مسکن و ساختمان

محمدرضا سلیمانی برزی،سازنده:

پیچیدگی‌های مالیاتی، سازندگان ساختمان را سردرگم کرده است

محمدرضا سلیمانی برزی، سازنده حقیقی ساختمان در تهران، نسبت به مشکلات موجود در روند مالیات‌گذاری برای سازندگان، ابراز نارضایتی کرد. وی به عنوان یکی از سازندگان حقیقی، چالش‌های مالیاتی را به دلیل نداشتن شاکله مشخص، از مهم‌ترین مشکلات حال حاضر دانست.

سلیمانی برزی در این باره گفت: “مبلغ روبه رشد مالیات و سردرگمی سازندگان از نحوۀ محاسبه مالیات، دغدغه‌ای بزرگ برای صنعتگران حوزه مسکن ایجاد کرده است.” وی همچنین با نگاهی به چالش بی‌ثباتی مالیات برای سازندگان، ادامه داد: “تخمین و پیش‌بینی، پیش‌نیاز موفقیت در هر عرصه اقتصادی است، از جمله ساخت و ساز. اما متاسفانه مالیات غیرقابل پیش‌بینی است و دائما در حال تغییر است. قبلا مالیات مشخص بود و بعد از انتقال سند باید مالیات واریز می‌شد، اما امروز مبلغی را به‌صورت علی‌الحساب برای سازنده در نظر می‌گیرند و سپس باید پرونده مالیاتی تشکیل داده و اظهارنامه ارائه داد.”

وی توضیح داد که فرآیند تولید ساختمان متفاوت از سایر تولیدات است و ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد تا به تولید نهایی برسد. لذا، هر ساله ارائه اظهارنامه مالیاتی برای سازندگان روندی بی‌مفهوم و جدید است. او افزود: “موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پروژه به صورت مشارکتی ساخته شود. در این حالت مالک زمین نیز باید اظهارنامه مالیاتی ارائه دهد که این امر نیز بسیار چالش‌برانگیز است. همچنین قرارداد پیش‌فروش که باید در دفترخانه ثبت شود، پیچیدگی‌های مالیاتی را افزایش می‌دهد.”

در پایان، سلیمانی برزی بیان کرد: “با توجه به چالش‌های موجود در عرصه مالیات، سوالات زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند. قبلا مسیر پرداخت مالیات مشخص و قابل پیش‌بینی بود و تا زمانی که مالیات یک ساختمان پرداخت نمی‌شد، سندی به خریدار داده نمی‌شد. اما امروز این پیچیدگی‌ها و علامت سوال‌ها نشان از عدم شفافیت و امکان بروز فساد در روند پرداخت مالیات دارند.”

او تأکید کرد که عدم شفافیت در روند مالیات‌گذاری باعث ایجاد پایه‌های فساد در امور مالیاتی می‌شود و این امر نیازمند توجه و اصلاحات فوری است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا