مسکن و ساختمان

در گفتگو با رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان:

مالیات برساختمان و سردرگمی انبوه‌سازان: محکمه‌ای علیه عدالت مالیاتی؟

رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان و فعال صنعت ساختمان در خصوص مشکلات و چالش‌های مالیات در حوزه انبوه‌سازی اظهار داشت که عدم یکپارچگی و تنوع رفتاری در قوانین مالیاتی، باعث سردرگمی و افزایش هزینه‌ها در این صنعت شده است. وی خواستار شفاف‌سازی قوانین مالیاتی به‌منظور کاهش مشکلات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ساختمان شد.

به گزارش صما رامین گوران در گفتگو با این رسانه با نگاهی به گستردگی قوانین در مالیات انبوه‌سازان توضیح داد: مالیات در حوزه انبوه‌سازی با چندگانگی گسترده‌ای روبرو است، ازجمله مالیات ماده ۷۷، مالیات نقل‌وانتقال، مالیات عملکرد، مالیات پیش‌فروش و… . عدم یکپارچگی این قوانین و تنوع رفتاری در مواجهه با آنها باعث سردرگمی در حوزه مالیات بر انبوه‌سازی شده است.

وی افزود: از تاریخ ۱۳۹۵/۱/۱، مالیات در حوزه انبوه‌سازی ابلاغ شد و سازندگان حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه ارائه کنند و بر اساس عملکرد آنها مالیاتشان مشخص می‌شود. در این قانون مشکلات زیادی وجود دارد، ازجمله اینکه در پیش‌فروش، نحوه محاسبه مالیات مشخص نیست. به‌عنوان‌مثال، با پیش‌فروش‌های چندگانه چگونه می‌توانند مالیات را مشخص نمایند؟ در حقیقت، وقتی پیش‌فروش انجام می‌شود، این پیش‌فروش‌ها دست‌به‌دست افراد انتقال پیدا می‌کند و درنهایت به نام یک نفر می‌شود و در این فاصله مالیات مبهم و مشخص نیست.

گوران در پاسخ به این سؤال که نقش افراد محاسبه کننده مالیات یا همان ممیزی‌ها در این قانون چگونه تعیین‌شده است، اظهار داشت: افراد تعیین‌کننده مالیات به دلیل فقدان قانون در این مسیر بسیار سلیقه‌ای عمل می‌کنند که این موضوع از مهمترین مشکلات قانون مالیات است و می‌تواند احساس عدم عادلانه بودن این مبالغ را زیر سؤال ببرد.

دبیر انجمن انبوه‌سازان در ادامه با اشاره به تغییرات فراوان در قانون مالیات برساخت و عدم شفافیت در این حوزه افزود: امروز متخصصان حوزه مالیات برساخت نیز با این قانون دچار چالش هستند و این موضوع ناشی از عدم شفافیت در این قانون است. بنابراین، تقاضای سازندگان و تولیدکنندگان ساختمان از قانون‌گذار این است که موضوع مالیات برساختمان را شفاف کنند تا یک سازنده به‌صورت واضح بداند که مالیات برساختمان چقدر است و نه اینکه با مالیات‌های چندگانه و روش‌های محاسبات مختلف روبرو شود که این مسئله دغدغه اصلی انبوه‌سازان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مالیات‌های چندگانه باعث افزایش هزینه ساخت می‌شود، گفت: یکی از عواقب چندگانه بودن مالیات در ساخت، افزایش قیمت تمام‌شده ساختمان است که باعث مشکلات میان مصرف‌کننده و ذینفعان می‌شود.

این انبوه‌ساز مطرح یکی دیگر از مشکلات مربوط به ممیزی‌ها در مسیر تعیین مالیات را سلیقه‌ای عمل کردن آنها دانست که می‌تواند باعث نارضایتی تولیدکنندگان ساختمان شود. او افزود: برخی کارشناسان قیمت ملک را آن‌چنان بالا در نظر می‌گیرند که در بازار نمی‌توان به دنبال مشتری برای آن ملک بود و حتی در بسیاری از مواقع ما معتقدیم اگر چنین قیمتی واقعی است، از ما بخرند. این مسئله می‌تواند باعث افزایش قیمت در حوزه ساخت‌وساز شود.

گوران در پایان گفت: مالیات باهدف سازندگی کشور یکی از مسیرهای درآمدزایی دولت‌ها محسوب می‌شود و این موضوع در اصل خود رویکردی بسیار توسعه‌بخش در اقتصاد ملی است، ولی از سوی دیگر، عدم شفافیت در حوزه مالیات، همانند مالیات در حوزه ساختمان، می‌تواند این پدیده تعالی‌بخش اقتصادی را به معضلی جدی برای تولیدکنندگان تبدیل کند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا