۱۴۰۰ مدرسه بالای ۴۰ سال در تهران وجود دارد
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران گفت: ایران در زمینه نوسازی مدارس دستاوردهای بزرگی داشته است. هیچ کشوری را نمیشناسم که ۲ درصد از بودجه سالانه کشور را صرف بازسازی مدارس کند.
اکدوقان نماینده دفتر سازمان ملل در تهران در این نشست در خصوص
طرح برنامه مدرسه آماده گفت: سازمان ملل در مورد مدارس ۲ مقوله را مد نظردارد. اول
اینکه همه کودکان حق دسترسی به آموزش را دارند و دوم اینکه همه کودکان حق ایمنی و
بقا را دارند.
وی با توجه به تعداد دانش آموزانی که در مدارس در خطر حوادث قرار
دارند، عنوان کرد: سال ۲۰۱۴ در حدود ۲/۱ میلیارد کودک و نوجوان وارد مقطع ابتدایی
و راهنمایی شدند. امسال ۶۳ میلیون کودک توانایی ورود به مدرسه را ندارند و با توجه
به تعداد دانش آموزان ما به مدارس ایمن نیازداریم.
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به عملکردهای جمهوری
اسلامی ایران در این خصوص تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه نوسازی مدارس
دستاوردهای بزرگی را کسب کرده است. هیچ کشوری را نمیشناسم که ۲ درصد از بودجه
سالانه کشور را صرف بازسازی مدارس کند.
اکدوقان با توجه به لزوم نوسازی مدارس در تهران تصریح کرد: هم اکنون
حدود ۱۴۰۰ مدرسه بالای ۴۰ سال در تهران وجود دارد. ما باور داریم این مدارس باید نوسازی
شوند و برای آنها برنامه تاب آوری تدوین شود.
وی خاطر نشان ساخت: سازمان نوسازی مدارس حدود ۲۸۰۰ هزار متر مربع
مساحت، مدارس را احیا کرده است. البته این اقدامات در خاورمیانه نیز انجام میشود.
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به اینکه نوسازی مدارس
تنها از وظایف دولتها نیست، گفت: وقتی ما به این مقوله در جهان نگاه میکنیم
نوسازی مدارس فقط مسئولیت دولتها نیست و همه شهروندان در این مسئله دخیل هستند و خیلی
مهم است که هر کسی مسئولیت خودش را بشناسد.
اکدوقان عنوان کرد: کودکان و نوجوانان باید بدانند در زمان وقوع حوادث
چه اقداماتی انجام دهند و مسئولیت این آموزش برای والدین بیشتر از مدارس است.
نماینده دفتر سازمان ملل در تهران با اشاره به زلزلههایی که تلفات
دانش آموزی بسیاری داشتهاند، گفت: در سال ۲۰۰۸ زلزلهای در چین رخ داد که بر اثر
آن هزار دانش آموز کشته شدند و در زلزلهٔ اخیر نپال بسیاری از دانش آموزان و دبیران
از بین رفتند.
اکدوقان اطمینان از تاب آوری و مقاوم بودن مدارس در مقابل زلزله را
مسئولیت همه اقشار جامعه بیان کرد.