تمام خریدوفروش‌های شفاف و بدون ابهام داریم و تمام پیمانکاران ما به‌صورت مشخص معرفی می‌شوند، زمانی که اظهارنامه مالیاتی را رد می‌کنیم، با سازنده حقیقی که به ساخت پنج طبقه ساختمان به‌صورت سنتی و بدون هیچ تشکیلات حسابداری مشغول است، به‌صورت یکسان برخورد می‌شود.

معادلیان تأکید کرد: ممیز مالیات در عرصه ساختمان باید خود تخصص این حوزه را داشته باشد تا معیار فقط ضریب و عدد نباشد. چراکه این رویکرد مسیر تشویق به حرفه‌ای بودن در صنعت ساختمان را می‌بندد و شرکت‌هایی که به‌صورت حرفه‌ای برخورد می‌کنند با دلسردی روبه‌رو می‌شوند.

وی در انتها گفت: به‌طور کل، باید بگویم که اگر مسیر بخش دولتی به سمت پایین آوردن قیمت مسکن است، باید خاطرنشان کرد که مسیری که امروز از سوی متصدیان دولتی ترسیم می‌شود، به‌درستی طرح نشده است. بلکه مسیر پیش رو به سمت رکود صنعت ساختمان پیش می‌رود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا