مدیرعامل شرکت حمل و نقل رجا معتقد است توسعه خصوصی سازی در صنعت ریلی مسافری کشور بدون جدا کردن و تفکیک وظایف حاکمیتی از بخش تصدی گری و اپراتوری امکان پذیر نیست.
محمد رجبی با بیان این مطلب اظهار کرد: برای توسعه خصوصی سازی در صنعت
ریلی مسافری، شرکت راه آهن همزمان با وظیفه اجرایی و اپراتوری خود ، نباید نقش
حاکمیتی و دستوری داشته باشد. بخش خصوصی در بخش مسافری صنعت ریلی باید اختیارات
بیشتری نسبت به شرایط فعلی داشته باشد تا بتواند نسبت به عرضه و تقاضا قطارهایش را
کم یا زیاد کند.
وی با بیان اینکه نماینده دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند،
بیان کرد: مرجع تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و بخش حاکمیتی که به تعیین ضوابط
و مقررات و آیین نامه ها در حوزه مسافری ریلی می پردازد تا نظارت ها را بر این
اساس انجام دهد، نباید به گونه کنونی خود را رقیب بخش خصوصی بداند. وقتی شرکت های
خصوصی امکان مانور دادن در ارائه خدمات گوناگون با قیمت های مختلف بر اساس عرضه و
تقاضا، یا حذف و اضافه کردن قطارهایشان را نداشته باشند عملاً امکان مدیریت در
هزینه و درآمدهای خود را ندارند.
رجبی از زیان ده بودن بخش مسافری ریلی در اکثر کشورها حتی کشورهای
توسعه یافته یاد کرد و گفت: بخش مسافری ریلی باید از طرف دولت حمایت شود تا شرکت های
خصوصی فعال در این صنعت با قدرت کار خود را ادامه دهند.
به گزارش ایسنا، با وجود خصوصی شدن شرکتهای حمل و نقل ریلی در طول سالهای
گذشته همچنان مشکلاتی را در تامین مالی خرید واگنهای جدید و تعیین نرخ بلیت
قطارهای مسافری به دوش کشیده و همین امر باعث شده بسیاری از این شرکتها در رسیدن
به مرحله سودآوری با ابهام رو به رو شوند.
طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی، ایران برای ارتقای
جایگاه صنعت ریلی خود نیاز به ساخت و واردات تعداد قابل توجهی واگن جدید دارد که
تامین مالی آنها یکی از اصلی ترین دغدغههای پیشروی این صنعت است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در دولت دوازدهم همچنان اصلی ترین
اولویت این وزارت خانه پیگیری اهداف کلان عرصه ریلی و توسعه این بخش خواهد بود.